2020-08-10, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addee3
Vänt tillbaka på dygnet nu vaknade 4.00 igår natt, har haft andningsvårigheter 6 timmar nu slutar inte, känns som jag måste dra djupa andetag hela tiden, antar detta är ångest. Började hyperventilera imorse också, gick över rätt snabbt dock.

Det låter som panikångest. Mycket jobbigt. I synnerhet de första gångerna det kommer. Ju mer man vill "rädda sitt liv" desto starkare reagerar panikångesten i kroppen. Det bästa är att avdramatisera den. Försök inte få den att sluta. Men bara ta det lugnt och lägg märke till din kropp.

Första gången jag fick panikångest så andades jag in så mycket syre att jag tappade känseln i armarna och nästan tuppade av. Man kan ta en papperspåse och andas i den så att man inte får i sig för mycket syre.
Citera
2020-08-10, 15:30
Medlem
Kanske är Zyprexa något för dig ändå. Jag tar själv Zyprexa och har inga biverkningar av den.

Tycker att du ska lita på din läkare i detta fallet. Just det där med folkskygg får mig att fundera. Zyprexa låter bra. Pröva den och se vad som händer. Du har inget att förlora.

Även benzo kan vara klokt att be om.
Citera
2020-08-10, 16:20
Medlem
Citat:
Yxan ja jag ska nämna det kanske hur är skillnaden från den och setralin? Alltså escitalopram

Jag är ju inte alldeles kunnig men för mig hjälpte inte setralin mot den ångest jag hade-jag märkte ingen skillnad alls. Escitalopram är också ssri men den har visat sig fungera bättre på ångestproblematik. Jag känner för första gången att jag hanterar tankar och ångest mycket bättre nu.

Du kanske kan skippa energidryck? Det finns väl annat att dricka, jag är ju en fjant men varför stressa din stackars kropp med allt vad energidrycker innehåller..
Ta det så lugnt du kan med dina tankar och grubblerier. Du behöver inte oroa dig så mycket. Försök låta paniken bara vara, rid ut den och låt tankarna komma utan att fokusera för mycket på dem. Det är skitsvårt men det finns böcker att läsa. Och när man läser blir man upptagen med det iallafall..
Citera
2020-08-10, 17:25
Medlem
Har samma sak jag får ofta panikångest, vill helst ej ta SSRI
finns något som heter inositol som kan hjälpa vid ångestsymptom man måste troligtvis ta minst 12 gram utspritt över dagen.

Ska beställa en påse så fort jag får pengar, är inte dyrt dock.

För mig har theanine hjälpt lite tillsammans med stark kopp kamomillte, har ej haft nån stark panikattack efter jag tagit det, peppar, peppar.

Länkar

Inositol
https://b-vitamin.se/inositol-mot-an...ga_forskningen

Theanine
https://examine.com/supplements/inositol/

Theanine
https://examine.com/supplements/thea...ology\_anxiety
Senast redigerad av Gulax 2020-08-10 kl. 17:29.
Citera
2020-08-10, 19:58
Medlem
Citat:
Känns som att maten fastnar i bröstet när jag äter, som att den verkligen är stuck där efteråt jag ätit sen att jag får typ panik direkt jag ska svälja, så levt på kvarg dom senaste veckorna ALDRIG Haft detta problem föräns senaste månaden

Jag skulle besöka psykakuten om jag var du, jag känner som jag skrev tidigare igen mig i dina symtom från när jag slutade med ssri. Det är fruktansvärt att må så, men det finns hjälp att få.
Hoppas att du snart mår bättre.
Citera
2020-08-10, 23:22
Medlem
Kan vara paniksyndrom. Jobbigt, men det går att bli bättre. Kontakta vården och be om hjälp. Googla inte för mycket för det är bara massa negativa kommentarer kring både medicin och diagnoser. Vissa med all rätt då vissa inte blir hjälpt, men på det stora hela blir de flesta mycket bättre.

Finns en bok som heter "ingen panik". Kan också vara något om du nu inte kan få KBT.

Lyckades inte läsa hur länge du varit utan SSRI. Det kan mycket väl vara utsättnings-symptom. Annars kanske det är så att du faktiskt behöver fortsätta med din medicin. Som sagt, kontakta vården.
Citera
2020-08-18, 22:55
Varit utan ssri 2 månader ungefär , Har utvecklat stark social fobi också lämnar knappt lägenheten
Citera
2020-08-18, 23:01
Sen denna social fobin vet jag inte hur man ska bli av med, är så otroligt obekväm i alla sociala situationer, undrar helt ärligt om enda lösningen är självmord? börjar nästan undra har försökt att få KBT Terapi via psykiatrin det enda dom råttorna gör är att skriver ut piller. Mitt liv känns helt förstört, alla tankestörningar kan knappt lämna lägenheten när jag ska göra det och är bland folk börjar jag darra ansiktet blossar upp pulsen går upp till 4000 typ. Jag vetinte ens själv? Vad ska jag göra?
Panikattackerna har blivit hanterbara hemma iaf.
Citera
2020-08-18, 23:02
jag vet att man måste utmana sina rädslor men känns inte som att mitt går, känns som jag har permanenta hjärnskador eller något. som inte går att lösa
Citera
2020-08-18, 23:03
Vill helst inte börja knarka, men verkar inte ha något annat val, Ja det eller självmord för får ingen terapi alls via psykiatrin iaf. och privat kostar ju 2000+ per session
Citera
2020-08-18, 23:05
Så om någon här har något bra tips på vad jag kan göra? Skulle gärna uppskattas, för har gett upp på psykiatrin riktiga horungar, outbildade läkare.
Citera
2020-08-18, 23:07
och Gulax, Kan inte svälja piller så stora. helt omöjligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in