2021-05-09, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmygLasse
Har ni tänkt på att det inte finns någon yrkesgrupp som gnäller så mycket som personal inom vården?

Aldrig någonsin har Sverige lagt mer pengar på vården än idag. Aldrig någonsin har så många arbetat inom vården. Ändå växer köerna och personalen klagar på sin arbetssituation. De ”går på knäna” säger de hela tiden. Världens kortaste yrkesgrupp.

Jag tror det beror på att det har blivit ”trendigt”. En gnäll-kultur som sprider sig. Det är okej att klaga liksom. Men när det finns personal och det finns pengar så kanske det faktiskt inte är politikernas fel utan personalens att köerna växer och arbetssituationen upplevs dålig.

Vad tror ni?

jösses vad du har för lite fakta.

liksom sjukvården är den delen av världen som inte får ha fel som inte får ge en fel diagnos. Deras kund är du och ditt liv och dom måste vara 100% hela tiden. Dom tjänar också en jävligt lite summa jämförelse med andra och deras studier bekostar liknande vad en civil ingenjör och högre gör.

dom kommer sällan upp i en nivå där dom verkligen tjänar pengar på att avklara sina studier.
Citera
2021-05-09, 23:25
Medlem
utan.att.stannas avatar
Har jobbat över 10 år inom öppenvårdspsykiatri. Det gnälls väldigt lite där. Kan den ökade gnölligheten inom avdelningar att göra med mer stress, oregelbundna arbetstider samt att det av en dum anledning ges lägre lön där för man rättfärdigar ddrt med att man får åndå ob.... Alla vet att ink ob så kommer slutenvårdspeersonalen oftast ändå inte upp till öppenvårdslön, samtidigt som de har mest stress, mest patienter, värst arbetstider...
Jag tror att man inte fixar oregelbundna tider och blir en bitterfitta.
Citera
2021-05-10, 06:03
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Klassiskt. ”Om jag hade fattat besluten hade det minsann...” Det måste vara skönt att vara du.

Jag är superavundsjuk. Jag vill ABSOLUT bli känd i media för att jag gnäller mycket.
Som sagt. Jag har 0 intresse av att jobba politiskt och lika lite intresse av att gnälla i media. Jag knotar på under mina tiotimmarspass och är nöjd med det.

Den mest gnälliga i tråden är du såvitt jag kan se.
Citera
2021-05-10, 07:12
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Har ni tänkt på att det inte finns någon yrkesgrupp som gnäller så mycket som personal inom vården?

Aldrig någonsin har Sverige lagt mer pengar på vården än idag. Aldrig någonsin har så många arbetat inom vården. Ändå växer köerna och personalen klagar på sin arbetssituation. De ”går på knäna” säger de hela tiden. Världens kortaste yrkesgrupp.

Jag tror det beror på att det har blivit ”trendigt”. En gnäll-kultur som sprider sig. Det är okej att klaga liksom. Men när det finns personal och det finns pengar så kanske det faktiskt inte är politikernas fel utan personalens att köerna växer och arbetssituationen upplevs dålig.

Vad tror ni?

Jag tror att du har fel.

Jag är ganska övertygad med tanke på antalet trådar som startas att det inte är vi i vården som gnäller.

Här har du en annan tråd. Hur många fler behövs det i samma ämne?

(FB) "Buuhuhuhu vi går på knäna"
Citera
2021-05-12, 06:46
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Administrationen växer, där är vi överens. Och det har blivit så jävla svårstyrt vilket inte gör livet lätt för någon. Men att det är nuvarande verksamhetsutvecklare/fd ssk som gnäller håller jag inte med om. Det är väl i princip bara patientnära ssk som hörs i media?

Jo, det har du rätt i för det är de som ser och får jobba under administratörernas
dåliga beslut och pålagor.
Citera
2021-05-12, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s7.Emil
jösses vad du har för lite fakta.

liksom sjukvården är den delen av världen som inte får ha fel som inte får ge en fel diagnos. Deras kund är du och ditt liv och dom måste vara 100% hela tiden. Dom tjänar också en jävligt lite summa jämförelse med andra och deras studier bekostar liknande vad en civil ingenjör och högre gör.

dom kommer sällan upp i en nivå där dom verkligen tjänar pengar på att avklara sina studier.

Det är inte sant. Som ssk har du möjlighet att tjäna ganska hyggligt. Läkare också men det behöver väl inte sägas.
Citera
2021-05-12, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag tror att du har fel.

Jag är ganska övertygad med tanke på antalet trådar som startas att det inte är vi i vården som gnäller.

Här har du en annan tråd. Hur många fler behövs det i samma ämne?

(FB) "Buuhuhuhu vi går på knäna"

Det gnälls förstås överallt. Det är väl det mediala utrymmet jag tänkte på. Och i samtal med vänner. Men vi har väl olika syn på det.
Citera
2021-05-12, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
[/b]
Jo, det har du rätt i för det är de som ser och får jobba under administratörernas
dåliga beslut och pålagor.

Eller är det administratörerna som får stå ut med gnällgänget på golvet som för sitt liv inte kan förstå att godisskålarna har en botten och i den är det tomt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in