Citat:
Ursprungligen postat av
Korder
Nej, jag tycker det är väldigt märkligt att lägga någon som helst vikt vid en enskild match. Oavsett om det är att man varit osynlig i en match eller gjort nio mål i en match.
Att Bayern hade en betydligt svagare grupp i Champions League är den främsta anledningen till att Lewandowski har ett bättre poängsnitt. Han har gjort 19 poäng på 8 matcher i CL, medan han "bara" har 38 poäng på 31 matcher i Bundesliga - att jämföra med Messis 46 poäng på 33 matcher i La Liga.
Med det sagt är det väldigt mycket mer än mål + assist som avgör vem som är bäst, kan jag tycka, så det är lite av en moot point oavsett om Messi hade haft bättre poängsnitt.
Jag är en stor Messi-supporter och i mina ögon är han utan tvekan den bästa spelaren genom tiderna. Däremot råder det ingen tvekan om att han de senaste åren inte varit så framstående som man bör förvänta sig i avgörande matcher. Liverpool borta förra året, Bayern i år, Frankrike i VM 2018, Roma borta 2018, Juventus 2017... Utöver hemmamötet med Liverpool där han satte två mål har han varit rätt så blek. Visserligen har även hela Barcelona varit det, så det går inte riktigt att separera Messis prestation från lagets så enkelt, men ändå - det är tröttsamt att Messi ser ut att ge upp mentalt när läget känns för svårt... han slutar springa etc. Det är trots allt lite skillnad att rädda Barcelona i La Liga (tex 4 mål mot Eibar i år där laget ändå var skit) och Champions League.