Citat:
Ursprungligen postat av Supersonic
För att fortsätta vara seriös, jag är inte något snille gällande hälsa, men om jag blir frisk nu utan att haft någon grovsjuka (feber eller nått), kan jag bli sjuk igen om typ två veckor? Ja, om man bortser ifrån att jag ställer mig naken ute mitt på natten efter en dusch.
Jag har alltid uppfattat det som att när man en gång vart sjuk så brukar man inte bli sjuk igen på ett tag efter det, för att immunförsvaret har byggt upp sig eller något? Äh, vet inte riktigt vad jag snackar om... *snorar vidare*
Om du har en viss bakterie/virus i dig nu som gör dig sjuk, så kommer de antikroppar som bildas i dig i detta nu enbart försvara dig mot just denne i framtiden. Virus har en högre mutationsfrekvens vilket gör att det ibland kan ta en vecka eller kanske mer innan de vita blodkropparna känner sig tillräckligt kaxiga för att angripa inkräktarna.
Antikropparna som bildas kan dock fungera som aktivator åt komplimentsystemet vilket gör att du får ett kraftigare immunförsvar, så ja, du får bättre immunförsvar av att vara sjuk. Det är därför som det är "viktigt" att barn är sjuka, så att de kan bygga upp sitt immunförsvar. Typ.
Personer med hög testesoronhalt är mer sjuka än folk med låg testesoronhalt, eftersom det är dyrbar process att hålla testoseronet på höga nivåer. Så, ja, det finns en massa olika faktorer.