I November 2019 hittade jag ett hus som jag var väldigt intresserad av, lade ett bud men det verkade luta sig mot att det inte skulle bli något så jag reste utomlands. Jag fick svar av mäklaren att högsta budet hade inte fått igenom det med banken och att jag kunde ta huset om jag fortfarande intresserad. Jag var då utomlands och hade ingen möjlighet att åka tillbaka på tre veckor av olika anledningar. Min bror ställde upp och köpte huset på sitt namn, jag betalade kontantinsats, lagfart och allt kring köpet. Han tog lån på sitt namn.
Min fråga är. När jag ska lägga över den på mig så hade vi tänkt göra det som en "Gåva" via lantmäteriet så att jag slipper betala lagfart igen
Finns det där något jag bör tänka på?
Tanken är helt enkelt att anmäla det hos lantmäteriet, ta över lånet och gå vidare som ägare till huset. I mallen som jag har så frågar dem om man betalt något för "gåvan". Vilket jag inte har, men däremot har jag mina egna pengar inlagda där sedan innan (skickades över till min bror som ett lån vid köpestillfället). Finns det något skattemässigt som jag bör tänka på längre fram om jag skriver att jag INTE betalt något eller tvärtom?
Någon som har erfarenheter kring liknande och kan dela med sig?
Problemet som uppstår är att du inte äger fastigheten, du är mer delägare i det med banken i form av lånet som du aktivt köper ur genom att betala av lånet. Ta över lån är inget som banken skulle vara särskilt glad över såvida du inte är villig att gå i borg för lånet.
Den enda del du kan egentligen kan ge bort i gåva är delen av fastigheten du faktiskt äger.
Din bror kan bara utförda ett gåvobrev till dig på fastigheten, alternativt kan du göra et s.k. transportköp.
Du behöver inte säga att du betalat något, berätta bara samma för banken som du skrev i inlägget.
Lycka till
Se till att överlåtelsehandlingen verkligen är rubricerad ”gåvobrev”, det är viktigt.
Om lånet du tar över understiger 85 % av fastighetens taxeringsvärde året före gåvan så ses det som en gåva stämpelskattemässigt även om du skulle ange övertagandet av lånet som den betalning du erlagt för fastigheten. Vilket det ju är.
Om du däremot övertagit ett lån på ett högre belopp än dessa 85 % bör du alltså inte ange att du betalt något för fastigheten. Då ses det nämligen inte som en gåva stämpelskattemässigt.
Om det inte är så att det övertagna lånet har en motpost i form av ett lån du tidigare lämnat till din bror förstås.
Och lyssna inte på folk som svarar trots att de inte vet vad de pratar om.
Såhär enkelt är det:
Stämpelskattemässigt är överlåtelsen en gåva så länge vad du erlagt i betalning för fastigheten - inkl övertagande av lån etc - understiger de 85 procenten av taxeringsvärdet året före gåvoåret och överlåtelsehandlingen har rubricerats GÅVA. Då slipper du den svindyra lagfartsavgiften.
Missar du rätt rubrik på avtalet med brorsan kan det alltså bli dyrt.
Inkomstskattemässigt är det en gåva om det du erlagt understiger - INTE 85 % utan 100 % av - taxeringsvärdet för överlåtelseåret. (Observera överlåtelseåret, inte året före. Håll reda på taxeringsvärdena.)
Att det är en gåva även inkomstskattemässigt innebär att du då tar över gåvogivarens anskaffningsvärde.
Du anses alltså ha köpt det för samma belopp som din bror köpte det för, när du i framtiden ska beräkna vinst eller förlust vid en försäljning.
Senast redigerad av lemonzhello 2020-08-14 kl. 23:44.
Problemet som uppstår är att du inte äger fastigheten, du är mer delägare i det med banken i form av lånet som du aktivt köper ur genom att betala av lånet. Ta över lån är inget som banken skulle vara särskilt glad över såvida du inte är villig att gå i borg för lånet.
Den enda del du kan egentligen kan ge bort i gåva är delen av fastigheten du faktiskt äger.
Kanske har fel.
Ja, helt fel.
Citat:
Ursprungligen postat av Malteaser
Din bror kan bara utförda ett gåvobrev till dig på fastigheten, alternativt kan du göra et s.k. transportköp.
Du behöver inte säga att du betalat något, berätta bara samma för banken som du skrev i inlägget.
Lycka till
Du vet inte vad transportköp är.
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret
Annat problem är ju om du säljer i framtiden blir det skatt på hela summan
Mottagaren av gåvan övertar givarens anskaffningsvärde.
".Hur beskattas jag om jag får en fastighet?
Den så kallade kontinuitetsprincipen blir tillämplig, vilket innebär att du som gåvotagare träder in i gåvogivarens skattemässiga situation. Det innebär att gåvogivarens anskaffningsvärde kommer att användas när du säljer fastigheten i framtiden, som om det vore ditt anskaffningsvärde. Den kapitalvinst du kommer att beskattas för kommer alltså att baseras på den värdeökning som skett mellan det att gåvogivaren köpte fastigheten och det att du säljer fastigheten."
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!