• 1
  • 2
2020-09-20, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upinsmoke
Du anser att förbud av tobak inte gör någon skillnad för gemene man eftersom man kan köpa lös smuggeltobak och rullla sina egna cigaretter?
Du tror inte att färre ungdomar kommer att börja röka om det inte finns tillgång?

Jag är en idiot som röker alldeles för mkt, men du är nog än mer korkad.

På samma sätt som narkotikaförbudet har gjort att ungdomar inte använder narkotika menar du? (Facit: narkotikaanvändningen har ökat sedan konsumtionsförbudet, även bland ungdomar).

Att förbjuden frukt har stor attraktionskraft förstod man redan när bibeln skrevs. Att ensidigt förbjuda tobak i Sverige när det är tillgängligt i närliggande länder kommer bara skapa en svart marknad med stora ekonomiska incitament, och gör att staten går miste om skatteintäkter och möjlighet att reglera marknaden. Det riskerar också att leda till farligare produkter som inte är kontrollerade, och starkare produkter som är effektivare i smugglingshänseende.

Nä, tänk efter ett par varv till på den där.
Citera
2020-09-20, 14:54
Medlem
Rasmus-Pitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Hur är det töntigt? Idiotiskt kan jag köpa men töntigt? Inte så vi snusar eller rökar för att vara balla.

Att lägga pengar på sånt som är skadligt för hälsan är skittöntigt. Man blir inte ball bara för att man skaffar sig en fullständigt onödig utgift och köper dyra grejer som man inte har någon som helst nytta av över huvud taget. Vilken vettig människa vill drabbas av exempelvis cancer eller stroke - som rökning faktiskt kan leda till - och dessutom betala för att råka ut för det? På vilket sätt är det ballt att betala för att få cancer?
Citera
2020-09-20, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasmus-Pitt
Att lägga pengar på sånt som är skadligt för hälsan är skittöntigt. Man blir inte ball bara för att man skaffar sig en fullständigt onödig utgift och köper dyra grejer som man inte har någon som helst nytta av över huvud taget. Vilken vettig människa vill drabbas av exempelvis cancer eller stroke - som rökning faktiskt kan leda till - och dessutom betala för att råka ut för det? På vilket sätt är det ballt att betala för att få cancer?

Har du lässvårigheter pojk? Någonting som är förbaskat töntigt är att bry sig om vad andra gör. Ett vanligt förekommande fenomen på flashback. Tror du Einstein rökte för att han ville vara cool eller hur resonerar du? Vissa finner njutning i saker inte du förstår dig på. Jag röker dessutom inte.
Citera
2020-09-24, 01:26
Medlem
Rasmus-Pitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Har du lässvårigheter pojk? Någonting som är förbaskat töntigt är att bry sig om vad andra gör. Ett vanligt förekommande fenomen på flashback. Tror du Einstein rökte för att han ville vara cool eller hur resonerar du? Vissa finner njutning i saker inte du förstår dig på. Jag röker dessutom inte.

Verkar snarare vara du som har lässvårigheter och dessutom verkar du inte veta vad ordet töntigt betyder. Att göra något för att "alla andra gör det" är töntigt. Jag bryr mig inte ett piss om ifall Einstein rökte eller varför han gjorde det men oavsett vilka kända personer du drar till med så står jag fast vid min åsikt att det är töntigt att röka.

Jag har själv rökt en gång i tiden men bestämde mig för att sluta för länge sen för jag fick inte ut nåt av det. Du pratar om njutning, men vilken typ av njutning tror du man får ut av tobak? När det gäller alkohol så jag kan förstå att folk kan finna njutning i att smutta lite på exempelvis årgångswhisky eller något italienskt vin utan att ha något behov att dricka sig berusad men jag kan förstå att folk kan finna både njutning och nöje i att supa sig full ibland. När det gäller tobak däremot... Tobak inger ju inte något rus som alkohol gör, cigarettrök smakar dessutom inte särskilt och som sagt luktar det fan!
Citera
2020-09-24, 12:11
Medlem
Citat:
Verkar snarare vara du som har lässvårigheter och dessutom verkar du inte veta vad ordet töntigt betyder. Att göra något för att "alla andra gör det" är töntigt. Jag bryr mig inte ett piss om ifall Einstein rökte eller varför han gjorde det men oavsett vilka kända personer du drar till med så står jag fast vid min åsikt att det är töntigt att röka.

Jag har själv rökt en gång i tiden men bestämde mig för att sluta för länge sen för jag fick inte ut nåt av det. Du pratar om njutning, men vilken typ av njutning tror du man får ut av tobak? När det gäller alkohol så jag kan förstå att folk kan finna njutning i att smutta lite på exempelvis årgångswhisky eller något italienskt vin utan att ha något behov att dricka sig berusad men jag kan förstå att folk kan finna både njutning och nöje i att supa sig full ibland. När det gäller tobak däremot... Tobak inger ju inte något rus som alkohol gör, cigarettrök smakar dessutom inte särskilt och som sagt luktar det fan!

Citat:
Tönt är ett begrepp som avser en töntig person, en person som är socialt missanpassad, feg och ofta utstött ur den sociala gemenskapen

Jag röker inte själv heller men när jag väl gör det gör jag det för jag är sugen. Alltså en liten kort njutning, oftast i samband med alkohol. Väldigt sällan dock. Att njuta av en whiskey anser jag är löjligt för det smakar verkligen skit. Någonting folk fått inprintade att det ska man nämligen gilla när man är en vuxen karl. Billig whiskey smakar, dyr smakar mindre. Men det är min åsikt, likt som du har din om tobak. Så min poäng är att alla har sin egna verklighet, darför bör man accepteras andras val utan att kritisera.
Citera
2020-09-24, 16:31
Avstängd
Hackebeilchens avatar
Citat:

Pipa och cigarr ger tillräckligt med nikotin för att man ska få ett slags rus av det. Cigaretter bör man undvika.
Citera
2020-10-02, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbybobb
På samma sätt som narkotikaförbudet har gjort att ungdomar inte använder narkotika menar du? (Facit: narkotikaanvändningen har ökat sedan konsumtionsförbudet, även bland ungdomar).

Att förbjuden frukt har stor attraktionskraft förstod man redan när bibeln skrevs. Att ensidigt förbjuda tobak i Sverige när det är tillgängligt i närliggande länder kommer bara skapa en svart marknad med stora ekonomiska incitament, och gör att staten går miste om skatteintäkter och möjlighet att reglera marknaden. Det riskerar också att leda till farligare produkter som inte är kontrollerade, och starkare produkter som är effektivare i smugglingshänseende.

Nä, tänk efter ett par varv till på den där.

Nja, när det kommer till just tobak så är det tämligen enkelt. Både alkohol och diverse narkotika ger direkt något postivit (i vissa fall negativt) för de som brukar för första gången. För att bli fast i rökning krävs självdisciplin och pengar - och under en relativt lång period, många askar, så är det inte trevligt att röka. Det finns säkert undantag, men jag vill gissa på att de flesta rökare i unga år gav sig tusan på att de skulle röka - och ett förbud skulle sannolikt göra det lättare att undvika.

Så, jag har tänkt, fundera du en runda till.
Citera
2020-10-05, 14:01
Medlem
Pulitzers avatar
Tobak kommer att förbjudas när det blir politiskt möjligt = tillräckligt få (väljare) som röker.
Jämför med snuset inom EU.
Att förbjuda alkohol är politiskt omöjligt.
Citera
2020-10-12, 01:00
Medlem
med tiden tror jag inte tobak förbjuds på grund av en enorm pengamaskin som styr denna marknad
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in