2020-08-11, 08:50
Medlem
Mullrets avatar
Hade grillfest i trädgården. 16 timmars efter gästerna gått hem så kände jag på askan och de mycket små bitarna briketter i grillen. Kunde inte varit kallare. Ingen glöd alltså.

Mot min vana trogen så slängde jag askan i trädgårdstunnan. Normalt så häller jag vatten i grillen först, men då askan var iskall och utbrunnen så blev det ner i tunnan.

Tunnan var helt tom förutom lite klipp från buskar och annat ca 15 cm i botten.

3 timmar senare så small det som en handgranat och började brinna helt infernaliskt. Smällen hördes långväga. Brandkåren fick komma och släcka då det var nära till grannens hus etc.

Grillade igår igen. Samma rätt. Nu på morgonen då kände jag i grillen. 12 timmar senare. Kallt som fan efter askan och kolen.
Finns inte på kartan det finns en minsta glöd kvar.

Försäkringsbolaget, rädddningskillen, brandkåren kan inte peka ut orsaken till 100%.

De säger glöd kan ligga kvar upp till 7 dagar.
Men då som nu är askan iskall. Finns ingen glöd.

Kolmonoxid är en giftig gas från briketterna men kan klippet från buskarna mixas med askan så den självantänder? Förutsätter briketterna fortfarande glöder, så tanken är fel i grunden.

Det var 30+ utomhus den dagen.

Haft många diskussioner, ingen verkar kunna ge något klyftigt svar.

Men ser fram emot kemisternas svar och tankar i denna tråd.

Moralkakor undanbedes.
Citera
2020-08-11, 08:55
Medlem
Hur kände du på askan?
Tog du en bit som låg överst eller borrade du ner hela handen till mitten av askhögen?
Citera
2020-08-11, 09:05
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Hur kände du på askan?
Tog du en bit som låg överst eller borrade du ner hela handen till mitten av askhögen?
Askan var väl ca 3 cm tjock i grillen. Kände på de 3 små bitarna som låg kvar. Samma idag. Allt utbrunnet. Stack ner fingrarna och körde runt. Kallt som i graven.
Citera
2020-08-11, 09:07
Bannlyst
Någon grannunge kastde i ett knaöällskott.
Citera
2020-08-11, 09:12
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Någon grannunge kastde i ett knaöällskott.

Föga troligt. Hunden hade reagerat på ovälkomna gäster.

Frågan är väl vad som gjorde reaktionen så våldsam. Ingen kan ge ett vettigt svar.
Citera
2020-08-11, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Askan var väl ca 3 cm tjock i grillen. Kände på de 3 små bitarna som låg kvar. Samma idag. Allt utbrunnet. Stack ner fingrarna och körde runt. Kallt som i graven.

Tänkte mig ett lager på 10 cm, men var det så tunt som 3 cm så vette tusan.
Märkligt bara att branden uppstod tre timmar efter du hällt ner något i komposten.
Ingen unge som varit där o kastat i något?
Din fru?

Någon på grillfesten som kastade ner något som legat o dragit sig hela natten. När du sedan öppnade tunnan o kasta ner ner något annat så släpptes syre in...?
Citera
2020-08-11, 09:29
Bannlyst
Citat:
Föga troligt. Hunden hade reagerat på ovälkomna gäster.

Frågan är väl vad som gjorde reaktionen så våldsam. Ingen kan ge ett vettigt svar.
Om det har hänt och inte bara är något du ljuger ihop för att du har tråkigt, så kan det bildas metangas i komposter, men det sker generellt under anaeroba förhållanden och det uppstår sällan i en torr kompost, utan i slutna kärl med kompost i.
Citera
2020-08-11, 09:49
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Om det har hänt och inte bara är något du ljuger ihop för att du har tråkigt, så kan det bildas metangas i komposter, men det sker generellt under anaeroba förhållanden och det uppstår sällan i en torr kompost, utan i slutna kärl med kompost i.

