Citat:
Ursprungligen postat av
Chill123
Ingen skada skedd! Jo jag frstod de och citatet var intressant, blev bara lite fundersam p vad jag sjlv hade skrivit.
Har du ngra filosofiska frgor du brottats mycket med eller brottas fortfarande med? Jag nmnde ett par i denna trden eller en liknande. Denna och en vldigt lik kom upp samma dag och jag svarade i bda, drfr jag blev lite osker p vad jag faktiskt skrivit.
Ja! Jag r inne i en filosofisk fas i livet s jag funderar varje ledig stund. Det tar lite tid att formulera frgorna p ett vettigt stt (och kanske ska de i s fall lggas upp som separata trdar). Klockan brjar bli mycket s jag fr nog be att terkomma. Men en av de frgor jag funderar p r vad det innebr att filosofera och om det har ngot vrde. En annan frga handlar, kortfattat, om vad verkligheten r och hur den hnger ihop med vra frestllningar om den hur man kan frena det subjektiva och objektiva.
Egentligen r det kanske frgorna som definierar och ger filosofin dess riktning mer n ngon metod eller liknande. S du r helt rtt inne p att det handlar om att kunna formulera frgor. Och att inte nja sig med svaren (vilket tyvrr mnga hr p forumet gr). Utan att bryta upp svaren genom nya frgor.
Om man ser filosofin som en flod, eller ett trd, s r de grundlggande frgorna flodens huvudfra eller trdets stam inte s mnga. T. ex.: vad r kunskap?, vad r existens?. Jag skulle kunna lista de hr men det r bttre att du googlar eftersom listan varierar. Frn huvudfrgorna grenar sig nya frgor av beroende p vilket svar man vljer. Osv.
Samtidigt finns det en fara i att beskriva det p det stt jag nyss gjort - eftersom det kan leda tanken i riktningen att frgorna gr t separata hll. Men en fascinerande sak r att alla frgor hnger ihop (eftersom verkligheten r en). Frgan om fri vilja hnger ihop med frgan om rttvisa som hnger ihop med frgan om sanning som hnger ihop med frgan om vad som r verklighet och vad kunskap r osv.
Fr mig handlar filosoferandet nog i grunden inte om annat n att bttre knna sig sjlv och nrma sig verkligheten, vilket kanske r samma saker.