2020-08-22, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det har att göra med hur mycket sjukvård vi får oss. Ditt "Än sen?" visar att du skiter i det.

Om jag använder dina egna formuleringar så är det ett problem med 10% kostnadseffektivitet. Man får bara hälften så mycket som om det varit 20%.

Som tur är står privat profitjagande sektor (där vinster hamnar på utländska bankonton) för väldigt mycket av sjukvården i praktiken. Det är de som levererar utrustningen.
Och de arbetar med innovationer och förbättringar. Vilket leder till förbättringar av svensk sjukvård.

Men den del som offentlig sektor sköter blir inte bättre och effektivare. Finns inga incitament för det.

Det där är en helt annan diskussion som jag bara kort kommenterar.

Att detta sker är väldigt rationellt och rimligt. Landstingspolitikerna gör rätt.
Eftersom offentlig sektor inte blir effektivare så löser Landstingspolitikerna det med centralisering.

Det är två saker som driver fram det:
* Poolning. Man kan effektivare använda personal och utrustning om de är på samma ställe. Inses lätt att vilka problem som uppstår om folk är överlastade på ett ställe och rullar tummarna en bit därifrån.
* Privat sektor ordnar fram mer och mer avancerad utrustning, som gör att sjukvården kan "bota" mer och mer sjukdomar. Men de är också dyra. Och kan bara köpas i enstaka eller litet antal. Det driver fram centralisering.

Bortsett från detta finns också en global trend mot urbanisering och migration till större och större städer. Det är i storstäderna som tillväxten skapas.

Detta leder som du beskriver till indragen service i obygden. Och det är därför vi ser alla "losers" samlas i loser-partier som Nationella Fronten i Frankrike och SD här i Sverige. De har helt irrationella drömmar. De förordar en slags Nordkorea-politik, men drömmer om att slippa åka tillbaka till 30-talets levnadsstandard.

Att pådyvla offentlig sektor mer arbetsuppgiver är inte att skära ned. Förstår inte hur du kunde komma så fel där.

Men annars är vi överens här. Offentlig sektor har ingen förmåga att bli effektivare. Och när de får mer arbetsuppgifter kan de bara skrika om mer resurser.

I privat sektor är det företag som inte blir effektivare hela tiden utkonkurrerat och aktieägarna förlorar allt. (Finns smärre undantag).

Nej, NPM innebär att rollerna som beställare och utförare separeras. Vilket är helt rätt.
Så gör vi i privat sektor också. Det är väldigt bra. Det blir mycket tydligare vem som äger en viss fråga.

Att det mäts i verksamheten och sker en uppföljning är också positivt och rationellt. Då får man återkoppling från verkligheten, och beställare förstår bättre vad saker kostar.

Givet vad du skriver så har du inte accepterat uppdelningen mellan beställare och utförare.
Utförare talar om för beställaren vad saker kostar. När sedan beställaren beställer så utför man det. Beställaren har sitt beslutsunderlag och det kan innehålla mycket mer information än vad utföraren har.

I grunden handlar det om en uppdelning i ansvar och man vill slippa ifrån godtycke.

Det kan handla om att:
* Sjukvården i Schweiz köper in mer utrustning.
* Folk när de köper sjukförsäkring lägger på extra optioner så som eget rum mm. Dvs service som inte direkt är sjukvårdsrelaterat men som hamnar på det kostnadsstället.

NPM skall inte minska arbetsbördan. Det handlar som jag skrev om en uppdelning i ansvar. Så att rätt personer tar besluten. Det leder till en bättre situation än när politiker tar detaljbeslut om sådant de inte förstår sig på.

Gnället som tråden handlar om har helt andra orsaker.
Och jag håller med om ett av inläggen i början av tråden, som säger att det beror på hög andel lågutbildade kvinnor. (Det tror jag i sig skulle minska ned om man privatiserade).

(Det finns ett inlägg i den här forumsdelen från en person som jobbat i offentlig sektor. Det var både komiskt och deprimerande. Och vad jag förstår en helt korrekt beskrivning av situationen. Ska se om jag hittar igen det).

