2020-08-12, 21:00
Medlem
Jag skrev ett längre inlägg men känner att jag lämnade ut för mycket detaljer.

Frågeställningen är

Jag har matat en rävunge i några månader och den har blivit tam, den går in och ut som den vill dock. Jag ringde länsstyrelsen anonymt och de sade att den troligtvis blir avlivad. Så jag har fortsatt mata den.

Jag gissar den är cirka 16-20 veckor nu. Vad fan ska jag göra? Den börjar bli väldigt vild inomhus, den ger sig aldrig om den känner lukten av mat även fast jag utfodrar den. Den vet vad NEJ betyder men om jag inte är precis där så ger den sig aldrig.
Senast redigerad av spoonmaster 2020-08-12 kl. 21:19.
Citera
2020-08-12, 21:20
Medlem
Det finns dem som adopterar rävar och sedan har dem som hundar. Dvs. gör dem tama och går ut med dem i koppel. Finns massa videor på youtube, "I adopted a fox".

https://www.saveafox.org/fox-adoption-application

Mitt råd är att du får läsa på en del om hur man gör dem tama. Om du bor i villa kan den ju sova i trädgården t.ex. Så verkar de som adopterar rävar iaf gra.
Citera
2020-08-12, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10minutemails
Det finns dem som adopterar rävar och sedan har dem som hundar. Dvs. gör dem tama och går ut med dem i koppel. Finns massa videor på youtube, "I adopted a fox".

https://www.saveafox.org/fox-adoption-application

Mitt råd är att du får läsa på en del om hur man gör dem tama. Om du bor i villa kan den ju sova i trädgården t.ex. Så verkar de som adopterar rävar iaf gra.

Jo jag har sett många klipp om "tama" rävar på youtube men jag börjar bli orolig att lite för många vet om min rävunge och att jag snart får påhälsning av länsstyrelsen som tycker det bästa är att avliva den hur knäppt det än är.

Jag bryr mig inte om mitt straff men om den avlivas kommer jag bli väldigt väldigt ledsen.
Citera
2020-08-12, 21:26
Avslutad
Även om att ett viltdjur kanske inte är det bästa att ta hand om den personligen.

Hur bor du? Antar villa haha;P skulle ju vara guld om du hade en sommarstuga i närheten .

Men just räv , fantastiska djur. Finns det vaccin för skabb för rävar? Om du kunde hitta någon trevlig veterinär som är villig att vaccinera den.

Är avundsjuk skulle lätt vilja ha en räv som husdjur . Verkar ju väldigt mysigt , om jag vore du skulle jag absolut ta hand om den. Annars försök ta och lära den jaga själv kanske köp lite levande möss som den får jaga och äta .

Sen när den lärt sig att jaga ta en biltur med den. Åk några mil bort och släpp ut den i det vilda.
Citera
2020-08-12, 22:05
Medlem
Zer0Shits avatar
Kan den sitt, vacker tass osv?

z
Citera
2020-08-13, 06:51
Medlem
Myrtens avatar
Dess bästa chans är nog om du försöker "avvänja" den från att vara inne och att vara nära dig. Stäng dörren. Gå bort när den kommer. Den behöver ju fortsätta få mat tills du vet att den klarar själv att fixa det, förhoppningsvis så kan den lära en del bara på instinkt men den kommer ju ha det svårt när den inte har någon att lära av. (Förutsätter att mamman är död?) Sen är risken stor att den blir skjuten iom att den inte är rädd för människor. Det kan tolkas som att den är sjuk (tex rävskabb) o därför bättre att skjuta den.

Nästa person som misstänker övergivet vild djurunge: ta inte in den, mata ej. Ring viltjouren om finns i länet så får de ta hand om det.
Citera
2020-08-13, 07:25
Medlem
8xxSeriess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Finns det vaccin för skabb för rävar? Om du kunde hitta någon trevlig veterinär som är villig att vaccinera den.
Skabb är ett kvalster och detta finns det botmedel mot i form av schampo till djur.

Är räven en hane eller tik? En hane kommer nog pinka in hela ditt ställe, även inomhus fö att märka ut sitt revir. Ja även honan pinkar givetvis inne om du inte kan lära den detta. Räven är ju inte domesticerad så är nog tröglärd, men det bör gå att likt en hund få in lite vett i skallen på den om man vill lägga ner möda.

Finns ju folk som håller på med träning av grythundar som har tama rävar, någon sådan kan ju vara intresserad rentav om du inte ska ha kvar den.
Citera
2020-08-13, 07:27
Medlem
Lol... Stackare när den blir könsmogen.. Hane markerar hejvilt, damen med, sedan låter de något förjäkligt med. Är den inne kan du räkna med helsanering av huset.

