• 1
  • 2
2020-08-12, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syrakk
Personen man sörjer har oftast en roll i ens liv. När personen försvinner skapas ett tomrum. Ut ett perspektiv sörjer vi uppkomsten av att tomrum som en individ en gång fyllde upp. Om min mor dör skapas det ett tomrum och därför sörjer jag. Om min mor var frånvarande under hela mitt liv och dog så hade ett tomrum inte skapats. Det hade redan fyllts av något annat. Horror vacui är rätt applicerbart på mänskliga relationer.

Däremot skulle jag inte säga narcissistiska skäl. Snarare skäl om egennytta. Drar jag nytta av något vill jag ha kvar det. Försvinner det så måste jag hitta något som kan ersätta det. När det handlar om människor är det i princip omöjligt. Därav går vi över till sorg när en människa försvinner men inte, såvida man inte är psykisk störd, när ett objekt försvinner.
Precis.
Egoism är inte narcissism.
Citera
2020-08-12, 10:05
Medlem
En tyst minut för de döda men inte en sekund längre. De har vandrat vidare för att glömmas bor -vi som är kvar bör hyllas.
Det finns inget beundransvärt i att vara död.
Citera
2020-08-15, 10:23
Medlem
Sugminhalals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OhNoTheHumanity
En tyst minut för de döda men inte en sekund längre. De har vandrat vidare för att glömmas bor -vi som är kvar bör hyllas.
Det finns inget beundransvärt i att vara död.

Där formulerade du något som många glömt: Hylla livet och det levande, att folk dött gör ju dem inte bättre än de var när de levde och kunde göra sig hörda!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in