En kort kommentar om NPM som egentligen inte har med trådstarten att. NPM tillkom som en nödvändighet någon gång under 60-70-talet (osäker på när) som ett svar på att sjukvården blev att dyrare att finansiera. Ny teknik och ny forskning gjorde att vi blev rätt enastående på att hålla vår art vid liv. Tidigare hade sjukvården drivits av professionen, alltså av läkare, men när vi plötsligt blev så jävla bra på att vårda började saker kosta. Vi gick då från att bara kasta in en påse pengar till en organisation och låta organisationen göra vad den kunde med pengarna till att tvingas leda genom management. Resurserna är inte oändliga. Detta kanske kan kopplas till trådstarten på så sätt att väldigt många bland den kliniska personalen inte har förmåga att se nödvändigheten i styrning.

Vad gäller centralisering av klinisk verksamhet i exempelvis regionsjukhus handlar en stor del av det om kompetens. Har du en viss typ av exempelvis sällankirurgi på ett litet ortssjukhus någonstans där en nästan pensionerad kirurg utför just den operation två gånger om året då kommer det att göras med mindre kvalitet än om man samlar det och låter ett operationsteam utgöra operationen två gånger i månaden. Och vad händer när läkaren pensioneras? Det är inte lätt att rekrytera till Munkebofors, Nybro eller Lappisjärva.

Ambitionen är alltid att vård du behöver ofta ska finnas nära. Men för sällanvård kan man behöva åka.

Inte heller detta uppskattas av vårdpersonal i allmänheten och många blir oerhört kränkta av blotta tanken på att någon i ledningen talar om för dem att de måste göra något obekvämt.

I en idealvärld hade klinisk personal och ledning haft förtroende för varandra. Nu är den bristfällig. Det tror jag är ett av sjukvårdens stora problem.
Citera
2020-08-24, 02:10
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det har att göra med hur mycket sjukvård vi får oss. Ditt "Än sen?" visar att du skiter i det.

Om jag använder dina egna formuleringar så är det ett problem med 10% kostnadseffektivitet. Man får bara hälften så mycket som om det varit 20%.

Jag ser inget problem i detta då det inte är sjukvårdens huvuduppgift att jaga kostnader utan de ska producera en sjukvård utifrån rådande lagstiftning och samtidigt hålla en budget. Om de kan fixa ett överskott på 2% är det bara bra, men är inget större självändamål i sig.
Jag kan dock förstå att en ekonominörd som dig kan störa sig på detta.

Citat:
Som tur är står privat profitjagande sektor (där vinster hamnar på utländska bankonton) för väldigt mycket av sjukvården i praktiken. Det är de som levererar utrustningen.
Och de arbetar med innovationer och förbättringar. Vilket leder till förbättringar av svensk sjukvård.Men den del som offentlig sektor sköter blir inte bättre och effektivare. Finns inga incitament för det.

Företag som levererar utrustning och läkemedel är i regel industrier och dessa kan effektivisera sin produktion på ett helt annat sätt än vad arbetsintensiv tjänstesektor kan.
Sjukvården tillhör den senare kategorin. Laboratoriemedicin undantaget för där kan man och har man automatiserat så att produktionen liknar en industri. Det man producerar där kan man mäta kvantitativt och man är dessutom konkurrensutsatt.
Så fungerar det inte på en vårdavdelning där man ska behandla och ta hand om patienter med tämligen manuella metoder.

Citat:
Det där är en helt annan diskussion som jag bara kort kommenterar. Att detta sker är väldigt rationellt och rimligt. Landstingspolitikerna gör rätt.
Eftersom offentlig sektor inte blir effektivare så löser Landstingspolitikerna det med centralisering.

Det är två saker som driver fram det:
* Poolning. Man kan effektivare använda personal och utrustning om de är på samma ställe. Inses lätt att vilka problem som uppstår om folk är överlastade på ett ställe och rullar tummarna en bit därifrån.
* Privat sektor ordnar fram mer och mer avancerad utrustning, som gör att sjukvården kan "bota" mer och mer sjukdomar. Men de är också dyra. Och kan bara köpas i enstaka eller litet antal. Det driver fram centralisering.

- Poolning är lömskt då det används för att dränera mindre sjukhus på personal och på det viset succesivt lägga ner det. För det är ju inte direkt så att personalförflyttningen går åt andra hållet, från större sjukhus till mindre. Det här är dessutom en personalpolitik med mycket särintressen. Detta är demokratiskt tveksamt eftersom man smyger igenom förändringar utan öppen debatt.

