2020-08-06, 18:20
Medlem
Mecanicuss avatar
Enligt SMHI har förutsägelserna om hur vädret skall bli blivit bättre, detta är kopierat från Wikipedia:

Felmarginal i väderprognoser
SMHI:s väderprognoser för följande dag hade 1992 en träffsäkerhet på omkring 80 procent av vad man rimligen kan förvänta sig[1], 2009 var siffran cirka 85 procent.[2] Även om tendensen har skiftat under åren så har träffsäkerheten för väderprognoserna ökat sedan 1970-talet. Mycket tack vare förbättrade metoder och ett bättre globalt samarbete.[1]

Några anledningar till missvisande väderprognoser är brist på observationer eller observationsplatser, dåliga eller feltolkade observationer, ofullkomliga datormodeller och prioriteringsfel.[3]

Min åsikt är att det blivit sämre och jag ifrågasätter meningen med att göra dessa prognoser över huvud taget.

De stämmer väldigt sällan och om man skulle ha en tärning med olika scenarion skulle man nog komma ganska nära?

Jag är fullt medveten om att det är en "prognos", även kallad gissning.

Men varför få det så stor plats på tv med mera? Det finns många andra saker man kan gissa om hur det skall bli och ha fel? Jag undantar då cykloner/tornados mm som en treåring kan räkna ut att de kommer att komma nära ett ställe..

Diskussionen jag vill komma till är om väderprognosen verkligen förtjänar den platsen den har i mediarapporteringen eller om det ar dags att inte att det bara är att "vänta och se"?
Citera
2020-08-06, 18:32
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Diskussionen jag vill komma till är om väderprognosen verkligen förtjänar den platsen den har i mediarapporteringen eller om det ar dags att inte att det bara är att "vänta och se"?
Prognoser kan och har gjort att man kan få bättre skördar.

Du tänker att du vill veta när du kan sola?
Citera
2020-08-06, 22:59
Medlem
Enda tv programmet jag ser på. Av någon anledning är väderkartorna bättre på tv
Citera
2020-08-09, 03:02
Medlem
pantywankers avatar
Väderprognoserna från SMHI är kass.
Norrmännen har mycket bättre väder även för Sverige som oftare stämmer med verkligheten.
Citera
2020-08-09, 07:57
Medlem
Bara slå en koll på väderkurvan i yr.no när man skrivit in platsen. TVmeteorologer behövs inte.
Citera
2020-08-09, 14:51
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Prognoser kan och har gjort att man kan få bättre skördar.

Du tänker att du vill veta när du kan sola?

Nä, det är inte det jag är ute efter?

Jag önskar att det verkliga vädret är någorlunda nära det prognosticerade vädret? Inget mer och inget annat!

Med tanke på hur få väderstationer /observatörer som finns kvar idag jämfört med för 50 år sedan är det inte konstigt att det sällan stämmer?

Det är dit jag vill komma.. Du kan ha hur många och avancerade datamodeller som helst utan att hamna rätt? Man kan lika gärna kasta tärning?

Att säga att vädret blir så här i t.ex Götaland är ju inte möjligt?

/En som inte tittar på vädret för att bestämma när det är dags att sola
Citera
2020-08-09, 15:00
Medlem
När SMHI hade ”västkust- och Vänerområdet” i sina prognoser var dessa betydligt träffsäkrare för Göteborgs del. Vid behov delades det upp i västkustområdet för sig och Vänerområdet för sig. Idag är det Götaland, västra Götaland eller möjligen nordvästra Götaland som gäller. ”Västkusten” tycks vara ett fult ord, men så görs ju prognoserna på rikets baksida...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in