Citat:
Ursprungligen postat av
tjallepetter
Hejsan,
Just nu bor jag i en bostadsrätt som är värderad till ca 3,2 miljoner. Har 1 miljon i bostadslån som jag har bundit upp räntan på i 3 år.
Jag fann nyligen en nyproduktion som jag blev väldigt intresserad av. Priset är 3,5 miljoner kr. Inflyttning blir isåfall i början på 2022. Man kommer behöva betala en summa på 150k för säkra upp bostaden. Den summan är bindande.
Jag har ett litet dilemma kring hur jag ska göra detta.
Jag har de 150k som behövs för att säkra upp lägenheten. Resten av pengarna ska betalas vid inflyttningen 2022.
Kommer banken gå med på att jag gör denna flytt?
Mäklarna som har hand om nyproduktionen kräver lånelöfte men hur fungerar det för mig?
Är min nuvarande lägenhet någon form av "garanti" på att jag har kapitalet som krävs för att köpa lägenheten?
Är väldigt osäker och skulle behöva lite råd på hur jag ska tänka.
Hade tänkt isåfall tänkt betala de 150k som efterfrågas för att säkra upp lägenheten och sedan sälja min nuvarande lägenhet någon gång nästa år i god tid innan det är inflyttning i nyproduktionen.
Tack för hjälpen
Ja, banken bör inte ha något problem med detta, eftersom lånet ju knappt kommer öka. Du måste dock prata med banken innan du pytsar in de 150 tkr, så du inte sätter dig själv i skiten.
Banken kommer vilja att du säljer din lägenhet i ganska nära samband med inflytt i nya. Ett överbryggningslån (d.v.s två lån på två lägenheter) bör inte vara några problem under en kortare flytt/tillträdesperiod.