2020-08-15, 08:46
Medlem
Dempa19s avatar
Jag undrar är det någon här på Flashback som har försökt skapa sitt egna periodiska system. Om ni har gjort det undrar jag varför. Och om ni inte har gjort det undrar jag varför inte. Själv är jag är inte så insatt inom kemi, utan är mer kunnig inom biologi och botanik, så jag har inte gjort det. Dock tycker jag att det ser väldigt märkligt ut med halvmetallerna och ädelgaserna, vilket skulle kunna vara ett förbättringsområde.
Citera
2020-08-15, 08:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dempa19
Själv är jag är inte så insatt inom kemi, utan är mer kunnig inom biologi och botanik, så jag har inte gjort det. Dock tycker jag att det ser väldigt märkligt ut med halvmetallerna och ädelgaserna, vilket skulle kunna vara ett förbättringsområde.

Berätta mer, de var alldeles för lite du tog upp om vad du ansåg borde förbättras.
Citera
2020-08-15, 08:52
Medlem
Citat:
Jag undrar är det någon här på Flashback som har försökt skapa sitt egna periodiska system. Om ni har gjort det undrar jag varför. Och om ni inte har gjort det undrar jag varför inte. Själv är jag är inte så insatt inom kemi, utan är mer kunnig inom biologi och botanik, så jag har inte gjort det. Dock tycker jag att det ser väldigt märkligt ut med halvmetallerna och ädelgaserna, vilket skulle kunna vara ett förbättringsområde.

För att avgöra om du bara skriver strunt som du verkar göra om man tittar på din trådhistorik där du bland annat är tveksam på Euklidisk geometri.

Kan du motivera? Har du förslag på förbättring?
Citera
2020-08-15, 08:59
Medlem
Dempa19s avatar
Jag liter väldigt mycket på min intuition och jag tror att ifall det nya systemet ska vara bättre på något vis, så är det här som det borde förbättras. Själv kan jag tyvärr inte riktigt ta det steget, p.g.a. mina bristande kemikunskaper, av samma skäl kan jag inte utveckla min intuition så mycket mer.
Citera
2020-08-15, 09:12
Medlem
Citat:
Jag liter väldigt mycket på min intuition och jag tror att ifall det nya systemet ska vara bättre på något vis, så är det här som det borde förbättras. Själv kan jag tyvärr inte riktigt ta det steget, p.g.a. mina bristande kemikunskaper, av samma skäl kan jag inte utveckla min intuition så mycket mer.
Inom vetenskap blir det rätt lätt "flummigt" om man litar på sin intuition enbart utan logiska argument eller något försökt till bevis tex motsägelsebevis. Argumenterar man för en förbättring är ju en utgångspunkt varför man anser att det skulle vara en förbättring. Om man åtminstone kan ge något stöd för sin intuition så kan man ju spinna vidare därifrån.
Citera
2020-08-15, 09:35
Medlem
Varför uppfinna hjulet igen..? Lägg tiden på nya tankar istället.
Citera
2020-08-15, 10:01
Medlem
Dempa19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helosan2
Inom vetenskap blir det rätt lätt "flummigt" om man litar på sin intuition enbart utan logiska argument eller något försökt till bevis tex motsägelsebevis. Argumenterar man för en förbättring är ju en utgångspunkt varför man anser att det skulle vara en förbättring. Om man åtminstone kan ge något stöd för sin intuition så kan man ju spinna vidare därifrån.

Jag sade bara var jag trodde att man skulle behöva fokusera mina ansträningnar, vilket är i regel hur all vetenskap börjar; med en människas intuition, som det sedan byggs vidare på.
Citera
2020-08-15, 10:35
Medlem
Citat:
Jag sade bara var jag trodde att man skulle behöva fokusera mina ansträningnar, vilket är i regel hur all vetenskap börjar; med en människas intuition, som det sedan byggs vidare på.
Jo fast du tramsar bara, du är inte seriös. Annars så kan jag hålla med till en viss del. Nyfikenhet är grunden till vårt kunnande genom historien. Dumt dock att ändra på saker som fungerar.
Citera
2020-08-15, 13:27
Medlem
Andra layouts finns: https://en.wikipedia.org/wiki/Alternative_periodic_tables
Citera
2020-08-15, 13:28
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leira
Varför uppfinna hjulet igen..? Lägg tiden på nya tankar istället.

Ett nytt periodiskt system med annan uppbyggnad är ju just nya tankar och inte samma gamla hjul.
Citera
2020-08-15, 13:51
Medlem
Dempa19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velentr

Det där var intressant läsning. Jag gillar inte när man fastnar i gamla tankespår, så det är uppmuntrande att se att vissa tar striden.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ett nytt periodiskt system med annan uppbyggnad är ju just nya tankar och inte samma gamla hjul.

Skönt att höra att några förstår projektet.
Citera
2020-08-17, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Velentr

Vet inte om jag skulle kalla det intressant läsning men kul att se lite alternativa sätt att presentera periodiska systemet. Oavsett hur de olika presentationerna ser ut så är uppdelningen av elementen sama som i det "vanliga" periodiska systemet. Mao, inget nytt under solen utan bara i mitt tycke mer krångligare sätt att presentera elementen på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in