2020-08-18, 14:56
Medlem
Dofternas avatar
Hittade detta problem ute på Facebook. Stämmer det att vi inte har något avkönat ord för mödradödlighet? Om så, varför? Finns det förslag på ett avkönat ord för detta i läsekretsen?

"Det finns en liten studie i Sverige där det finns signifikant högre risk för invandrarkvinnor att dö i sk mödradödlighet (sorry, finns inget bättre avkönat ord för fenomenet), mkt korrelerat till språkförbistring men det finns säkert andra underliggande orsaker också till det 😞 så sorgligt. Som barnmorska blir jag genuint ledsen..."

Kram alla fina vänner!
Citera
2020-08-18, 15:02
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Hittade detta problem ute på Facebook. Stämmer det att vi inte har något avkönat ord för mödradödlighet? Om så, varför? Finns det förslag på ett avkönat ord för detta i läsekretsen?

"Det finns en liten studie i Sverige där det finns signifikant högre risk för invandrarkvinnor att dö i sk mödradödlighet (sorry, finns inget bättre avkönat ord för fenomenet), mkt korrelerat till språkförbistring men det finns säkert andra underliggande orsaker också till det 😞 så sorgligt. Som barnmorska blir jag genuint ledsen..."

Kram alla fina vänner!

Detta är förstås skrämmande och ett stort samhällsproblem. Oerhört chockerande att barnmorskan könar invandrarpersonerna som "invandrarkvinnor".

Barnasängdöd eller dö i barnasäng är ju annars vanliga uttryck. Man kan ju även använda uttryck som "dö vid födsel".
Citera
2020-08-18, 15:04
Medlem
Den dagen det blir vanligt med män som föder fram barn, kommer ju problemet att lösa sig självt.
Eller om man så vill, det är först då som det blir ett reellt problem.

Det finns förvisso mången män som deltar så gott de kan, och en del har rent av smärtor, men det är inte vanligt att de dör utav detta.

Så, mödradödlighet är helt entydigt och jag förstår inte varför man måste tänka ut könlösa alternativ.

"Dödsfall i samband med barnets födelse" kan man alltid säga om man ids.
Citera
2020-08-18, 15:04
Medlem
Citat:

Kram alla fina vänner!
Nu är jag inte språkvetare, men jag ser inte problemet med ordbristen. Varför inte skriva " i samband med graviditet och förlossning"?
Citera
2020-08-18, 15:06
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Detta är förstås skrämmande och ett stort samhällsproblem. Oerhört chockerande att barnmorskan könar invandrarpersonerna som "invandrarkvinnor".

Barnasängdöd eller dö i barnasäng är ju annars vanliga uttryck. Man kan ju även använda uttryck som "dö vid födsel".

Barnasäng! Såklart, glömde helt bort det. Ska försöka framföra det så hon som skrev inlägget slipper känna sig som en dålig människa.
Citera
2020-08-18, 15:09
Medlem
KlappMungons avatar
Barnsängsdödlighet borde kunna passa barnmorskan. Det ger verkligen den rätta svartvita statarlänge-känslan på nåt sätt.

Själv föresllår jag äggkläckningsmaskinshaveri men det skulle antagligen vara för manligt teknokratiskt för barnmorskan med mjuka värden.
Citera
2020-08-18, 15:10
Medlem
Abortus Mater
Citera
2020-08-18, 15:10
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Nu är jag inte språkvetare, men jag ser inte problemet med ordbristen. Varför inte skriva " i samband med graviditet och förlossning"?

"Hen dog i samband med graviditet och förlossning", visst det fungerar, men det är inte ett ord.
Senast redigerad av Dofterna 2020-08-18 kl. 15:12.
Citera
2020-08-18, 15:12
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Barnsängsdödlighet borde kunna passa barnmorskan. Det ger verkligen den rätta svartvita statarlänge-känslan på nåt sätt.

Själv föresllår jag äggkläckningsmaskinshaveri men det skulle antagligen vara för manligt teknokratiskt för barnmorskan med mjuka värden.

Känns inte avkönat alls. Tänk innan du skriver.
Citera
2020-08-18, 15:15
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020

För förlossningsfasen och tiden närmast därefter kan man använda "puerperal" som blir mindre otympligt fast då får man inte med graviditetsfasen förstås.

Vi har nog ganska gott om tid att komma på det optimala eftersom det lär dröja innan män börjar föda barn i sån utsträckning att man överhuvudtaget kan göra statistik på dödligheten där.
Citera
2020-08-18, 15:17
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Känns inte avkönat alls. Tänk innan du skriver.

Exakt vad är det som associerar till kön i barnsäng och äggkläckningsmaskin. Tänk innan du skriver själv. Har du mens eller?

Citat:
"Hen dog i samband med graviditet och förlossning", visst det fungerar, men det är inte ett ord.

Ja då kan man tänka sig att karln råkade svälja cigarren t ex.
Senast redigerad av KlappMungon 2020-08-18 kl. 15:19.
Citera
2020-08-18, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
För förlossningsfasen och tiden närmast därefter kan man använda "puerperal" som blir mindre otympligt fast då får man inte med graviditetsfasen förstås.

Vi har nog ganska gott om tid att komma på det optimala eftersom det lär dröja innan män börjar föda barn i sån utsträckning att man överhuvudtaget kan göra statistik på dödligheten där.
Jag kanske behandlar det hela för tekniskt, men tycker att det viktigaste är att definiera tydligt vad man menar med det man för statistik över. Måste erkänna att jag inte vet klart vad som ingår i begreppet mödradödlighet, men har antagit att det var just dödsfall relaterade till graviditet och förlossning. Vet att det finns statistisk för puerperalsepsis, men det borde bara vara en liten del av det hela.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in