2020-08-20, 22:05
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Hittade ingen tråd om det här så jag tänkte att jag skapar en.

Här kan man fråga och diskutera hur man sköter om sin kniv.

Kan börja med ett råd; kolla alltid din kniv innan du stoppar ner den i slidan efter att du använt den. Är den fuktig eller skitig så torkar du av den med något av tyg. Extra viktigt om det är ett blad av kolstål.

Vad jag vill lära mig/bli bättre på är att slipa mina knivar.
Hur slipar du din kniv? Jag vill slipa min Mora Garberg (rostfri) riktigt vass. Så scandigrind är det jag kommer börja med att försöka lära mig.

Vad rekommenderas för det?
Jag har hittat lite olika system som tex Lansky.
Vilket verkar rätt "budget", men är det bra?
Sen finns det ju maskiner som är dyra.
Men det känns ju som att det inte är värt att köpa en maskin för flera tusen (plus tillbehör) för min del.

Så; någon som erfarenhet av knivslipning och kan/har lust att ge rekommendationer?
Senast redigerad av Youfuckingbitch 2020-08-20 kl. 22:10.
Citera
2020-08-20, 22:10
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Med rätt underhåll behöver man inte slipa sina knivar. Jag drar av min med ett skärpstål efter att jag vart ute, det räcker.
Citera
2020-08-20, 22:24
Medlem
Anus.Dos.Deminoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Med rätt underhåll behöver man inte slipa sina knivar. Jag drar av min med ett skärpstål efter att jag vart ute, det räcker.
Ja kanske om man använder kniven som smörkniv.

Näe jag vill då ha en redigt vass kniv till skogs, slipar själv efter behov, brukar bli 1-2 ggr per år, skärps regelbundet såklart.

Köp en riktig slip, den har betalat sig själv efter ett par år och du kan ha den livet ut.
Citera
2020-08-20, 22:31
Medlem
Midus avatar
Diska, torka, olja in.

Slipa en Scandi? Det gör man för fan i sömnen. Ingen kunskap behövs; vinkeln sitter ju i själva kniven. Bara dra skiten plant mot stenen.

För övriga knivar kör jag Landsky Deluxe.
Fem stenar med guide samt strigel.
Tar tid? Ja, men blir bra vinkel och riktigt bra skärpa utan kunskap eller färdighet.
Nej, jag avskyr knivslipning, det är drygt och tråkigt, så att lära mig det på "riktigt" har jag inget intresse av. Landskyn gör jobbet.

Och enklaste i fält? Jo, ha en "finkniv" som är bra skärpa på, till att skära tågvirke, utföra finarbete etc, och en fulkniv, för grov täljning, gröpning, grövre träarbete, tändstål och allmänt grisande.

Som finkniv har jag en Gerber fällkniv.
Som fulkniv en Mora, helst kolstål.
Citera
2020-08-20, 22:42
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Alltså jag skärper ju upp mina knivar men min upplevelse är att man absolut behöver slipa om man använt kniven mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av Anus.Dos.Deminos
Ja kanske om man använder kniven som smörkniv.

Näe jag vill då ha en redigt vass kniv till skogs, slipar själv efter behov, brukar bli 1-2 ggr per år, skärps regelbundet såklart.

Köp en riktig slip, den har betalat sig själv efter ett par år och du kan ha den livet ut.
Ok. Vad menar du med en riktig slip? Typ Tormek eller?
Citera
2020-08-20, 22:50
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midu
Diska, torka, olja in.

Slipa en Scandi? Det gör man för fan i sömnen. Ingen kunskap behövs; vinkeln sitter ju i själva kniven. Bara dra skiten plant mot stenen.

För övriga knivar kör jag Landsky Deluxe.
Fem stenar med guide samt strigel.
Tar tid? Ja, men blir bra vinkel och riktigt bra skärpa utan kunskap eller färdighet.
Nej, jag avskyr knivslipning, det är drygt och tråkigt, så att lära mig det på "riktigt" har jag inget intresse av. Landskyn gör jobbet.

Och enklaste i fält? Jo, ha en "finkniv" som är bra skärpa på, till att skära tågvirke, utföra finarbete etc, och en fulkniv, för grov täljning, gröpning, grövre träarbete, tändstål och allmänt grisande.

Som finkniv har jag en Gerber fällkniv.
Som fulkniv en Mora, helst kolstål.
Jo jag har oftast två knivar med mig ut. Och jag har vanligt bryne men vill ha grinden riktigt blank och fin.
Men vad är det lansdsky gör då? Konvex slipning?
Noll koll
Citera
2020-08-20, 22:52
Medlem
Anus.Dos.Deminoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youfuckingbitch
Alltså jag skärper ju upp mina knivar men min upplevelse är att man absolut behöver slipa om man använt kniven mycket.

Ok. Vad menar du med en riktig slip? Typ Tormek eller?
Tormek gör grymma slipar, var verkligen ett lyft när jag köpte min, använde innan en gammal maskin som stått i stugan sen typ förra sekelskiftet lol.

