2006-05-08, 22:20
Medlem
AconXs avatar
Jag vill få tag i uran, inte den radioaktiva sorten, för en ploj grej.

Jag har hört att det finns icke-radioaktiv uran, som oftas används då man behöver liten volym men stor massa (hög densitet). Så jag undrar, om det nu finns non isotop av uran som inte är radioaktiv, går det att få tag på det nånstans? och hur mycket skulle det kosta? Jag vill bara ha 1g eller nåt att ha som en kul grej.
Citera
2006-05-08, 22:28
Medlem
aquamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AconX
Jag vill få tag i uran, inte den radioaktiva sorten, för en ploj grej.

Jag har hört att det finns icke-radioaktiv uran, som oftas används då man behöver liten volym men stor massa (hög densitet). Så jag undrar, om det nu finns non isotop av uran som inte är radioaktiv, går det att få tag på det nånstans? och hur mycket skulle det kosta? Jag vill bara ha 1g eller nåt att ha som en kul grej.
Vad för kul grej?
Citera
2006-05-08, 22:29
Medlem
Icke-radioaktivt uran existerar inte, däremot kan du köpa radioaktivt, dock inte alls farligt, uran-238 härifrån: http://www.element-collection.com/
Citera
2006-05-08, 22:35
Medlem
AconXs avatar
Så uran-238 är inte alltså ganska stabil och ger inte ifrån sig några större mängder strålning ?
Så skulle det vara olagligt eller nåt att inhandla och inneha den här uran isotopen och vad avger den främst för strålning?

Det är till en vadslagning.
Citera
2006-05-08, 22:52
Medlem
systems avatar
Med lite tur(?) så kanske ett flygplan dimper ner på tomten din. De har ibland utarmat uran som barlast.

Mer info: http://www.slmk.org/main/artiklar/LMK84/du.html
Citera
2006-05-08, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AconX
Så uran-238 är inte alltså ganska stabil och ger inte ifrån sig några större mängder strålning ?
Så skulle det vara olagligt eller nåt att inhandla och inneha den här uran isotopen och vad avger den främst för strålning?

Det är till en vadslagning.

Alfa- och gamma-strålning sänder uran-238 ut, men som jag tidigare skrev är det inga farliga mängder alls. Du kan till och med ha något gram uran-238 som huvudkuddeo m du känner för det. Om du verkligen oroar dig är det bara att köpa liet bly och förpacka uranet i det.

Nej, uran-238 är inte olagligt att innehava, iaf inte i mindre mängder, i Sverige.
Citera
2006-05-09, 11:47
Medlem
wääuus avatar
man kan köpa två små bitar av uranband på www.unitednuclear.com
Citera
2006-05-09, 23:24
Medlem
AconXs avatar
ok, det verkar ju ganska trevligt att man kan köpa så bitar från USA. Men om det nu är lagligt och inte specielt radioaktivt, borde man inte kunna köpa såbitar eller så, någonstans i Sverige?
Citera
2006-05-10, 18:06
Medlem
United neuclear säljer inte till utlandet har jag för mig.
Citera
2006-05-10, 18:36
Avslutad
Uran är väl djävulskt giftigt också? Utarmat Uran (U-238) som används i projektiler, misstänks ju ligga bakom gulf-syndromet.
I KEBO-katalogen (iof. en gammal) så säljs följande:
Uranylacetat, (CH3COO)2UO2, samt;
Uranylnitrat, UO2(NO3)2
Dessa är märkta med: Mycket giftigt vid inandning och förtäring. Kan ge allvarliga skador efter ofta upprepad exponering.

Detta kan jämföras med Thorium, som också säljs där,
Thoriumnitrat, Th(NO3)4, samt;
Thoriumoxid, ThO2

Thorium (Nr 90) och Uran (Nr 92) är väl de enda som har relativt stabila (dock inte helt, men T½ ligger på flera miljarder år), isotoper över Vismut (Nr 83).
Men på thoriumföreningarna finns ingen varningstext alls, så jag antar att uranföreningarnas farlighet inte beror på radioaktiviteten.
Citera
2006-05-10, 19:39
Medlem
mummas avatar
Man kan ju annars göra transmutation av Thorium till Uran...
Citera
2006-05-10, 21:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Man kan ju annars göra transmutation av Thorium till Uran...
Jo, det är väl nått man göra i köket typ... "The Radioactive Boyscout"

Det är min idol, en kille som typ fixade ett helt kärnkraftverk i trädgården!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in