Citat:
Ursprungligen postat av
armend123
Godkväll,
Har under hela mitt liv haft problem med att vara bland grupper av människor. Har alltid haft lätt att tala med fåtal personer och en, och får alltid människor att älska mig. Men dock så tröttnar de när de ser hur jag är i grupp. Vågar inte säga vad jag tycker och tänker, undviker grupper. Har ni upplevt detta? Handlar det om att jag är bekväm och blyg och att jag behöver utsätta mig eller är det något annat i bakgrunden? Sjukt jobbigt att inte kunna ta plats och vara mig själv i en grupp. Har alltid varit så i skolan, lagsporter, jobb osv. Vill bara dra därifrån så fort jag kan och undvika det. Varje gång det kommer inbjudningar, nekar jag, för känner intresse och känner mig aldrig del utav gruppen utan alltid som en outsider. Vad säger ni? Tack
Jag känner igen mig i mycket av det du skriver om. När jag pratar med människor 1-on-1 så har jag lättare för att öppna upp mig, bjuda på mig själv, lite retsamt skämta och upplevas som intresserad av samtalet. Som du skriver får det många människor att "älska" en och ofta komma till en när de har någonting som tynger dem.
Men när man sitter på rasten kring matbordet med 5-6 andra personer så vågar jag helt plötsligt inte säga så mycket, och de få gånger jag öppnar munnen så brukar de flesta kolla på mig med ett stort frågetecken. Det sänker verkligen ens självförtroende och gör att man bara vill gå under jorden.
Jag vet inte varför det är så. Jag kan tyvärr inte komma med en lösning på ditt problem, eftersom jag verkar lida av samma. Det absolut värsta med detta är att jag också har tackat nej till sociala event och fester, även fast jag blivit inbjuden flera gånger och att folk verkar vilja ha mig där. Jag vet hur det blir. Folk är så korkade att de tror att bara för att jag är glad och intressant 1-on-1 så tror de att jag är det i gruppsammanhang också - det är jag inte! Så varför bjuder ni in mig på sånt!? Det som verkligen gör ont i hjärtat är när jag tänker tillbaka på alla gånger jag tackat nej - alla möjligheter jag missat på grund av det. För i slutändan måste man ibland ta mod till sig och göra det som känns obekvämt för att få det man vill ha. Tyvärr är jag fortfarande för feg och kommer således aldrig ha ett socialt umgänge utanför jobbet, flickvän eller en bästa vän.
Lösningen är säkert enkel i teorin. Tränar man så blir man bättre, fake it till you make it. Visst, men det är enklare om man är någorlunda psykisk stabil och inte lider av självhat och självmordstankar. Då kan en märklig blick från en kollega eller ett obesvarat SMS vara skillnaden mellan liv och död. Jag har försökt, men man orkar inte med hur många motgångar som helst. Just nu försöker jag bara nöja mig med det lilla jag har, och försöka ta nya steg i framtiden.
Lycka till!