Slipa med lillsten tar ett tag+inlärningskurva, enklare med ställning och fixturer isåfall.
Citera
2020-08-21, 10:47
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anus.Dos.Deminos
Tormek gör grymma slipar, var verkligen ett lyft när jag köpte min, använde innan en gammal maskin som stått i stugan sen typ förra sekelskiftet lol.

Slipa med lillsten tar ett tag+inlärningskurva, enklare med ställning och fixturer isåfall.
Vet inte om jag känner för att lägga fyra lök på det...
Lutar mot Landsky tror jag.
Vad är lillsten?
Citera
2020-08-21, 16:11
Medlem
Tormek och den länkande knivskärparen är säker bra
Men det finns billigare altenativ
r ex
https://www.wish.com/product/5bf67768e7bfe1526a15ca8a?hide_login_modal=true&fro m_ad=goog_shopping&_display_country_code=SE&_force _currency_code=SEK&pid=googleadwords_int&c=%7Bcamp aignId%7D&ad_cid=5bf67768e7bfe1526a15ca8a&ad_cc=SE &ad_lang=EN&ad_curr=SEK&ad_price=293.00&campaign_i d=9527731155&gclid=Cj0KCQjw4f35BRDBARIsAPePBHxNChQ 8xNR6CNk4Li9XG35UCJjnMiqpwPwhqboUIM6x_AAF8vQ64_YaA iBSEALw_wcB&share=web

eller kanske ett vanligt bryne
men det är svårt att hålla reda på vinklarna, egentligen skall man skriva upp vinklarna för alla sina knivar så man får samma vinkel nästa gång man slipar dessa
https://www.google.com/search?q=kniv+eggvinkel&tbm=isch&ved=2ahUKEwiO1Zzj vKzrAhXKwSoKHWmGBZEQ2-cCegQIABAA&oq=kniv+eggvinkel&gs_lcp=CgNpbWcQA1CXpg FYo74BYP3EAWgAcAB4AIABeYgBvgOSAQMwLjSYAQCgAQGqAQtn d3Mtd2l6LWltZ8ABAQ&sclient=img&ei=0tU_X46kDsqDqwHp jJaICQ&bih=937&biw=1920&rlz=1C1AVNA_enSE734SE734
Citera
2020-08-21, 22:03
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Tormek och den länkande knivskärparen är säker bra
Men det finns billigare altenativ
r ex
https://www.wish.com/product/5bf67768e7bfe1526a15ca8a?hide_login_modal=true&fro m_ad=goog_shopping&_display_country_code=SE&_force _currency_code=SEK&pid=googleadwords_int&c=%7Bcamp aignId%7D&ad_cid=5bf67768e7bfe1526a15ca8a&ad_cc=SE &ad_lang=EN&ad_curr=SEK&ad_price=293.00&campaign_i d=9527731155&gclid=Cj0KCQjw4f35BRDBARIsAPePBHxNChQ 8xNR6CNk4Li9XG35UCJjnMiqpwPwhqboUIM6x_AAF8vQ64_YaA iBSEALw_wcB&share=web

eller kanske ett vanligt bryne
men det är svårt att hålla reda på vinklarna, egentligen skall man skriva upp vinklarna för alla sina knivar så man får samma vinkel nästa gång man slipar dessa
https://www.google.com/search?q=kniv+eggvinkel&tbm=isch&ved=2ahUKEwiO1Zzj vKzrAhXKwSoKHWmGBZEQ2-cCegQIABAA&oq=kniv+eggvinkel&gs_lcp=CgNpbWcQA1CXpg FYo74BYP3EAWgAcAB4AIABeYgBvgOSAQMwLjSYAQCgAQGqAQtn d3Mtd2l6LWltZ8ABAQ&sclient=img&ei=0tU_X46kDsqDqwHp jJaICQ&bih=937&biw=1920&rlz=1C1AVNA_enSE734SE734
Jag köper inget från Kina pga ej efterbliven.
Så tycker ju det här var ett riktigt dåligt tips...

Bu
Citera
2020-08-23, 09:44
Medlem
Midus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youfuckingbitch
Jo jag har oftast två knivar med mig ut. Och jag har vanligt bryne men vill ha grinden riktigt blank och fin.
Men vad är det lansdsky gör då? Konvex slipning?
Noll koll

Vill du hålla på med spegelblank egg och dylikt får du ge dig i kast med riktiga knivslipare, successivt gå igenom allt finare stenar etc. Trist och meningslöst, men många gillar det.

Landskyn är enbart ett guidesystem, med pinnar som gör att du kan slipa på fyllan eller i sömnen och ändå få en bra vinkel, utan kunskap och färdighet.
Det är små stenar, så det tar sin tid, men är en oerhört bra och smart liten verktygslåda att ha hemma. Prisvärd, absolut.
Sen finns svindyra guideriggar istället, om man nu vill ha det.
Personligen har jag ett fåtal knivar i hushållet, och slipar kanske en eller två om året. Då räcker Landsky gott och väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in