• 1
  • 2
2020-08-16, 23:09
Medlem
stockcocks avatar
Monivent

https://www.monivent.se/
...doldisen som introducerades på sämsta tänkbara datum.

Introduktion
Monivent hade sin börsintroduktion den 17:e mars i år, mitt under brinnande Corona-kris. Kanske det absolut sämsta tänkbara datum för att dra till sig någon form av positiv uppmärksamhet. Aktien föll med en gång efter introduktion med 40%. Teckningskursen var 7,25 kr och emissionen tecknades till 181%.

Det finns 5,354,958 st aktier i Monivent varav 39% inte är tillgängliga för marknaden på grund av lock-ups till Mars 2021. Den låga free floaten i kombination med så få aktier gör att kursen kan svänga rejält. Huvudägare är Chalmers Ventures med 15% och 100% lock-up (fram till Mars 2021).

Monivent är det lilla med-tech företaget som har ledning likt ett större. Flertalet personer i ledningen har ingått och haft nyckelroller i betydligt större framgångsrika medicinföretag. Ta gärna en titt på deras hemsida för mer information:

https://www.monivent.se/about-us/team/

En bra kombination av medicinskt- och affärsmässigt duktig ledning som väl kommunicerar sina framsteg gör det roligt att vara aktieägare i detta företag.

Produkt
Omkring 3-6% av alla barn som föds behöver manuell ventilation för att komma igång och andas själva. Trots detta har man fram tills idag förlitat sig på erfarenhet och känsla snarare än teknik och vetenskap, vilket kan resultera i både lung- och hjärnskador hos dessa barn. I en maskinell ventilator är det självklart att man kontrollerar både tryck och volym medan man med de handhållna gör varken eller. Detta vill Monivent ändra på och har igenom sin forskning utvecklat produkterna NeoTraining och Neo100, varav Neo100 precis erhållit CE-märkning och är redo för försäljning.

https://www.monivent.se/products/monivent-neo100/
https://www.monivent.se/products/monivent-neo-training/

NeoTraining har fram tills nu använts kanske primärt i marknadsföringssyfte för Neo100 men har också potential att säljas som träning- och utbildningsmaterial till sjukhus och universitet. Monivent har gjort ett bra jobb att få ut NeoTraining till olika aktörer och säger själva att intresset för Neo100 och lanseringen är stort.

Neo100 är en unik och patenterad produkt som enligt företaget själva inte har några konkurrenter i nuläget. Den 29:e April i år erhöll man CE-märkning för produkten och de första maskinerna är just nu i kliniska center Frankrike och Österrike där man utför kvalitativa studier avsedda för marknadsföringsstöd. Monivent själva säger att intresset är stort och att vi står på tröskeln till en bred lansering.

Marknadspotential
Man räknar med att redan i år, 2020, påbörja försäljningen av Neo100 i Europa för att 2021 fortsätta med Kanada och Australien och 2022 lansera produkten i USA.
Den initiala marknaden beräknar företaget vara ca. 2,9 miljarder SEK samt en återkommande försäljning av ansiktsmasker och tillbehör på 300 miljoner SEK per år. Detta gäller alltså för Nordamerika och Europa, och i detta räkneexempel är inte Australien, Asien eller Sydamerika inräknande – potentiella marknader i framtiden där man redan har etablerat sig till viss del genom NeoTraining.

På rätt väg
Monivent har sedan deras IPO, trots covid-19, lyckats följa sitt tidsschema och har förutom CE-märkning av Neo100 tecknat ett flertal avtal med olika distributörer i Europa.
Vänligen se https://www.monivent.se/press-news/för mer information.

Kursen
När det kommer till värdering är det som med alla förhoppningsbolag svårt och kanske bäst att jämföra med andra liknande företag. Börsvärdet är vid skrivande stund bara 66msek. Affärsvärlden (https://www.affarsvarlden.se/ipoguid...as-tillforsikt) satte innan introduktion ett basscenario på 80msek efter godkänt CE-märkning och i ett optimistiskt scenario 200msek, d.v.s. mer än 300% upp från nuvarande kurs. Jag skulle dock kunna hävda att om Monivent lyckas med sina åtaganden så kan vi nog se en bra mycket högre värdering än 200msek.
Kursen har den senaste veckan ökat och på grund av den låga free floaten och trogna ägare ser vi ont om säljare medan intresset för och omsättning i aktien har ökat.

Triggers och målsättningar - 2020
- CE-märkning av Neo100
- Produktlansering av Neo100
- Initiera studier för marknadsföringsstöd tillsammans med kliniska samarbetspartners
- Neo100 tillgänglig för försäljning på utvalda marknader i EU
- Första försäljningen av Neo100
- Utvärdera och påbörja nästkommande R&D-projekt för att bredda produktportföljen
- NeoTraining tillgänglig för försäljning i Nordamerika
- Inleda regulatorisk process med avseende på produktgodkännande av Neo100 i USA
- Utöka personalstyrkan inom både försäljning och produktion
- Självklar uppköpskandidat av större aktör, läs på ordentligt så förstår ni varför

Analyser
Det är svårt att hitta analyser på Monivent eftersom att det är ett så pass ungt medtech företag men jag tycker ”Aktietrader_IG” gör ett bra försök på Redeye-bloggen: https://www.redeye.se/arena/posts/mo...ing-startar-nu

Disclaimer
Det här är ingen köp- eller säljrekommendation. Uppenbarligen äger jag aktier i företaget och tror på en ljus framtid, både i närtid och längre fram.

