2006-05-07, 23:27
Medlem
Undrar var (eu-apotek) man kan köpa depo-medrol 2 milliliter ampuller.. á 20ml per ml. och om de är olagligt att ta in i sverige. Ska tillägga att jag får utskrivet en sån dos varje år men behöver en till.. men läkaren vägrar. han säger att använda apotekets receptfria tabletter. finns väl en anledning till det.. men vill veta ändå.
Citera
2006-05-07, 23:42
Medlem
tuffings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djstewe
Undrar var (eu-apotek) man kan köpa depo-medrol 2 milliliter ampuller.. á 20ml per ml. och om de är olagligt att ta in i sverige. Ska tillägga att jag får utskrivet en sån dos varje år men behöver en till.. men läkaren vägrar. han säger att använda apotekets receptfria tabletter. finns väl en anledning till det.. men vill veta ändå.

Om läkaren vägrar så kanske det inte har någon effekt med en till dos, eller det har nog inte det, tror du att det kan hjälpa med en till så skyll på en stor kroppshydda eller att du spillt ut ur "flaskan" när du skulle fylla kanylen. Min läkare skriver ut depo-medrol sedan har jag en mängd allergipiller som komplement. Annars brukar ju inte läkare vara griniga på att skriva ut saker som inte är beroendeframkallande, det är ju bara allergimedicin..
Citera
2006-05-07, 23:59
Medlem
kan inte spilla.. distriktssköterskan tar min på mig.. jag måste använda tabletter receptfria för att klara mig.. därfär tänkte jag ta en dos till så kanske man slipper pillren..
Citera
2006-05-08, 00:42
Medlem
TomiXs avatar
Depo-medrol är vad jag minns en kortisonspruta mot allergi? Har jag rätt?

En sådan skall tas en gång och det ska räcka över sommaren, fast även jag fick använda läkemedel fast jag fick en sådan..
Citera
2006-05-10, 00:41
Medlem
TomiX helt rätt.. mot allergi. Jag behöver också använda pillren men jag tänkte om jag tar en dos till så kanske jag slipper dom..
Citera
2006-05-10, 00:46
Medlem
TomiXs avatar
Citat:
TomiX helt rätt.. mot allergi. Jag behöver också använda pillren men jag tänkte om jag tar en dos till så kanske jag slipper dom..

Tror faktiskt inte det, fast det är bara min vilda gissning baserat på vad jag har hört av allergiläkarna på Barnsjukhuset vid 7års ålder om jag minns rätt..

Kommer inte exakt ihåg hur det var, men de sa ivarfall att det enbart var lönt med en gång, antagligen för att skiten har någon sorts depotfunktion eller liknande..
Citera
2006-05-10, 00:49
Medlem
jo de kan nog stämma.. depo står väl för långsam utsöndring lr något liknande.. men om man har 40mg/ml som utsöndras istället för 20mg/ml? bara en tanke.. verkar för övrigt vara svårt att hitta på nätet..
Citera
2006-05-10, 00:59
Medlem
TomiXs avatar
Citat:
jo de kan nog stämma.. depo står väl för långsam utsöndring lr något liknande.. men om man har 40mg/ml som utsöndras istället för 20mg/ml? bara en tanke.. verkar för övrigt vara svårt att hitta på nätet..

Gå till en annan vårdcentral och säg att du förra året fick en sådan kortisonspruta mot allergi på sommaren och din allergi var som bortblåst efter det, säg sen att du tror det hette Depo-medrol så tar de nog fram lilla kanylen och tröcker upp den så långt upp i skinkan som de kan.

Om nu olika vårdcentraler har tillgång till varandras journaler så löses det genom att gå till en privatläkare eller liknande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in