2021-04-01, 14:52
Medlem
MaxDLs avatar
Finns det nån nackdel med att köpa Silver COIN Bars (Bullion)? Dom verkar lite billigare än vanliga silver tackorna.
Citera
2021-04-01, 15:04
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Finns det nån nackdel med att köpa Silver COIN Bars (Bullion)? Dom verkar lite billigare än vanliga silver tackorna.
Egentligen inte i år eftersom väldigt många köper. Mynt har ju ett samlarvärde i sig med årgångar.
Exempelvis är musens år guldmynt betydligt dyrare av någon anledning.
I år säljs antagligen en väldig massa av årets årgång och de blir antagligen inte så sällsynta i framtiden.

En ganska far out jämförelse är NES-konsoller och famicoms som faktiskt finns gott om och inte är så dyra trots att folk vill ha dem. Däremot Powerglove som är ren skit ingen ville ha back then finns det få av så de är dyra.

Samlarhobbyn är en av mänsklighetens intressantaste quirks. Men allt kokar ner till tillgång vs efterfrågan.
Citera
2021-04-01, 15:14
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Egentligen inte i år eftersom väldigt många köper. Mynt har ju ett samlarvärde i sig med årgångar.
Exempelvis är musens år guldmynt betydligt dyrare av någon anledning.
I år säljs antagligen en väldig massa av årets årgång och de blir antagligen inte så sällsynta i framtiden.

En ganska far out jämförelse är NES-konsoller och famicoms som faktiskt finns gott om och inte är så dyra trots att folk vill ha dem. Däremot Powerglove som är ren skit ingen ville ha back then finns det få av så de är dyra.

Samlarhobbyn är en av mänsklighetens intressantaste quirks. Men allt kokar ner till tillgång vs efterfrågan.
Det är samlar objekt värde då alltså när det gäller dessa, intressant. Det är ju samma rena silver i den som de vanliga silver tackorna menar jag så trodde värdet pga det kanske inte diffade så mkt. Lite förvirrande men tror jag fattar. Finns det någon ytterligare tysk sida du kan rekommendera o köpa silver tackor så man slipper skatten för den jag htitat säljer enbart coin barsen?
Citera
2021-04-04, 13:58
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
1:a Oktober kommer vi tillbaka till tråden och utvärderar

Då kan vi utvärdera hur det gått nu. Du startade tråden 8:e augusti och påstod vidlyftigt att priset skulle stiga närmsta tiden. DÅ jag frågade om vilket datum vi skulle utvärdera om du hade rätt undvik du först frågan och svarade med mera goja. Senare kom detta bu - 1:a oktober skulle vi utvärdera.

Historiska silverkurser: https://silverprice.org/spot-silver.html
Kurs vid trådstart: 29 USD/oz
1:a oktober 24 USD/oz

Jag antar att du blankade silver så att du kunde tjäna på de du lurade att köpa, eller?
Citera
2021-04-04, 15:10
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Då kan vi utvärdera hur det gått nu. Du startade tråden 8:e augusti och påstod vidlyftigt att priset skulle stiga närmsta tiden. DÅ jag frågade om vilket datum vi skulle utvärdera om du hade rätt undvik du först frågan och svarade med mera goja. Senare kom detta bu - 1:a oktober skulle vi utvärdera.

Jag antar att du blankade silver så att du kunde tjäna på de du lurade att köpa, eller?
Jag skulle nog vakta min tunga om jag vore du. Och det säger jag som nästan låg i krig med AoE.

Silvergänget här snappade upp något, men var lite tidiga. Och jag skulle inte tro att en enda av dem är missnöjda med sitt köp om fem år. På kort sikt var det internethets men vänta bara ett par år.
Citera
2021-04-04, 16:34
Medlem
Silver är kraftigt undervärderat oavsett om smyckesmetall , investeringsmetall eller tom industrimetall.

Koppar har gått upp kraftigt , nickel likaså men silver har stått still eller tom sjunkit i pris.
T o m trä och skruv har gått upp 30% i norra jordklotet enligt tidningarna.

Dollar printas digitalt och delas ut till banker för vidare utdelning som kredit till folket men dessa hamnar istället på börsen och deras egna fonder så värdepappersmarknaden är en stor ballong på gränsen till sprickning.

Ang. silvermynt med olika motiv och årgångar , spelar ingen roll , silver är silver , du kan t o m göra en extra hacka bara för att motivet blir eftertraktat pga trender mm
Marvells motiv är hett nu t ex

PS : Edit : Här pratar jag om fysiskt silver , sånt man kan hålla i
Senast redigerad av testaros 2021-04-04 kl. 16:37.
Citera
2021-04-04, 19:11
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer

Nej, köper bara mer klagar inte över rabatten! 10 LÖK FÖR 1KG SILVER
Citera
2021-04-05, 00:02
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Gick ju lite så där för silvret minst sagt. Fortfarande är folk som lydde trådstartarens råd back 50%. Jag avskyr egentligen att vara en sån där "vad vare jag sa" person.

Nu har kopparpriset dessutom tokrusat så vi kan räkna med att koppargruvor går för fulla muggar vilket betyder att massor med silver också kommer produceras. Det är ytterst tveksamt om efterfrågan kommer möta produktionen. Tänk på att silver produceras som en biprodukt av annan gruvverksamhet, främst kopparbrytning.
Citera
2021-04-21, 10:15
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Nej, köper bara mer klagar inte över rabatten! 10 LÖK FÖR 1KG SILVER

Du har blivit ertappad med att prata goja nu. Försök inte slingra dig och flytta fokuset till något annat nu.
Citera
2021-04-21, 10:18
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jag skulle nog vakta min tunga om jag vore du. Och det säger jag som nästan låg i krig med AoE.

Silvergänget här snappade upp något, men var lite tidiga. Och jag skulle inte tro att en enda av dem är missnöjda med sitt köp om fem år. På kort sikt var det internethets men vänta bara ett par år.

Nej jag har ingen anledning att vakta tungan. Han ertappades med att prata goja. Vad som hänt om fem år är en annan fråga och har inget att göra med den fråga jag avhandlade.
Citera
2021-04-26, 01:57
Medlem
Trolltestets avatar
Så, när är silvret tänkt att ta slut då?

Tråden är flera månader gammal och jag kan fortfarande köpa sterlinggranulat för 700 spänn per hekto.
Citera
2021-04-26, 04:30
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Hur silvret skulle kunna ta slut på en fri marknad med fri prissättning var en gåta för mig när jag såg tråden när den startades.

Sedan visade det sig att det fanns noll substans bakom trådstarten.

Saker tar aldrig slut i en marknadsekonomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in