Text lånad från gruppen Aktieraketer på Facebook.
Citera
2020-08-17, 17:00
Medlem
stockcocks avatar
Går urstark idag och visar på stabilitet. Vinsthemtagningar kunde ses på förmiddagen och kursen backade flera procent. Hämtade sedan upp sig med råge och är nu upp över 6 %.

Härligt att se kursen stå stadigt när det blåser lite. 👊
Citera
2020-11-21, 12:41
Medlem
-Mystics avatar
Har du sålt ut ännu Stockcock? Aktien har gått riktigt jävla bra sedan intro, drygt 300% från botten till toppen

Eller sitter du kvar? Då kan man definitivt hoppa på om du fortsätter haussa
Citera
2020-11-21, 13:09
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Har du sålt ut ännu Stockcock? Aktien har gått riktigt jävla bra sedan intro, drygt 300% från botten till toppen

Eller sitter du kvar? Då kan man definitivt hoppa på om du fortsätter haussa

Definitivt. Har konsoliderat en tid och utrullningen har försenats av naturliga skäl, men snart kan det påbörjas försäljning.

Jag haussar inget utan postade ett inlägg från en grupp på Facebook, samt skrev en uppdatering om hur det gick. Självklart är jag optimistisk till bolag jag äger. Men du kanske hatar barn och vill att för tidigt födda ska få hjärnskador?
Citera
2020-11-21, 13:11
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Definitivt. Har konsoliderat en tid och utrullningen har försenats av naturliga skäl, men snart kan det påbörjas försäljning.

Jag haussar inget utan postade ett inlägg från en grupp på Facebook, samt skrev en uppdatering om hur det gick. Självklart är jag optimistisk till bolag jag äger. Men du kanske hatar barn och vill att för tidigt födda ska få hjärnskador?

Nej, för all del fortsätt gärna skriva inlägg om bolaget, funderar på att köpa in mig och följa med på resen
Citera
2020-11-21, 13:17
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Nej, för all del fortsätt gärna skriva inlägg om bolaget, funderar på att köpa in mig och följa med på resen

Det är bra det! Nu blir jag stolt över dig.
Citera
2021-02-15, 18:10
Medlem
stockcocks avatar
Tankade på idag. Det verkar som allt går enligt plan, mer eller mindre. Helt ok delårsrapport.

Spännande tider framöver.

Kursen lär dock gå krabbgång tills försäljning av optioner avslutas i början på mars.

Trevlig och bra intervju med VD:n upplagd idag. Fick ett mycket positivt intryck så kunde inte hålla mig från att trycka in lite mer kosing.

https://youtu.be/LX_gbB0HglQ
Citera
2021-03-02, 10:25
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Tankade på idag. Det verkar som allt går enligt plan, mer eller mindre. Helt ok delårsrapport.

Spännande tider framöver.

Kursen lär dock gå krabbgång tills försäljning av optioner avslutas i början på mars.

Trevlig och bra intervju med VD:n upplagd idag. Fick ett mycket positivt intryck så kunde inte hålla mig från att trycka in lite mer kosing.

https://youtu.be/LX_gbB0HglQ

Sista dagen att teckna aktier för TO1 i övermorgon. Ligger du fortfarande kvar?
Citera
2021-03-03, 12:41
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Sista dagen att teckna aktier för TO1 i övermorgon. Ligger du fortfarande kvar?

Självklart!
Citera
2021-03-03, 13:09
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Självklart!

Härligt, jag köpte på mig TO1 i sista stund istället för stam så efter omvandlingen kommer jag betalat nästan 10 kr jämnt per aktie. Ingen superrabbat men jag kände mig ändå lite fiffig.
Citera
2021-03-04, 04:09
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Härligt, jag köpte på mig TO1 i sista stund istället för stam så efter omvandlingen kommer jag betalat nästan 10 kr jämnt per aktie. Ingen superrabbat men jag kände mig ändå lite fiffig.

Det är bra rent strategiskt. Man får självklart en liten rabatt, går man in stort och lång är det ju mer vettigare än att köpa stamaktier, helt klart.

Teckningstiden är nu avslutad, ganska liten utspädning. Tror att vi kan jobba oss upp från rådande kurs, men det kan nog ta sin tid. Pandemin har satt Monivents progress lite på "slow-mo". Man kan inte visa upp produkten på sjukhus på samma sätt, sälja in den.

Finns mig veterligen ingen annan produkt på marknaden som är likvärdigt, så jag ligger kvar lång.

Har för övrigt ett mycket bra intryck av bolaget i sig och ledningen. Dessa jobbar med hjärta och själ, snarare än ekonomiska intressen. Detta kan självklart vara en nackdel, men jag gillar det. Jag vill inte ha börsfixerade hajar på en sådan här känslig produkt. Den ska föras framåt för att den behövs, inte för att någon eller några ska tjäna stora mängder pengar.
Citera
2021-05-18, 16:28
Medlem
stockcocks avatar
Rapport-intervju med VD, Karin Dahllöf:

https://www.youtube.com/watch?v=UZSJRFlOPQ4

"Vi har studier på gång med NEO100 där vi har fått in VÄLDIGT positiva resultat..."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in