- Exakt! Köper man in en operationsrobot för 25Mkr så måste den användas för att kunna motiveras och då kan man inte göra motsvarande ingrepp på andra sjukhus i regionen. Resultatet blir då att man helt enkelt flyttar över ingreppen till regionsjukhuset och därmed tappar det mindre akutsjukhuset både kompetens och personal som är svår att bygga upp igen, för det är mycket av ett skråväsende.
Nackdelen med den politiken är förstås att servicen och krisberedskapen blir sämre.
Därför ifrågasätter jag om kvalité alltid ska vara viktigare än kvantitet.
Jag anser tvärtom att kvantitet är en kvalité i sig. Flera mindre sjukhus är ändå bättre än inga små sjukhus alls!

Citat:
Bortsett från detta finns också en global trend mot urbanisering och migration till större och större städer. Det är i storstäderna som tillväxten skapas.

Detta leder som du beskriver till indragen service i obygden. Och det är därför vi ser alla "losers" samlas i loser-partier som Nationella Fronten i Frankrike och SD här i Sverige. De har helt irrationella drömmar. De förordar en slags Nordkorea-politik, men drömmer om att slippa åka tillbaka till 30-talets levnadsstandard.

Du förstår, arbetstrycket för sjukvården är inte så mycket mindre på landsbygden än i storstäderna. Det är just ute på landsbygden som de många multisjuka gamlingarna finns som kräver mycket sjukvård.

Citat:
Att pådyvla offentlig sektor mer arbetsuppgiver är inte att skära ned. Förstår inte hur du kunde komma så fel där.

Men annars är vi överens här. Offentlig sektor har ingen förmåga att bli effektivare. Och när de får mer arbetsuppgifter kan de bara skrika om mer resurser.

I privat sektor är det företag som inte blir effektivare hela tiden utkonkurrerat och aktieägarna förlorar allt. (Finns smärre undantag).

Pådyvlar man mer arbetsuppgifter så måste man även öka budgeten i motsvarande grad. Det säger ju självt eftersom fler arbetsuppgifter också innebär ökade utgifter. Ökas inte budgeten blir det nedskärningar med "osthyveln" vilket är ett icke optimalt sätt att skära ner på (när vi ändå är inne på effektiviseringar).
Man bör även diskutera om det GÅR att göra effektiviseringar eller om dessa effektiviseringar är önskvärda?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Just_in_time

Resten av dina meningar är bara marknadsliberala floskler som jag inte finner lönt att kommentera då det bara avspeglar dina politiska åsikter.

Citat:
Nej, NPM innebär att rollerna som beställare och utförare separeras. Vilket är helt rätt.
Så gör vi i privat sektor också. Det är väldigt bra. Det blir mycket tydligare vem som äger en viss fråga.

Att det mäts i verksamheten och sker en uppföljning är också positivt och rationellt. Då får man återkoppling från verkligheten, och beställare förstår bättre vad saker kostar.

Givet vad du skriver så har du inte accepterat uppdelningen mellan beställare och utförare.
Utförare talar om för beställaren vad saker kostar. När sedan beställaren beställer så utför man det. Beställaren har sitt beslutsunderlag och det kan innehålla mycket mer information än vad utföraren har.

I grunden handlar det om en uppdelning i ansvar och man vill slippa ifrån godtycke.

Accepterar vet jag inte om jag gör eller ej men jag skiter i vem som delas upp i beställare och utförare i den egna organisationen.
Själva grundidén med NPM är att man (beställaren?) inte litar på professionen (utföraren?) utan den måste bevisa vad den gör genom dokumentation och detaljstyrning och resultatredovisning med utsatta mål.
NPM har inte medfört något bra inom sjukvården utan tynger istället bara ner den med onödig byråkrati och fokus flyttas från att bedriva sjukvård till att istället producera snygga siffror på papper.
NPM ger en icke sjukvårdsrelaterad arbetsbörda med ökad missnöje bland personalen som följd, vilket ger ett visst svar till trådfrågan varför vårdpersonal gnäller så mycket?

NPM har fått en så kraftig kritik att regeringen har tillsatt en utredning av fenomenet....
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2015/12/04/npm-utredningen-pa-gang/

Citat:
Det kan handla om att:
* Sjukvården i Schweiz köper in mer utrustning.
* Folk när de köper sjukförsäkring lägger på extra optioner så som eget rum mm. Dvs service som inte direkt är sjukvårdsrelaterat men som hamnar på det kostnadsstället.

