2020-08-07, 06:26
Medlem
Såg tråden om kräftfiske och blev lite sugen på att fiska själv. Problemet är att där vi har vår sommarstuga finns inga kräftor (saltvatten liksom) så jag tänkte fiska räkor istället.

Vad har man för burar till räkor? Dom måste ju ha mycket mindre maskor antar jag.
Vad betar man med? Också mört och kattmat?
Citera
2020-08-07, 06:29
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Såg tråden om kräftfiske och blev lite sugen på att fiska själv. Problemet är att där vi har vår sommarstuga finns inga kräftor (saltvatten liksom) så jag tänkte fiska räkor istället.

Vad har man för burar till räkor? Dom måste ju ha mycket mindre maskor antar jag.

Räkor trålar du

Edit: Såg efter snabb Google att man tydligen kan få räkor i bur
Citera
2020-08-07, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Räkor trålar du

Edit: Såg efter snabb Google att man tydligen kan få räkor i bur

Tji fick du, mästerfiskarn
Citera
2020-08-07, 06:37
Medlem
Citat:

En stryktålig finmaskig håv, dra håven över tångruskor. Du kan få mycket räkor....
Citera
2020-08-07, 06:45
Bannlyst
Citat:

På västkusten har vi havskräftor, mycket goda, jag antar det är där du bor?
Citera
2020-08-07, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WahlstedtM
På västkusten har vi havskräftor, mycket goda, jag antar det är där du bor?

Bor så klart i innerstan men stugan är på västkusten ja.

Havskräftor, måste man inte långt utav helvete för att fånga dom? Finns dom nära land också?
Citera
2020-08-07, 07:46
Medlem
Rollsbos avatar
Citat:

Havskräftor, måste man inte långt utav helvete för att fånga dom? Finns dom nära land också?

Dom finns på 30 meters djup trivs på fastare lerbottnar alltså inte sån lera som finns i Göteborgs inlopp där du sjunker flera meter om du skulle hoppa i. Hur är det med kräftfiske får man ägna sig åt det hur som helst om man inte är yrkesfiskare?
Citera
2020-08-07, 17:03
Medlem
Maackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollsbo
Dom finns på 30 meters djup trivs på fastare lerbottnar alltså inte sån lera som finns i Göteborgs inlopp där du sjunker flera meter om du skulle hoppa i. Hur är det med kräftfiske får man ägna sig åt det hur som helst om man inte är yrkesfiskare?

Hittade detta:

https://www.havochvatten.se/hav/fiske--fritid/sport--och-fritidsfiske/fiskeregler/regler-och-information-till-skydd-av-arter/havskrafta---minimimatt-och-redskapsbegransningar.html

Så jag tolkar det som att det är fritt fram för privatpersoner att fiska havskräftor sålänge man följer dessa regler
Citera
2020-08-07, 17:08
Medlem
Citat:

Diffust, din trådstart säger räkor. Eller säger man räkor = kräftor i olika delar av landet?
Citera
2020-08-07, 19:44
Bannlyst
Citat:

Jo, det är nog sant, burar på minst 30 meters djup och lerbotten.
Citera
2020-08-07, 20:53
Medlem
448s avatar
Var nån fiskebutikägare som råkat ut för 08or o dom ville köpa spö o drag för o fiska räkor

Det finns en räka man ta från land och hand och det är tångräka och dom kan man håva med barnhåv
Citera
2020-08-07, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Var nån fiskebutikägare som råkat ut för 08or o dom ville köpa spö o drag för o fiska räkor

Det finns en räka man ta från land och hand och det är tångräka och dom kan man håva med barnhåv

Fick dom några räkor? Vore kul o veta för då kör jag också med spö istället

Har sett video på Youtube från typ Vietnam, där metar dom upp jatteräkor
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här