Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Ja, i det exemplet finns det en apparent objektiv sanning eftersom alla subjektiva åsikter pekar på är att det är sant.
Om vi tar detta exempel då:
Hitlers föräldrar kunde göra abort. Rent objektivt så skulle de ha kunnat förhindra andra världskriget, men hur skulle de kunna resonera sig fram till att det var rätt?
Ingen kan väl förutsäga vad som händer om femtio år? Jag tror inte det går att resonera om enskilda fall. Det enda meningsfulla är principerna, reglerna som gör ett enskilt fall rätt eller fel.
Och: jag kan inte argumentera för detta - jag vet mycket väl om att när det gäller värden är det i allmänhet problematiskt. Därför försöker jag hålla diskussionen om värdenas subjektivitet till några enkla exempel - annars blir det alldeles för rörigt för att man ska komma någonstans.
Citat:
Jag håller inte med om att frihet är något objektivt sant, frihet är i högsta grad ett subjektivt begrepp. Man är fri om man känner sig fri, dvs om man accepterar de gränser omkring en själv. En buddistmunk inspärrad i en liten låda kan vara mer fri än en person som har fastnat i en livssituation.
Det finns olika slags frihet, och därmed olika definitioner av begreppet. Men de är inte samma sak för att de går under samma namn. Som exempel kan vi ta politisk frihet. Det är ett begrepp som har en definition. Om innebörden vore subjektiv skulle varje definition vara meningslös. Då skulle också begreppet bli meningslöst, och då kan det lika gärna sluta användas.
Är Sverige lika fritt - politiskt - som Kina? När man säger "fritt", menar man i allmänhet något i högsta grad objektivt: ett särskilt förhållande mellan saker och ting i ett samhälle. Påståendet "Kina är fritt" är ett påstående som är sant eller falskt oberoende av ett subjekt.
Citat:
Jag ser "moral" som några slags överenskommelser som har uppkommit naturligt när många människor samlas på en liten yta. Moral är alltså gemensamma kollektiva subjektiva uppfattningar om rätt och fel som de flesta inom en viss kultur accepterar. Olika kulturer har olika moral, fundamentala muslimer och västerlänska ungdommar har t ex helt olika uppfattning om huruvida sex före äktenskapet är moraliskt försvarbart.
De är ett slags överrenskommelser. Men uppkommer de utan anledning eller syfte? Om inte, vad har moralföreställningar gemensamt?