Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-05-07, 20:33
  #1
Moderator
Humbugs avatar
Jag köpte en LP-skiva (preskriberade romanser) med gammle Uffe för ett tag sen. Kom idag på att jag kanske skulle ta o lyssna lite på den så man vet vad man har i skivhyllan. Oh, fy fan i helwete vad det lät!

Jag har varit Ulf-oskuld fram tills nu. Har väl som mest sniffat på Öppna landskap och en gång lite halvfull sladdat förbi den senaste konserten på Storsjöyran.
Men fy fan. han är sämre på skiva än live!
Killen kan för det första inte spela munspel - det låter ungefär som när man slaktar grisar - hemskt, och man vill bara därifrån.
Sen sluddrar han så mycket när han sjunger att det är stört på omöjligt att förstå nåt, och skulle man nån gång förstå nåt så gör man det ändå inte på grund av de olidligt kryptiska texterna...

Så, jag undrar lite stilla. Finns det nån här som på fullt allvar och med glädje lyssnar på Ulf Lundell? Förklara dig i så fall!
Citera
2006-05-07, 20:36
  #2
Awaiting Email Confirmation
McFrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Jag köpte en LP-skiva (preskriberade romanser) med gammle Uffe för ett tag sen. Kom idag på att jag kanske skulle ta o lyssna lite på den så man vet vad man har i skivhyllan. Oh, fy fan i helwete vad det lät!

Jag har varit Ulf-oskuld fram tills nu. Har väl som mest sniffat på Öppna landskap och en gång lite halvfull sladdat förbi den senaste konserten på Storsjöyran.
Men fy fan. han är sämre på skiva än live!
Killen kan för det första inte spela munspel - det låter ungefär som när man slaktar grisar - hemskt, och man vill bara därifrån.
Sen sluddrar han så mycket när han sjunger att det är stört på omöjligt att förstå nåt, och skulle man nån gång förstå nåt så gör man det ändå inte på grund av de olidligt kryptiska texterna...

Så, jag undrar lite stilla. Finns det nån här som på fullt allvar och med glädje lyssnar på Ulf Lundell? Förklara dig i så fall!


Uffe är jävligt överskattad, men jag måste ändå fråga, för du verkar ju vurma för Eddie Meduza vad jag har förstått. Min fråga är alltså: Vem är du att ifrågasätta någon annans smak?
Citera
2006-05-08, 00:43
  #3
Medlem
killer joes avatar
Jag tycker Club Zebra albumet är bra som satan. Han är en stor låtskrivare faktiskt, en folkets man.
Citera
2006-05-08, 00:55
  #4
Medlem
Parkers avatar
Ah, Ulf Lundell har många pärlor på sitt samvete!

Evangeline, Vänner Igen, Snart Kommer Änglarna Att Landa, Gå Ut Och Var Glad, Folket Bygger Landet... Listan kan göra lång.

Icke att förglömma Jag Saknar Dig, ett mästerverk, damnit!

Citat:

Jag längtar inte längre efter att ha dej här men jag saknar dig
Som om min själ har gått ifrån mej för att vara hos dej så saknar jag dej
Jag önskar att jag aldrig hade träffat dej där
Såna som vi vet nog inte vad kärlek är men jag saknar dej


Stor poesi.
Citera
2006-05-08, 10:17
  #5
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McFrost
Uffe är jävligt överskattad, men jag måste ändå fråga, för du verkar ju vurma för Eddie Meduza vad jag har förstått. Min fråga är alltså: Vem är du att ifrågasätta någon annans smak?

Att folk tycker illa om Eddie är ju bara fördomar. Han var en riktigt bra musiker och en fantastiskt låtskrivare och dessutom riktigt intelligent, men saken är den att folk vägrar acceptera den biten. Kanske av rädsla för att deras egen värdsbild skulle falla samman...
Citera
2006-05-08, 12:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Att folk tycker illa om Eddie är ju bara fördomar. Han var en riktigt bra musiker och en fantastiskt låtskrivare och dessutom riktigt intelligent, men saken är den att folk vägrar acceptera den biten. Kanske av rädsla för att deras egen värdsbild skulle falla samman...

Han var en äcklig alkis-snuskgubbe. rasistjäkel dessutom.
Inte speciellt bra på musik heller.
Citera
2006-05-08, 13:01
  #7
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskhals
Han var en äcklig alkis-snuskgubbe. rasistjäkel dessutom.
Inte speciellt bra på musik heller.
Du har visst mycket att lära du.
Citera
2006-05-08, 13:07
  #8
Medlem
chillionaires avatar
Min mamma gillar Ulf Lundell, hon ar en riktig arbetar kvinna som dricker folkol, Jag kanner aven en kille som ar med I KPMLr som ar Norrkopings patriot som alskar Uffe.
Citera
2006-05-08, 16:18
  #9
Medlem
Davemans avatar
Jag tror faktiskt inte att han var rasist. Han är/var ju inte direkt seriös i sitt låtskrivande. När folk tar illa upp så visar det att han har lyckats. (provocera allt och alla)

MEDUZA RULEZ!!!!!!
Citera
2006-05-08, 16:20
  #10
Medlem
TheRockerss avatar
Ulf Lundell har gjort några riktigt bra låtar i sin karriär. Varför diskuteras Eddie Meduza här förresten? Detta är MUSIK sektionen av Flashback, Eddie Meduza hör hemma bland Paranormala fenomen, ockultism & ufologi!
Citera
2006-05-08, 16:40
  #11
Medlem
UT64s avatar
Ulf Lundell är överskattad. Peter LeMarc är några
hästlängder bättre.
Citera
2006-05-08, 16:46
  #12
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Uffe är ojämn, både som musiker och författare, men pärlorna som vittnar om seriös talang finns där! Grejen som fascinerar med honom är ju snarare hans multikonstnärsskap. Karlen har ju levt varenda dröm en intellektuell ung man har; han har levt ett brajande bohemliv, han har skrivit en generationsroman, han har skrivit poesi, han har lyckats som rockartist, han har ställt ut som konstnär, han har blivit rik och han är och har varit med en massa snygga brudar som dessutom är clever. Pärlorna då? "Hon gör mig galen" är ett modernt mästerverk. "Snön faller likaså".

Det känns llite orättvist att jämföra Lundell med Meduza. De verkade i ganska olika genrer, kan man väl säga. Deras enda beröringspunkt är möjligen att Lundells bevingade ord "En inställd spelning är också en spelning" efter att ha supit ner sig totalt i Hultsfred, lika gärna kunde sagts av Eddie Meduza.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback