Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-08-22, 16:19
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Absolute
Jag åt inte choklad i 4 månader så tänkte fira det med att äta lite. 2 ST toffife och 2 ST kex choklad och 2 twix så överstiger vi 400 gram.

Det är inte ens mycket. Men min kropp märkte av direkt, kände hur fettet lade sig i ansiktet, hatar det verkligen. Sitter och bantar nu, har inte ätit ngt idag och ska inte.

Jo, det är bisarrt mycket, speciellt med tanke på den skitchokladen du möljt ner.
Skärpning för fan
Citera
2020-08-22, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Jo, det är bisarrt mycket, speciellt med tanke på den skitchokladen du möljt ner.
Skärpning för fan

Vad ska man göra, jag konsumerar hela världen
Citera
2020-08-22, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bonda
Nu har du fått saker om bakfoten. Du går upp i vikt av att ligga på ett kaloriöverskott oavsett om du trycker choklad, chips eller grönsaker.

Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Ni har båda rätt men han har mer rätt än vad åtminstone jag trodde fram tills för några månader sedan när jag läste runt om ämnet. Alla kalorier är inte desamma.
En kalori från socker höjer insulinet snabbt och en kalori från fett höjer insulinet långsammare. Det gör skillnad.
Det är bättre att äta 500 kalorier fett än 500 kalorier socker. Hinner du inte göra av med 500 kalorier socker snabbt så kommer kroppen att göra om detta till fett snabbare och du blir hungrig snabbare då blodsockret därefter sjunkit snabbare från ett högre värde, där kroppen helst inte vill förbruka fettreserverna utan vill att du käkar mer.
Så ni har båda rätt. Naturligtvis blir man fet även av kaloriöverskott av fett, men det är lättare och går snabbare med socker.
Att påverka GI genom att äta t.ex. lite hårdare bitar av potatis lär vara bättre än mjukt och snabbsmält potatismos.

Precis vem tror ni att jag är? Att jag inte har koll på detta?

Kalorier är inte bara kalorier, om du äter allt på en gång så kommer du förmodligen att bajsa ut det mesta, att bara räkna kalorier är patetiskt och barnsligt tänkt, det gäller att tänka utanför boxen
Citera
2020-08-22, 22:04
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Absolute
Precis vem tror ni att jag är? Att jag inte har koll på detta?

Kalorier är inte bara kalorier, om du äter allt på en gång så kommer du förmodligen att bajsa ut det mesta, att bara räkna kalorier är patetiskt och barnsligt tänkt, det gäller att tänka utanför boxen

Nej jag tror inte du har koll eftersom du skrev att man inte blir tjock av fett. Ditt användande av ordet "förmodligen" inviger mig inte heller i känslan av att du har koll.
Att räkna kalorier är fortfarande klokt, men med hänsyn till ovanstående.
Citera
2020-08-22, 23:18
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stiffmeister2
Gjorde lite chips i ugn innan, använde 600gram potatis men det blev kanske runt 100gram chips.
Hur räknar jag ut kalorierna?

För det kan ju inte varit 600kalorier (potatis100kalorier/100gram).

Eller har jag fel? För isåfall är ju vanliga chips lika mycket kalorier i?...
Om du behöver räkna kalorier ska du inte äta chips
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in