2020-08-11, 19:27
Medlem
Hej!
Jag har 170 000 kronor på mitt sparkonto och har tänkt att det tillsammans med studiebidrag och sommarjobb ska täcka mina kostnader under min studietid. Jag har tagit CSN-lån och kommer placera dessa i LYSA alternativt billiga indexfonder. Eftersom jag kommer spara undan CSN-lånet (416 240 kr) så undrar jag om det är lika bra att placera 170 000 kronor från sparkontot på direkten i LYSA och därefter använda 170 000 kronor från CSN-lånet? Kortfattat blir frågan: Bör man placera 5700 kronor en gång i månaden i ungefär två år eller bör man göra en engångsinsättning på 170 000 kronor?

Andra frågan är var man bör placera pengarna, efter mina studier (Examen 2025-06) så har jag tänkt köpa en bostadsrätt. Med min utgångslön bör jag kunna få ett bolån med en kontantinsats på 300 000 kronor. Jag hade då tänkt att placera CSN-lånet (416 240) enligt följande (Alla på Lysa):

1. 25% av CSN-lånet i 90%aktier och 10% räntor
2. 25% av CSN-lånet i 60% aktier och 40% räntor
3. 50% av CSN-lånet i 10 aktier och 90% räntor

Är denna placering rimlig?Eller tycker ni att jag bör placera pengarna annorlunda.
Citera
2020-08-11, 21:28
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Jag tycker inte du borde låna pengar för att placera någonstans med en horisont på 5 år.

Jag tycker inte du borde placera en klumpsumma någonstans utan sprida inköpen.

Jag tycker inte du borde använda LYSA.
Citera
2020-08-11, 22:44
Medlem
Pungterings avatar
Allt på en gång är det statistiskt bästa.

Lite över längre tid är oftast det psykiskt bästa.

Du kommer göra fel val oavsett hur du gör, så gör det du tycker är bäst.
Citera
2020-08-11, 23:19
Medlem
Om det nu skulle vara en långsiktig investering så är det i regel mer fördelaktigt att investera allt direkt för att få så mycket tid på marknaden som möjligt, och även lägga 100% på aktier/aktiefonder.

Men i ditt fall ska du inom mindre än 5 år (mao inte långsiktigt) slänga ut nästan hela ditt sparade kapital på en lägenhet. Om det där med lägenhetsköp inte är så viktigt kan du ta lite större risk, då du är ung och kan lösa det på sikt ändå om det skulle gå åt pipan, men annars kanske du ska hålla dig till ganska låg risk eller ingen risk alls.

Angående att investera CSN-lånet, är det samma där, beror på vilken risk du vill ta. Billigare lån går inte att få, och majoriteten av studenter super upp sin del av lånet, så varför inte? Du ligger ändå bättre till än dom flesta studenterna ändå.

Lysa har jag för dålig koll på, men varför ha i tre olika fonder med olika inriktningar istället för att välja en fond med ca 40% aktier 60% räntor, vilket blir ungefär samma avvägning mellan aktier/räntor som dina tre fonder ger?
Citera
2020-08-12, 00:02
Medlem
Huruvida det är bäst med en klumpsumma eller utspritt så vet man bara i efterhand vad som är bäst. Men jag tycker ditt förslag att sprida det på 24 månader är länge. Kör 12000 i månaden ett år istället.

Men som sagt, svårt att säga. En klumpsumma direkt efter kraschen 2008 hade varit bättre än att börja månadsspara hösten 2008. Men en klumpsumma i augusti 2008 hade varit bedrövligt, då hade månadssparande varit bättre.

Rent historiskt har det dock i långa loppet lönat sig att ligga så tung som möjligt på börsen eftersom det är mycket svårt att timea alla dippar och sälja på alla toppar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in