• 2
  • 3
2020-08-08, 13:00
Medlem
Under-Jordens avatar
Jag gillar finsk korv!
De har definitivt bättre korvkultur än vi i Sverige.
Allt från vanliga grillare till mer kryddade varianter och sydeuropeiska/internationella godsaker.
Atrias jaktkorv och lördagskorv är oslagbara på mackan.
Jag rekommenderar alla som gillar vurre att kolla efter finska producenter.
Citera
2020-08-08, 15:44
Medlem
Jag har träffat Jan Scherman flera gånger, han är verkligen en korvexpert. Kommer aldrig ihåg vilka korvar han rekommenderar men tysk korvkultur är tydligen av rang.
Citera
2020-08-08, 16:48
Medlem
Bombolenats avatar
Sai grog Isaan, fermenterad korv på fläskkött från nordöstra Thailand. Grillad över kol, serverad med färska hela Birds eye Chili's, vitkål och färsk skivad ingefära till en iskall öl. Väldigt gott, men jag vet inte om det är den godaste korven, tänkte mer att nämna ett alternativ som ingen skrivit tidigare.

Den är sjukt god, men raparna man drar de följande 8 timmarna är inte att leka med.

Den är lite lik svenska isterband iom att den är fermenterad och sur, dock inte lika sur som isterband. Rekomenderar att prova om ni gillar stark mat och öl, korven sig är inte stark men man bör ta en tugga korv tillsammans med en hel Birds eye, en bit ingefära och en bit kål och sen blanda allt i munnen.

Käkade några grillspett med dessa tidigare idag, och nu är jag full pga öldrickandet som hör till. Mina rapar skulle kunna döda, alternativt uppväcka de döda.

Skål!
Citera
2020-08-08, 18:49
Medlem
mjukmjukares avatar
En bra Salami är alltid riktigt gott.
Och av de varma så tycker jag att en kokt gammaldags köttkorv med en sötstark senap är svårslagen.

Citera
2020-08-08, 18:51
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Lidls lammkorv med vitlök...
Citera
2020-08-08, 19:43
Medlem
Provade Jokkmokkskorv på semestern, likt Falu, men mkt gott. Annars finns ju de röda o svarta svensktillverkade ”prickigkorv” tror en heter cognacsmedvurst.. gott på limpa med heminlagda rödbetor på.
Citera
2020-08-08, 19:48
Medlem
X-fronts avatar
Trinidad Scorpion chili - korven från Prime Patrol.

Mkt god att ätas kall som varm.
Citera
2020-08-08, 20:20
Medlem
Fuet.
Sälj i nästan alla livsmedelsbutiker.
Citera
2020-08-09, 11:00
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Jag håller med att vissa Fuet korvar kan vara goda, men långt i från alla sorter.

Vi har här i Skåne några gamla "klassiker"
Lundaknake, som Holmgrens gjort, en lite tjockare och smakrik korv och endast lite Möllers senap på
går också med Tollarps senap. Riktigt gott.
Nästa är,
Marieholmskorv och den rökta ringen. Alla deras korvar är goda,
men denna är speciellt god.
Påminner lite om Salami korv.

Och vi får inte Glömma Markos Anic chark utanför Malmö
Han gör suveränt goda korvar.
Speciellt goda är: Cabanossy, Choriso, Gulayer, Kranjska, Pusztabratwurst, och Sremska
Dessa är korvar med mycket smak och troligtvis baserade på recept från södra Europa.

Till sist Snapphane chark utanför Hässleholm
Några av dom godaste är: Bjärnums ring en kallrökt korv, Snapphane grill en varmrökt korv,
Där är fler i deras sortiment men dessa gillar jag.

Rullkragen
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in