• 3
  • 4
2020-08-15, 13:06
Medlem
Det är lätt å ta ett lån, tre månader senare ångra sig och betala av det. Svårare att inte ta ett lån och om 3 månader komma på ”fan jag borde lånat”. Fördel: lån; amortera värdeminskningen + marginal.

Finn ett institut som ger dig bättre villkor än 4,8%

Jag lägger ingen värdering i vad bilen kostar eller vad det är för bil som andra, det har ju inte efterfrågats. 😂
Citera
2020-08-15, 13:20
Medlem
Vilken typ av bil är du ute efter? Mitt råd med med allt som händer just nu kring elbilar är att du leasar en bil och behåller ditt kapital. Duger en XC40 med tråkig motor? När det gäller bilar så kan ge dig en del prisvärda tips efter behov. Din begagnade skrotbil kan firman via kontakter med mindre bilhandlare ge dig kontanter för så slipper du tänka på försäljning till Mahmoud. Alternativt få kompletta vinterhjul och mer utrustning för pengarna.
Citera
2020-08-15, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mortill2
Vad tänker ni Flashbackare?

Ska köpa en bil för 250.000

Har en inbytesbil som jag får 40.000 för.
Plus att jag tar ut 70.000 från ett konto

Resterande 140.000 funderar jag hur jag smartast finansierar.

Avbetalning med 4,8% ränta i fem år eller sälja av fonder?
Hur hade ni tänkt? 🤔

Tacksam för era tankar och tips! 🤗

Hur stor är din fondportfölj? På Nordnet kan du belåna din portfölj till en ränta på 0,89% (0,623% efter avdrag) och om du har en tillräckligt stor portfölj så kan du belåna din portfölj med låg belåningsgrad för att finansiera ditt bilköp. Det är dessutom amorteringsfritt. https://www.nordnet.se/se/tjanster/l...ljbelaning/isk
Senast redigerad av swesuns88 2020-08-15 kl. 13:42.
Citera
2020-08-15, 14:20
Medlem
Undercoverss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ursäkta jag såg nu att skulden blir 140.000 och inte 210.000. Då tycker jag inte en avbetalningsaffär blir avskräckande.

Kan vara lönt att behålla fonderna.
Och ibland kan det även vara värt att betala lite ränta för ett billån så man har kvar en buffert (oavsett huruvida dessa är placerade i fonder eller bara sitter på ett sparkonto).

Beror lite på hur man ser det och hur man lever för allt handlar inte alltid om den totala kostnaden. Det kan vara skönt att ha lite svängrum för andra (ibland oförutsedda) utgifter.
Citera
2020-08-15, 14:23
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Har ISK 👍
Tror jag säljer fonder för 140 K och skippar avbetalning helt....

Knepigt detta 😱😊
Inte egentligen. Lånet kostar 4,8%. Om fonderna ger mer än så är det bättre att behålla dem. Om fonderna ger mindre än så är det bättre att sälja dem och slippa lånet.
Vad är knepigt?
Citera
2020-08-15, 20:14
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Inte egentligen. Lånet kostar 4,8%. Om fonderna ger mer än så är det bättre att behålla dem. Om fonderna ger mindre än så är det bättre att sälja dem och slippa lånet.
Vad är knepigt?
Knepigt är väl att veta om hans pengar kommer gå upp 4,8%+ eller gå ner närmaste året.
Citera
2020-08-15, 22:52
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Knepigt är väl att veta om hans pengar kommer gå upp 4,8%+ eller gå ner närmaste året.
Suck. Ja, mellenial, det kallas osäkerhet och risktagande, sånt som dina föräldrar borde lärt dig.
Vill du chansa, eller vill du safea?
Ditt beslut, din risk, ditt lån, så är det att vara vuxen. Ansvarig.
Citera
2020-08-16, 05:39
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Suck. Ja, mellenial, det kallas osäkerhet och risktagande, sånt som dina föräldrar borde lärt dig.
Vill du chansa, eller vill du safea?
Ditt beslut, din risk, ditt lån, så är det att vara vuxen. Ansvarig.
Du skrev 'Lånet kostar 4,8%. Om fonderna ger mer än så är det bättre att behålla dem' och sen 'vad är knepigt'. Knepigt, för att inte säga omöjligt är att veta hur fonder kommer gå.
Citera
2020-08-22, 08:43
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Vad tänker ni Flashbackare?

Ska köpa en bil för 250.000

Har en inbytesbil som jag får 40.000 för.
Plus att jag tar ut 70.000 från ett konto

Resterande 140.000 funderar jag hur jag smartast finansierar.

Avbetalning med 4,8% ränta i fem år eller sälja av fonder?
Hur hade ni tänkt? 🤔

Tacksam för era tankar och tips! 🤗
Har du bestämt dig?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in