Då du inte kan ta den till veterinär för klippning/sterilisering så har du ett jekla jobb att få den att bli avvänjd, den kan komma och hälsa på typ, men hör hemma i skogen.

Därför blir de flesta helt enkelt avlivade i slutändan.. :/ om ingen granne klagar så är chansen stor att du till slut ger upp på den iaf.

Lycka till.. Tror du får det svårt att få vettiga tips om metoder för att fixa din situation tyvärr. Störst chans har man de första veckorna, då kan någon djurpark/skansen ta dem. Kolla anonymt med skansen/viltjouren i din kommun kanske? Men får de reda på vem du är så kontaktas länsstyrelsen.
Citera
2020-08-13, 07:32
Avslutad
Är det ens lagligt i Sverige att "äga" en räv?
Oavsett så är ju detta är tydligt exempel på att vi inte skall mata vilda djur just för att dessa är vilda.

Spontant känns det som att den kommer bli avlivad om du fortsätter att ta hand om den och den inte lär sig att leva ute i naturen.
Citera
2020-08-13, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoonmaster
Jo jag har sett många klipp om "tama" rävar på youtube men jag börjar bli orolig att lite för många vet om min rävunge och att jag snart får påhälsning av länsstyrelsen som tycker det bästa är att avliva den hur knäppt det än är.

Jag bryr mig inte om mitt straff men om den avlivas kommer jag bli väldigt väldigt ledsen.

Otäckt med dödsstraff. Bara för den fått käk. Om du verkligen vill att den överlever - så har den chans som tamdjur. Om det är någon som vill ha den. Sälj den i så fall.
Eller om du vill att den ska överleva i naturen - fånga in den och åk lååångt bort och släpp ut den. Du kan ju ge den mat en gång i veckan - men det ska vara låångt bort - för rävar travar omrking hela nätterna och jag misstänker den är lika klok som en katt som kan hitta hem. Men den lär få det tufft där ute.
Finns nog andra sätt också. Typ djurpark.
Min pappa hade en räv när han var barn. Han berättade att räven aldrig blev riktigt tam. Var alltid lite vild. Särskilt när det gällde födan. Den snodde mat och gömde sig långt in under sängen och åt.

Rävar är förresten lika både katter och hundar till sättet.
Citera
2020-08-13, 10:27
Medlem
Rävar är solitära, när den blir äldre är troligt att den ger sig av på egen hand. Gäller bara att få den att lära sig hitta mat själv. Försök leka jaktlekar med den där den får jaga en matbit eller bara ett stycke päls i ett snöre eller begrav matbitar den får sniffa fram. Hittar du något nyligen överkört djur kanske du kan ta hem det och låta räven äta av osv. Sen får du gradvis dra ned på maten du ger räven så den tvingas ge sig runt på jakt efter mat.

Oddsen är inte helt ideala, men nog har den en hyfsad chans.
Citera
2020-08-13, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av philophobia
Är det ens lagligt i Sverige att "äga" en räv?
Oavsett så är ju detta är tydligt exempel på att vi inte skall mata vilda djur just för att dessa är vilda.

Spontant känns det som att den kommer bli avlivad om du fortsätter att ta hand om den och den inte lär sig att leva ute i naturen.

Nu var det så att den kom sent en kväll och verkade desperat, den följde mig från bilen till altanen men vågade inte gå in. Den var så liten att den gick väldigt klumpigt. Den bara stirrade på mig hela tiden som att den behövde hjälp. Jag rörde den aldrig. Jag stängde dörren men den stannade kvar. Efter en timme öppnade jag dörren och gav den mat, lite köttfärs som jag kokat. Jag stängde sedan dörren igen och gick och lade mig att sova och hoppades föräldrarna skulle hämta den. På morgonen var den inte kvar på verandan men så fort jag gick ut kom den fram ur en buske... Jag gjorde då i ordning en enkel inhägnad som var väldigt låg så att föräldrarna skulle kunna hämta den men de kom aldrig så två dagar senare tog jag in den.

Under dessa två dagar ringde jag länsstyrelsen som hänvisade mig till viltjour eller polisen. Jag fick inga uppmuntrande svar direkt... Det är svårt att rehabilitera så små rävar, rävar är inte hotade så alla sade att den antagligen blir avlivad.

Så vad skulle jag göra? Lämna den att dö?
Senast redigerad av spoonmaster 2020-08-13 kl. 17:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in