2020-08-10, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av casefold
Om de vore oberoende händelser så hade det varit möjligt att inget pussel blev valt.

Om vi säger att Alice väljer sina pussel först så ska Bob välja exakt tre av de fem pussel Alice valde. Det kan han göra på 5!/(3!2!) sätt. Totalt kan han välja fem pussel på 7!/(5!2!) sätt, så sannolikheten att alla pussel blir valda är (5!/(3!2!))/(7!/(5!2!)) = 10/21.

Sannolikheten att alla pussel blir lösta är 10/21*0,8^3*0,5^2*0,6^2 = 2,2 %.

Båda svaren ger rätt så programmet som kollar avrundar till 2%. Så blev nyfiken på vem av er som har rätt så och rätt svar verkar vara det casefold.

Kan du förklara mer om varför "Händelse ett som behöver ske är att alla pussel bli valda. Tänker då på komplementhändelsen, vad är chansen att något pussel ej väljs av båda. Enklast är att tänka vad är chansen för tex pussel A att ej väljas av båda? Jo 2/7*2/7 = 4/49."?

Förstår jag rätt i att det Igni-ferroque's lösning antar att Alice och Bob kan välja att inte göra något pussel eller säg bara 3 pussel var?
Citera
2020-08-10, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Tips dela upp det i an rad oberoende händelser:

Händelse ett som behöver ske är att alla pussel bli valda. Tänker då på komplementhändelsen, vad är chansen att något pussel ej väljs av båda. Enklast är att tänka vad är chansen för tex pussel A att ej väljas av båda? Jo 2/7*2/7 = 4/49.

Men denna sannolikhet måste vara lika stor för alla 7 pussel ---sannolikhet för att något av de sju pusslen ej väljs = 7* 4/49 = 28/49.

Då vet man att chansen att ta sig förbi detta första steg är 1- 28/49 = 21/49.

Nu vet man att Bob måste välja 2 pussel som ej valts av Alice. Och vice versa. Alltså har de tre pussel som de valt gemensamt. Man kan nu stega fram och det första steget är att någon av dem måste klara det första gemensamma pusslet.

Sannolikheten för det är 1-0.4*0.5 = 0.8 (komplementet till att båda missar.)
Detta gäller även för de två följande gemensamma pusslen.
Sedan har man två pussel som Bob måste klara själv, sannolikhet 0.5 på båda och två som Alice måste klara själv sannolikhet 0.6

Dessa steg är oberoende och därmed kan man multiplicera varje steg för att få den slutliga sannolikheten:
21/49* (0.8)^3*(0.5)^2*(0.6)^2

Dubbelkolla!

Förlåt, läste ditt inlägg lite för fort. Ser nu att du inte alls sa det som jag bemötte, om oberoende händelser. Men din uträkning är ändå inte riktigt rätt.
Senast redigerad av casefold 2020-08-10 kl. 22:53. Anledning: förtydligande
Citera
2020-08-10, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokfranz00
Båda svaren ger rätt så programmet som kollar avrundar till 2%. Så blev nyfiken på vem av er som har rätt så och rätt svar verkar vara det casefold.

Kan du förklara mer om varför "Händelse ett som behöver ske är att alla pussel bli valda. Tänker då på komplementhändelsen, vad är chansen att något pussel ej väljs av båda. Enklast är att tänka vad är chansen för tex pussel A att ej väljas av båda? Jo 2/7*2/7 = 4/49."?

Förstår jag rätt i att det Igni-ferroque's lösning antar att Alice och Bob kan välja att inte göra något pussel eller säg bara 3 pussel var?

Det stycke du citerade stämmer. Men man kan inte multiplicera sannolikheten att pussel 1 inte väljs med 7 för att få sannolikheten att något av de sju pusslen inte väljs.
Citera
2020-08-10, 22:51
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:

Casefold har såklart rätt, felet jag gör är att visst är chansen att båda har valt pussel A = 2/7*2/7.
Men felet är i nästa steg. Om Alice inte valde A eller B och man nu låter bob välja de två pussel han inte skall försöka med så har han ju 5/7 att inte välja A eller B först och sedan 4/6 när det andra pusslet han inte skall lägga väljs.---5/7*4/6 = 20/42 = 10/21 vilket ju Casefold visade på ett annat och kanske bättre sätt.

Edit: För varmt något fel även här. Återkommer strax.

Edit 2: Det är någon negation som sitter fel där, men iaf. Om Alice inte lägger A och B pusslet så kan Bob först välja bort ett pussel som inte är A eller B med sannolikhet 5/7 och på andra försöket så är det 4/6. Och då blir 10/21 att de två pussel som Bob väljer bort är olika båda de två Alice valde bort.
Senast redigerad av Igni-ferroque 2020-08-10 kl. 23:13.
Citera
2020-08-10, 23:05
Medlem
Så, om jag nu förstått allt rätt och för att sammanfatta för framtida generationer kan man säga såhär:

Slh att alla 7 pussel väljs är slh att Bob väljer de två pussel Alice inte valde, vilket är: (5 välj 3)(2 välj 2)/(7 välj 5).

Slh att Alice löser sina två egna och att Bob löser sina två egna är, i ordning: 0.6^2*0.5^2.

Slh att åtminstone någon av dem löser ett gemensamt pussel är: 1 - p(att ingen av dem löser ett gemensamt pussel) = 1 - 0.4*0.5 = 0.8, så slh att alla tre gemensamma blir löst av någon utav dem är: 0.8^3.

Dessa händelser är i sig oberoende -> multiplikationsregeln ->

p(alla pussel blir lösta) = ( (5 välj 3)(2 välj 2)/(7 välj 5) ) * ( 0.6^2*0.5^2 ) * ( 0.8^3 ) = 0.0219
Citera
2020-08-10, 23:15
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Så, om jag nu förstått allt rätt och för att sammanfatta för framtida generationer kan man säga såhär:

Slh att alla 7 pussel väljs är slh att Bob väljer de två pussel Alice inte valde, vilket är: (5 välj 3)(2 välj 2)/(7 välj 5).

Slh att Alice löser sina två egna och att Bob löser sina två egna är, i ordning: 0.6^2*0.5^2.

Slh att åtminstone någon av dem löser ett gemensamt pussel är: 1 - p(att ingen av dem löser ett gemensamt pussel) = 1 - 0.4*0.5 = 0.8, så slh att alla tre gemensamma blir löst av någon utav dem är: 0.8^3.

Dessa händelser är i sig oberoende -> multiplikationsregeln ->

p(alla pussel blir lösta) = ( (5 välj 3)(2 välj 2)/(7 välj 5) ) * ( 0.6^2*0.5^2 ) * ( 0.8^3 ) = 0.0219

Det ser vettigt ut, beklagar mitt påvra resonemang tidigare idag.
Citera
2020-08-10, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Det ser vettigt ut, beklagar mitt påvra resonemang tidigare idag.
Haha ingen fara!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in