• 1
  • 2
2020-08-13, 20:37
Medlem
Tallen-Trolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoonmaster
Jag har varit i liknande sits och då har jag helt enkelt förklarat att jag inte har någon familj, du kan inte komma åt mig men du har familj. Vill du verkligen spela detta spel?! Ge mig mina pengar så glömmer vi detta annars så får du och din familj stå för konsekvenserna. Han vägrade betala men efter att jag ringt på hans dörr en sen kväll och gormat lite så fick jag pengarna.

Skulle han ha spelat in dina hot mot hans familj, så skulle du helt plötsligt sitta med skägget i brevlådan.
Då snackar vi helt plötsligt om ett allvarligt brott, inte nåt löjligt skattebrott.
Citera
2020-08-13, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tallen-Trolle
Skulle han ha spelat in dina hot mot hans familj, så skulle du helt plötsligt sitta med skägget i brevlådan.
Då snackar vi helt plötsligt om ett allvarligt brott, inte nåt löjligt skattebrott.

Lever du i Sverige? Tror du polisen bryr sig nämnvärt om hot? Och som i detta fall VAGA hot gällande en arbetsgivare som vägrar betala ut svarta pengar.

okej
Citera
2020-08-13, 22:27
Medlem
Amazon-mannens avatar
Svartjobb brukar väl betalas samma dag? I.a.f. de jag haft i ungdomen. Nu ligger ju bevisbördan hos din kompis på att han verkligen jobbat.
En tegelsten genom rutan på bilen så kanske budskapet går fram ..
Citera
2020-08-14, 03:03
Medlem
Soulwells avatar
Jag tror nog att han vill undvika konflikt i högsta möjliga mån. Av detta skäl kommer han nog inte vålla någon fysisk skada antingen mot arbetsgivaren eller hans egendom.

Det känns surt för honom att inte få två månaders lön. Men det som känns ännu surare enligt honom är att hur öppet arbetsgivaren kan neka lön, utan någon som helst konsekvenser. Nästan som att arbetsgivaren skryter om det. Arbetsgivaren har flertal andra svartanställda som han inte betalar skatt för. Men det gäller att bita ihop, glömma detta och gå vidare.

Tack för ert svar.
Citera
2020-08-14, 06:45
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulwell
Jag tror nog att han vill undvika konflikt i högsta möjliga mån. Av detta skäl kommer han nog inte vålla någon fysisk skada antingen mot arbetsgivaren eller hans egendom.

Det känns surt för honom att inte få två månaders lön. Men det som känns ännu surare enligt honom är att hur öppet arbetsgivaren kan neka lön, utan någon som helst konsekvenser. Nästan som att arbetsgivaren skryter om det. Arbetsgivaren har flertal andra svartanställda som han inte betalar skatt för. Men det gäller att bita ihop, glömma detta och gå vidare.

Tack för ert svar.
spoonmaster har rätt.

Polisen/skatteverket utreder anmälan i första hand.
Han bör bränna "arbetsgivaren".

helt klart arbetsgivaren som har mest att förlora på detta.
Citera
2020-08-14, 09:08
Medlem
Citat:
Jag var lite otydlig men vill klargöra att han har förstått att han inte kommer få sin lön utbetald. Han är frustrerad och vill därför att arbetsgivaren ska också få lite rättsliga konsekvenser. Kompisen ska inte vara ensam om att få förlora något.
Jag har varit i en liknande situation. Gick med på att jobba svart eftersom jag visste att jag inte begick något brott förrän jag fått pengarna och inte deklarerat för dem.

När pengarna inte dök upp vände jag mig till Kronofogden. Min motpart besterd mitt krav. Det blev rättegång och jag visade upp en mailkonversation mellan mig och arbetsgivaren. Vann målet och fick pengarna.

Deklarerade för pengarna efteråt och betalade in skatten.

Tycker det är konstigt att flera i den här tråden inte känner till att man bara betalar skatt på pengar som man har fått. Som arbetare finns inget "förberedelse till skattebrott" i Sverige, utan det är om man deklarerar efteråt eller inte som avgör om det är skattebrott eller inte.
Citera
2020-08-14, 16:17
Medlem
Citat:

Tack för ert svar.

Arbetsgivaren har säkert blåst många andra just för att de också trott att de själva gjort det största felet
Det är arbetsgivaren som sitter löst till! Hota med anmälan! Betalar han inte så anmäl!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in