Så tråkigt har jag inte. Men vetgirig vad som kan ha hänt. Kan 15 cm klipp i botten på tunnan ge så mycket metangas? Eller en kombination av hög extern värme 30grader och askan? Något har ju triggat explosionen.
Citera
2020-08-11, 09:59
Medlem
MacEbolas avatar
Du ska slippa en moralkaka från mig, även om det hade suttit fint till kaffet. Du får i alla fall beröm av mig för att du skapade en tråd om händelsen, då den kanske får gemene man att tänka en gång till angående brandsäkerhet.

Kan någon granne ha spelat dig ett elakt spratt? Det hade varit mycket roande att se och höra. (Ja, jag tycker det är barnsligt kul med nyår och annat pangande.)

Jag spekulerar fritt.

Scenario ett:
Om kolet och briketterna var kalla måste trädgårdsavfallet ha komposterat i expressfart i värmen för att bilda brännbar (metan-?)gas, som i sin tur blandats optimalt med luften i kärlet och sedan antändes gasblandningen av solstrålarna mot kärlet. Osannolikt? Ja, verkligen, ändå small det. Grillresterna spelade ingen roll i detta scenariot.

Scenario två:
Om det fortfarande fanns glöd inne i briketterna, ”återupplivades” de så att säga vid hanteringen och kom igång igen nere i kärlet. När antändningstemperaturen på luft- och kompostgasblandningen nåddes small det. Solstrålar överfödiga.
Citera
2020-08-11, 10:15
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacEbola
Du ska slippa en moralkaka från mig, även om det hade suttit fint till kaffet. Du får i alla fall beröm av mig för att du skapade en tråd om händelsen, då den kanske får gemene man att tänka en gång till angående brandsäkerhet.

Kan någon granne ha spelat dig ett elakt spratt? Det hade varit mycket roande att se och höra. (Ja, jag tycker det är barnsligt kul med nyår och annat pangande.)

Jag spekulerar fritt.

Scenario ett:
Om kolet och briketterna var kalla måste trädgårdsavfallet ha komposterat i expressfart i värmen för att bilda brännbar (metan-?)gas, som i sin tur blandats optimalt med luften i kärlet och sedan antändes gasblandningen av solstrålarna mot kärlet. Osannolikt? Ja, verkligen, ändå small det. Grillresterna spelade ingen roll i detta scenariot.

Scenario två:
Om det fortfarande fanns glöd inne i briketterna, ”återupplivades” de så att säga vid hanteringen och kom igång igen nere i kärlet. När antändningstemperaturen på luft- och kompostgasblandningen nåddes small det. Solstrålar överfödiga.

Grannarna vill inte bli inblandade i mordbrand.

Scenario två känns främmande..
Slängde ner gårdagens briketter som svalnat efter 13 timmar i en spann med vatten. Knäpptyst. Borde ju fräst till eller bubblat i vattnet.

Scenario ett. Ett långskott. Overkligt. Tror mer på hög temperatur och metangas som gjort explosionen. Eventuellt statisk elektricitet som gjort att det blivit en gnista.
Senast redigerad av Mullret 2020-08-11 kl. 10:39.
Citera
2020-08-11, 12:16
Avstängd
sommarlovs avatar
Det kan ha skett en temperaturökning när askan reagerade med vatten, men vad som skulle antändas förstår jag inte!
Citera
2020-08-11, 12:27
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Grannarna vill inte bli inblandade i mordbrand.

Scenario två känns främmande..
Slängde ner gårdagens briketter som svalnat efter 13 timmar i en spann med vatten. Knäpptyst. Borde ju fräst till eller bubblat i vattnet.

Scenario ett. Ett långskott. Overkligt. Tror mer på hög temperatur och metangas som gjort explosionen. Eventuellt statisk elektricitet som gjort att det blivit en gnista.

Statisk elektricitet uppstår vid rörelse och hade antänt gasblandningen när du hällde ner grillresterna och eller hanterade kärlet. Det hade smällt direkt. Om du inte hasar omkring i filttofflor och laddar ur dig likt en stor kondensator kan du avskrivas som tändkälla.

Jag brukar kväva briketterna efter grillning genom att stänga spjällen och lägga på locket. Ska dagen efter nästa grilltillfälle lägga lite papper på briketterna och se om det tar sig. Kan bli intressant att få reda på.

Lite olustigt att ha en potentiell mörsare ute vid gatan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in