Citat:
Ursprungligen postat av
Chris.L
Jag tog bolånet via SBAB nu när vi köpte och hittills är jag nöjd med de kontakter jag haft med dom.
Men håller med om att telefonköerna är helt vansinniga ibland, men samtidigt vet jag inte om det är något bättre på andra banker.
Visst är kön lång hos SBAB men väntar man några minuter får man ett erbjudande om återuppringning och tidpunkt för det.
Jag har nyttjat SBAB vid mina 2 senaste bostadsköp. Vid samtliga telefonkontakter använde jag återuppringningen och de ringde verkligen vid tidpunkten jag fick. När man pysslar med SBAB är det rekommenderat att ha en scanner eller tillgång till en som kan läsa diverse papper och göra PDF av dem. De vill bland annat ha prospektet i sin helhet.
Fördelen tycker jag är att man får deras lägre ränta jämfört med bankernas listräntor. Visst kan man förhandla till sig lägre hos dessa men kör man rörligt brukar de höja till listräntan efter ett år och man får gaffla med dem igen. Det slipper man hos SBAB. Jag har inte använt bunden ränta sedan 2002 så jag kan inte tala om sådana lån.
Lånelöftet man får direkt online är preliminärt, vad som sedan beviljas avgörs när man kontaktar dem inför budgivning på ett objekt. Det går bra att lägga bud innan då dessa inte är bindande så man kan dra tillbaka budet om SBAB säger nej. I båda mina fall var det preliminära löftet och slutliga lånet ungefär detsamma i första fallet och lägre i andra då jag fick objektet billigare än mitt tänkta maxbud.
Dessutom, vid andra tillfället fick jag även ett brygglån hos dem så jag kunde överlappa in- och utflytt. Brygglånet löstes sedan när jag fick pengarna från försäljningen.