• 2
  • 3
2020-08-21, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkazam
Kan man inte ta detta ett steg lngre? Handlar det inte om att odla en genuin ppenhet fr att man kan ha fel (eller att det gr att se eller beskriva ngot frn mer n ett hll?).

Att filosofera kan vara att tappa fotfstet och att vara beredd p att gra det.

Frlt om jag var otydlig men var det inte det jag skrev? Det var det jag frskte frmedla i alla fall.
Citera
2020-08-21, 23:39
Citat:
Ursprungligen postat av Chill123
Frlt om jag var otydlig men var det inte det jag skrev? Det var det jag frskte frmedla i alla fall.

Jag lste om det du skrev nu och dr str bl.a. att inte ha ngra frutbestmda svar p frhand.

S du har rtt! Beklagar, jag tolkade dig fel d jag tnkte att du menade att man ska trna p att fejka andras sikter.

Jag var egentligen inte ute efter att sga emot, utan att bygga vidare p det du skrev.
Citera
2020-08-21, 23:55
Medlem
Citat:

Jag var egentligen inte ute efter att sga emot, utan att bygga vidare p det du skrev.

Ingen skada skedd! Jo jag frstod de och citatet var intressant, blev bara lite fundersam p vad jag sjlv hade skrivit.

Har du ngra filosofiska frgor du brottats mycket med eller brottas fortfarande med? Jag nmnde ett par i denna trden eller en liknande. Denna och en vldigt lik kom upp samma dag och jag svarade i bda, drfr jag blev lite osker p vad jag faktiskt skrivit.
Citera
2020-08-22, 00:17
Citat:
Ursprungligen postat av Chill123
Ingen skada skedd! Jo jag frstod de och citatet var intressant, blev bara lite fundersam p vad jag sjlv hade skrivit.

Har du ngra filosofiska frgor du brottats mycket med eller brottas fortfarande med? Jag nmnde ett par i denna trden eller en liknande. Denna och en vldigt lik kom upp samma dag och jag svarade i bda, drfr jag blev lite osker p vad jag faktiskt skrivit.

Ja! Jag r inne i en filosofisk fas i livet s jag funderar varje ledig stund. Det tar lite tid att formulera frgorna p ett vettigt stt (och kanske ska de i s fall lggas upp som separata trdar). Klockan brjar bli mycket s jag fr nog be att terkomma. Men en av de frgor jag funderar p r vad det innebr att filosofera och om det har ngot vrde. En annan frga handlar, kortfattat, om vad verkligheten r och hur den hnger ihop med vra frestllningar om den hur man kan frena det subjektiva och objektiva.

Egentligen r det kanske frgorna som definierar och ger filosofin dess riktning mer n ngon metod eller liknande. S du r helt rtt inne p att det handlar om att kunna formulera frgor. Och att inte nja sig med svaren (vilket tyvrr mnga hr p forumet gr). Utan att bryta upp svaren genom nya frgor.

Om man ser filosofin som en flod, eller ett trd, s r de grundlggande frgorna flodens huvudfra eller trdets stam inte s mnga. T. ex.: vad r kunskap?, vad r existens?. Jag skulle kunna lista de hr men det r bttre att du googlar eftersom listan varierar. Frn huvudfrgorna grenar sig nya frgor av beroende p vilket svar man vljer. Osv.

Samtidigt finns det en fara i att beskriva det p det stt jag nyss gjort - eftersom det kan leda tanken i riktningen att frgorna gr t separata hll. Men en fascinerande sak r att alla frgor hnger ihop (eftersom verkligheten r en). Frgan om fri vilja hnger ihop med frgan om rttvisa som hnger ihop med frgan om sanning som hnger ihop med frgan om vad som r verklighet och vad kunskap r osv.

Fr mig handlar filosoferandet nog i grunden inte om annat n att bttre knna sig sjlv och nrma sig verkligheten, vilket kanske r samma saker.
Citera
2020-08-22, 13:31
Medlem
Citat:
Sanning r ett mnniskoskapat begrepp. Naturen r full av strvande varelser som klarar sig alldeles utmrkt utan sanningar.

Jag tror att mnga ser p filosofin ungefr som en vetenskap, som ska grva fram sanningen om vrlden. Men fastn filosofin har funnits i tminstone ett par tusen r har man (med vissa undantag) fortfarande inte kunnat enas om vad som r sanna svar p filosofins frgor. Det r frsts ingen tillfllighet utan beror p att sdan r filosofins natur; det finns ingen vedertagen metod fr att avgra vad som r ett sant svar. Om det fanns det skulle det inte vara filosofi, utan ngot annat: vetenskap, juridik, religion etc.

Jag tror att mlet med filosofin r att genom ett fritt tnkande utforska och artikulera svar p filosofiska frgor (ssom just vad r sanning?). Svaren p filosofins frgor r drfr provisoriska. De utgr de synliga spren efter en stndigt pgende aktivitet. Vi borde inte vrdera svaren utifrn hur sanna de r, utan utifrn hur intressanta och meningsfulla de r.

Nr ngon skriver mer om vad de tror n vad de vet, ja d blir det ingen filosofi av det i vilket fall.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in