2020-08-24, 16:45
Medlem
LouisCyphres avatar
Skulle man inte kunna sätta väte ovanför fluor, i halogenerna?

Eller jag har nått minne av att det förekommer metalliskt väte (flytande väte?) vid låga temperaturer, så den kanske passar bäst ovanför alkalimetallerna?
Citera
2020-08-24, 17:59
Medlem
Dempa19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LouisCyphre

Eller jag har nått minne av att det förekommer metalliskt väte (flytande väte?) vid låga temperaturer, så den kanske passar bäst ovanför alkalimetallerna?

Det där var ett intressant förslag, skulle du kunna undersöka saken mer och återkomma med ett svar? Skulle gärna se, vad du kommer fram till, innan torsdag—men det är varken bråttom eller ett måste.
Citera
2020-08-25, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LouisCyphre

Visst kan man kasta om grundämnena lite hur som helst men det skulle endast resultera i att man tappar vitsen med det periodiska systemet där grundämnena är ordnade så att de som ligger under varandra har liknande kemiska egenskaper. Att grundämnena kan ha lite olika fysiskaliska egenskaper som gas, vätska, halvmetall eller metall har inte riktigt med hur de reagerar att göra.

Metalliskt väte är mest en teoretisk fas av väte (samma som is är en fas av vatten). De få experiment som gjorts för att framställa metalliskt väte använder sig av tämligen höga tryck, närmare 5000000 atmosfärer. I slutändan är det fortfarande vanligt väte som med sin enda elektron gärna lånar en elektron från andra atomer.
Citera
2020-09-01, 14:25
Medlem
Så här kan man också göra:

http://www.chemistry-blog.com/2013/08/27/the-underground-map-of-the-elements/

Periodiska systemet som en tunnebanekarta, inte fullt så fånigt som det låter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in