2020-08-07, 10:46
Medlem
Alla har vi säkerligen använt oss av begreppet "spela roll", och då syftar jag inte på rollspel i betydelsen att 'spela en viss roll i en teater' (även om det skulle vara så att de är sammanlänkade på något sätt); utan snarare översättningen av det engelska ordet "matters" och användningen vid följande exempelmeningar;

"Det spelar ingen roll att du redan har gjort läxorna."

"Jag tycker att värderingar spelar roll."

"Spelar det någon roll att vi inte håller med varandra?"

Av någon anledning har detta begrepp fastat i mitt huvud och jag har noterat hur egendomlig denna kombination av ord framstår som.

Var kommer egentligen detta märkliga begrepp ifrån, hur gammalt är det, och finns det någon kulturellt kontextuell förklaring till varför vi säger "spela roll" från början?

Vad är etymologin för detta språkliga uttryck...?
Citera
2020-08-07, 10:52
Medlem
Roll är synonymt med betydelse, så spela/spelar inte nån roll - blir har/har inte betydelse.

...värderingar har betydelse.

Det har ingen betydelse om vi är ...
Citera
2020-08-07, 10:53
Medlem
Tänker på det som en teater. Någonting spelar en roll och är delaktigt o viktigt, eller inte...
Citera
2020-08-07, 11:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spongen
Var kommer egentligen detta märkliga begrepp ifrån, hur gammalt är det, och finns det någon kulturellt kontextuell förklaring till varför vi säger "spela roll" från början?

Tidigaste belägget är från 1895, Johan Fredrik Nyström, Handbok i Sveriges geografi.

Citat:
Ursprungligen postat av Heppsson
Tänker på det som en teater. Någonting spelar en roll och är delaktigt o viktigt, eller inte...

Ja och det finns helt logiskt ett parallellt uttryck som heter: det spelar ingen teater. Se SAOB:

Citat:
c) [jfr uttr. icke spela (ngn) roll] i sådana uttr. som inte spela (ngn) teater l. spelar ingen teater, sakna (all) betydelse.

http://www.saob.se/artikel/?seek=teater-v%C3%A4n&pz=6#U_T509_127083
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-08-07 kl. 11:22.
Citera
2020-08-07, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Roll är synonymt med betydelse, så spela/spelar inte nån roll - blir har/har inte betydelse.

...värderingar har betydelse.

Det har ingen betydelse om vi är ...

Är det verkligen så enkelt...? Jag tänker, varför är "spela" i så fall med?
Man skulle ju inte säga "det spelar ingen betydelse", eller "spelar det någon betydelse att..."

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja och det finns helt logiskt ett parallellt uttryck som heter: det spelar ingen teater. Se SAOB:

http://www.saob.se/artikel/?seek=teater-v%C3%A4n&pz=6#U_T509_127083

Så det är direkt kopplat med innebörden att spela en faktisk roll i exempelvis en teater då, tolkar jag det som.
Citera
2020-08-07, 11:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Är det verkligen så enkelt...?

Ja så enkelt är det eller simpelt om du så vill.

Sedan finns det skämtsamma kontaminationer som leker med detta uttryck, exempelvis: det spelar ingen betydelse.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-08-07 kl. 11:51.
Citera
2020-08-07, 16:09
Medlem
Juggernawts avatar
Förr hörde jag ofta folk som slängde sig med uttrycket att någon "spelar Allan". Kan det ha något med detta att göra också?
Citera
2020-08-07, 16:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt
Förr hörde jag ofta folk som slängde sig med uttrycket att någon "spelar Allan". Kan det ha något med detta att göra också?

Nej.

Tråden om det finns också:

(FB) Spela inte Allan?
Citera
2020-08-07, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt

Det syftar på den gamle film hårdingen Allan Ladd.
Citera
2020-08-07, 21:34
Bannlyst
Citat:
Alla har vi säkerligen använt oss av begreppet "spela roll", och då syftar jag inte på rollspel i betydelsen att 'spela en viss roll i en teater' (även om det skulle vara så att de är sammanlänkade på något sätt); utan snarare översättningen av det engelska ordet "matters" och användningen vid följande exempelmeningar;

"Det spelar ingen roll att du redan har gjort läxorna."

"Jag tycker att värderingar spelar roll."

"Spelar det någon roll att vi inte håller med varandra?"

Av någon anledning har detta begrepp fastat i mitt huvud och jag har noterat hur egendomlig denna kombination av ord framstår som.

Det är inlånat från tyskan. Es spielt keine Rolle är ett vanligt tyskt uttryck.
Citera
2020-08-12, 06:44
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är inlånat från tyskan. Es spielt keine Rolle är ett vanligt tyskt uttryck.
Man har något liknande i engelskan också, "(something) plays no role".
Men det har en snävare betydelse än det svenska uttrycket, typ "x plays no role in this decision".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in