• 2
  • 3
2021-07-31, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JGalliano
funkar hur bra som helst för mig i alla fall. lägsta räntan på marknaden.

Har du någon källa på det?
Senast redigerad av Riggragg 2021-07-31 kl. 00:59.
Citera
2021-07-31, 13:31
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.L
Jag tog bolånet via SBAB nu när vi köpte och hittills är jag nöjd med de kontakter jag haft med dom.
Men håller med om att telefonköerna är helt vansinniga ibland, men samtidigt vet jag inte om det är något bättre på andra banker.
Visst är kön lång hos SBAB men väntar man några minuter får man ett erbjudande om återuppringning och tidpunkt för det.

Jag har nyttjat SBAB vid mina 2 senaste bostadsköp. Vid samtliga telefonkontakter använde jag återuppringningen och de ringde verkligen vid tidpunkten jag fick. När man pysslar med SBAB är det rekommenderat att ha en scanner eller tillgång till en som kan läsa diverse papper och göra PDF av dem. De vill bland annat ha prospektet i sin helhet.

Fördelen tycker jag är att man får deras lägre ränta jämfört med bankernas listräntor. Visst kan man förhandla till sig lägre hos dessa men kör man rörligt brukar de höja till listräntan efter ett år och man får gaffla med dem igen. Det slipper man hos SBAB. Jag har inte använt bunden ränta sedan 2002 så jag kan inte tala om sådana lån.

Lånelöftet man får direkt online är preliminärt, vad som sedan beviljas avgörs när man kontaktar dem inför budgivning på ett objekt. Det går bra att lägga bud innan då dessa inte är bindande så man kan dra tillbaka budet om SBAB säger nej. I båda mina fall var det preliminära löftet och slutliga lånet ungefär detsamma i första fallet och lägre i andra då jag fick objektet billigare än mitt tänkta maxbud.

Dessutom, vid andra tillfället fick jag även ett brygglån hos dem så jag kunde överlappa in- och utflytt. Brygglånet löstes sedan när jag fick pengarna från försäljningen.
Senast redigerad av RostigHink 2021-07-31 kl. 13:34.
Citera
2022-01-16, 10:40
Medlem
När i processen tar SBAB kreditupplysning? Det togs vid Första ansökan om lånelöfte. Tas de förr upplysningar vid vunnen budgivning, inskickade papper, utbetalning av lånet?
Citera
2022-01-16, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JGalliano
funkar hur bra som helst för mig i alla fall. lägsta räntan på marknaden.

Nej, jag har långt mycket lägre än det SBAB erbjuder. Har just nu 0,69 % rörligt via Avanza. Sen går det att få 0,65 % rörligt hos Nordnet.
Citera
2025-02-18, 14:58
Medlem
När man ska ansöka om bolånelöfte står det så här på SBAB:s hemsida: "SBAB godkänner endast inkomster i svenska, norska eller danska kronor."

Dum fråga: Vad innebär det i praktiken? Låt säga att man säljer varor eller tjänster inom EU och gör det för Euro. När pengarna sedan sätts in på företagskontot växlas summan till svenska kronor, enligt aktuell växlingskurs. Kan man låna hos SBAB ändå? Företaget har hemvist och skattar osv i Sverige men själva försäljningen sker mestadels i Euro.
Citera
2025-03-20, 16:35
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
När man ska ansöka om bolånelöfte står det så här på SBAB:s hemsida: "SBAB godkänner endast inkomster i svenska, norska eller danska kronor."

Dum fråga: Vad innebär det i praktiken? Låt säga att man säljer varor eller tjänster inom EU och gör det för Euro. När pengarna sedan sätts in på företagskontot växlas summan till svenska kronor, enligt aktuell växlingskurs. Kan man låna hos SBAB ändå? Företaget har hemvist och skattar osv i Sverige men själva försäljningen sker mestadels i Euro.
Ska ditt företag ta ett bolån? Tror SBAB vill att din löneinkomst är i skandinavisk valuta.
Citera
2025-03-20, 23:36
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
sbab är väl typ staten så du bör kunna vara lugn.

Kan ju funka dåligt ändå, exempelvis dålig kundservice.

Citat:
Ursprungligen postat av Skalle-Per13
Det går nog att få lite lägre ränta hos andra banker. SBAB funkar ganska bra och lånar fortfarande ut till kontantinsats så länge kalkylen går ihop. Långa telefonköer ibland tyvärr.

För mig är det tilltalande att man inte behöver förhandla om räntan, samla affärer etc. hos dem för att få ok ränta. Den är vad den är och under andras listräntor. Att den kan vara lite högre än vad jag möjligtvis skulle kunna förhandla mig till hos annan bank skiter jag i.
Citera
2025-06-24, 07:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Riksbanken sänkte räntan för någon vecka sen men SBAB har inte gjort de. De sänkte lite innan ska tilläggas, se sammanfattning nedan.
RB sänker med 0,25% och SBAB sänker med 0,05-0,2%, samma sak varje gång.

• 10 april 2025: Sänkte bindningslösa bolåneräntor med 0,10 % på lån med 1–10 års bindningstid – t.ex. 1‑årsräntan blev 3,52 %   .
• 15 maj 2025: Sänkte den rörliga 3‑månadersräntan med 0,05 % till 3,42 %, bundna räntor oförändrade  .

Sammanfattning SBAB (senaste 12 månaderna):
• 10 april 2025: –0,10 procentenheter (bundna lån 1–10 år)
• 15 maj 2025: –0,05 procentenheter (rörlig 3m-ränta)

📉 Riksbanken – Styrränta (tidigare reporänta)
• 9 maj 2024 – 0,25 % (från 4,00 % till 3,75 %)  
• 25 september 2024 – sänkt (exakt nivå ej specificerad, men fortsatta sänkningar under hösten)  
• 7 november 2024 – dubbel sänkning, totalt –0,50 % (till cirka 2,75 %)  
• 19 december 2024 – ytterligare justering (nivån runt 2,75 %) 
• 29 januari 2025 – sänkt till 2,25 %  
• 5 februari 2025 – sänkt ytterligare med 0,25 % (nivå kvar på 2,25 % då också oförändrat i mars) 
• 18 juni 2025 – sänkt med 0,25 % till 2,00 %, giltig från 25 juni 2025 

Jag har själv lån på SBAB med 2,99% ränta som jag hoppas ska gå ner lite till nästa omskrivning.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in