2020-08-29, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, så som det finns starka belägg för att Jesus existerat.
Ja, det har han nog. Det man kan diskutera är väl hur stark bevisen är. Men vad har det med tråden att göra?
Citera
2020-08-29, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, det har han nog. Det man kan diskutera är väl hur stark bevisen är. Men vad har det med tråden att göra?

Menar du att du och jag är OT? Eller bara jag?
Citera
2020-08-29, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Fel. Evolutionen har inget alls med vare sig jordens tillkomst eller livets uppkomst att göra.
Hur kan du påstå att du vet något om evolution när du kommer med så idiotiska och tydligt felaktiga uppfattningar om evolution?
Hmm, evolutionsläran har ALLTING med skapelsen att göra, den försöker ju förklara livets uppkomst, fast den inte klarar av det.

Jag förstår din frustration eftersom du inte har svaren som alla söker. Börja läs bibeln för vad den är, så öppnas nog dina ögon också för skaparen som måste ligga bakom. Att förneka det är människans största problem och man fortsätter förneka trots att man inte själv ens kan förklara, ändå mindre återskapa, det mest elementära.
Citera
2020-08-29, 21:07
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Vem påstår att dessa saknas?
Och baserat på vad påstår man att dessa saknas?
Och hur skulle en världsvid översvämning ge bättre stöd för att dessa saknas?
Det står tex på engelska wikipedia, sök på "geology of the grand canyon area". Det verkar vara allmänt etablerad fakta att det saknas stora tidsrymder mellan nästan varje grupp av sediment.
En av underrubrikerna är "notes and timelines" där ser man hur stor del av den förväntade kolumnen som verkar vara icke existerande.
Det hela påminner om ett luftslott.

Man får dessa märkligheter när man daterar utifrån fossil, vilket vi väl pratat om tidigare i tråden.

Det handlar inte om att en världsvid översvämning ger bättre stöd för att de saknas. De saknas om man vill få teorin att gå ihop - punkt.
En världsvid översvämning svarar däremot bättre mot observation. Olika vågor med sediment hade olika organismer i sig och det behövde inte vara några årmiljoner mellan vågorna som avlade sedimenten.
Citera
2020-08-29, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Menar du att du och jag är OT? Eller bara jag?
Båda egentligen.
Citera
2020-08-29, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Hmm, evolutionsläran har ALLTING med skapelsen att göra, den försöker ju förklara livets uppkomst, fast den inte klarar av det.

Jag förstår din frustration eftersom du inte har svaren som alla söker. Börja läs bibeln för vad den är, så öppnas nog dina ögon också för skaparen som måste ligga bakom. Att förneka det är människans största problem och man fortsätter förneka trots att man inte själv ens kan förklara, ändå mindre återskapa, det mest elementära.
Evolutionsteorin tar upp vad som hände efter livets uppkomst (abiogenesis kallas det)
Citera
2020-08-29, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Det står tex på engelska wikipedia, sök på "geology of the grand canyon area". Det verkar vara allmänt etablerad fakta att det saknas stora tidsrymder mellan nästan varje grupp av sediment.
En av underrubrikerna är "notes and timelines" där ser man hur stor del av den förväntade kolumnen som verkar vara icke existerande.
Det hela påminner om ett luftslott.

Man får dessa märkligheter när man daterar utifrån fossil, vilket vi väl pratat om tidigare i tråden.

Det handlar inte om att en världsvid översvämning ger bättre stöd för att de saknas. De saknas om man vill få teorin att gå ihop - punkt.
En världsvid översvämning svarar däremot bättre mot observation. Olika vågor med sediment hade olika organismer i sig och det behövde inte vara några årmiljoner mellan vågorna som avlade sedimenten.
Jag gick in på wiki, som du sa.
”The geology of the Grand Canyon area includes one of the most complete and studied sequences of rock on Earth. The nearly 40 major sedimentary rock layers exposed in the Grand Canyon and in the Grand Canyon National Park area range in age from about 200 million to nearly 2 billion years old.”
Citera
2020-08-29, 21:36
Medlem
Saken är den att förr i tiden visste man inte ens att det existerade andra delar av världen än där man själv bodde och runtomkring. Innan Columbus upptäckte Amerika visste européer inte att det existerade till exempel, och det var sent 1400-tal. Översvämningen var troligen snarare en "lokal" sådan runt dagens Irak, precis som tsunamis ödelagt civilisationer genom alla tider, som Thailand 04 till exempel. Men då man som sagt inte visste bättre trodde man att det var hela världen som översvämmades.
Citera
2020-08-29, 21:48
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag gick in på wiki, som du sa.
”The geology of the Grand Canyon area includes one of the most complete and studied sequences of rock on Earth. The nearly 40 major sedimentary rock layers exposed in the Grand Canyon and in the Grand Canyon National Park area range in age from about 200 million to nearly 2 billion years old.”
Desto värre!
Om detta är en av de mest kompletta och studerade bergartssekvenserna på jorden så säger det en hel del om hela den geologiska tidsskalan och evolutionsteorin!
Citera
2020-08-29, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Desto värre!
Om detta är en av de mest kompletta och studerade bergartssekvenserna på jorden så säger det en hel del om hela den geologiska tidsskalan och evolutionsteorin!
Jag är helt fel person att diskutera detaljer med när det gäller vetenskap. Jag försöker bara sätta mig in i HUR vetenskap fungerar.
Citera
2020-08-29, 22:02
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak

Värst vad du tror dig veta.
Evolution handlar endast om livets utveckling. Inte om vare sig jordens uppkomst eller livets uppkomst.

Jag förstår din frustration eftersom du måste hitta på något som invaliderar evolutionsteorin, annars står du ju på en ostadig grund.

Det du gör är däremot att skapa en halmdocka, vilket gör din argumentering helt utan grund i verkligheten. Om du ska argumentera emot evolutionsteorin så ska du hålla dig till något som den faktiskt påstår i stället för att hitta på något som inte stämmer eftersom dina "motargument" då blir värdelösa.
Citera
2020-08-29, 22:16
Medlem
Ovcharkas avatar
Sägs att det finns ett tiotal "syndaflod"-historier. Den enda jag läst är Noa-varianten.

Men jag tvivlar inte på att fler - och äldre - varianter finns. Känner någon till någon utav dem?

Att vatten rensar, att vatten kommer med kraft, att vatten i stora mängder sköljer bort, ja, det är ju inget nytt eller ett särskilt kreativt påhitt. M.a.o. förvånar det mig intet att ett flertal liknande historier med samma ämne existerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in