- Så är det nog, men vad har du för källa på det.
- Japp, sjukförsäkringar gör sjukvården mer ojämlik, dyrare och den öppnar även upp för kvacksalveri eftersom patienten blir en kund som har rätt få vad den betalar för.
I länder som Sverige, med en skattefinansierad sjukvård, är det fullständigt oacceptabelt att lägga skattepengar på verkningslösa behandlingsmetoder.

Citat:
NPM skall inte minska arbetsbördan. Det handlar som jag skrev om en uppdelning i ansvar. Så att rätt personer tar besluten. Det leder till en bättre situation än när politiker tar detaljbeslut om sådant de inte förstår sig på.

Läs mitt svar ovan.

Citat:
Gnället som tråden handlar om har helt andra orsaker.
Och jag håller med om ett av inläggen i början av tråden, som säger att det beror på hög andel lågutbildade kvinnor. (Det tror jag i sig skulle minska ned om man privatiserade).

(Det finns ett inlägg i den här forumsdelen från en person som jobbat i offentlig sektor. Det var både komiskt och deprimerande. Och vad jag förstår en helt korrekt beskrivning av situationen. Ska se om jag hittar igen det).

"Lågutbildade kvinnor"? Sjuksyrror och annan vårdpersonal (undersköterskor undantaget) är legitimationsyrken med minst kandidatexamen.

Jag undrar hur många byråkrater med nyliberala ambitioner och noll koll på verksamheten som finns och jobbar inom sjukvården?
Jag tror svaret på trådfrågan finns någonstans där.
Citera
2020-08-24, 07:50
Medlem
Jamtlandstauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygLasse
Jag kan inte prata om äldrevården för det har jag ingen erfarenhet från men nog vill politiker komma ut på golvet alltid. Där jag har jobbat har vi snarare fått stoppa dem för att de har velat det för mycket och på så sätt riskerar att störa verksamheten.

Där jag arbetar har jag nog aldrig sett en politiker, och skulle de komma ut på golvet så skulle de inte komma och prata med oss nattarbetare tråkigt nog.
Har vid något tillfälle mailat en högre chef inom vård och omsorg för att delge honom en tanke jag hade men tyvärr återkopplade han ej
Citera
2021-04-28, 08:41
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Jo, klart att om reportaget handlar om problem så hittar ju journalisten någon som vill tala om problemet. Men det är nog en del av problemet. Att problem i vården har fått så stort utrymme i media att alla inom vården tror att alla tjänar dåligt och har det så stressigt så att man börjar känna att man själv också har det skitdåligt och så blir det en spiral och så börjar man klaga. Fan du hör aldrig it-supporten klaga, eller lokalvårdare, eller vaktmästare, eller ens poliser och brandmän.
Jodå, poliser klagar på lön, risker och dålig ledning. Brandmän klagar rättmätigt på att de är för få vilket minskar säkerheten vid större utryckningar.
Citera
2021-04-28, 08:49
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Vården borde verkligen ta sig i kragen. Att torka bajs och kolla blodtryck är knappast världens roligaste, men knappast svårt heller. Varför inte ta in lönedumpande svartarbetare från Östeuropa som undersköterskor, i bygg- eller transport är det snarare kutym? Tror att det är lite farligare med en berusad rumän bakom ratten på en långtradare än en hjärndöd bajstorkare i vården.

Kunde inte sagt der bättre själv.
Du diskvalificerar dig själv med det där tramset.
Citera
2021-04-29, 07:52
Medlem
Rodjas avatar
Inom vården som på andra ställen
har administrationen växt under de senaste
tjugo åren. Och jag har mött
sjuksköterskekollegor som gärna helst vill dit
och arbeta hellre än att vara nära patientvård.
En och annan man, men flera kvinnor som vill
komma längre bort från golvet där patienterna finns.

Patienterna gör ju jobbet intressant, men dessa som
smyger iväg från kollegorna för att sätta ihop någon
jävla broschyr som de tror är viktig för alla och envar,
de kollegorna slipper jag gärna.

Det är dom som gnäller.

Sedan har jag ofta märkt att det är kvinnor som media
låter "tala ut" i att "skärp er för fan" nu i pandemin.
Vården innehåller så mycket mer än IVA. Det pågår
så mycket annan vård och livsviktiga behandlingar samtidigt,
men som vanligt är det bara en sak i taget som tas upp.
Citera
2021-05-08, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Jodå, poliser klagar på lön, risker och dålig ledning. Brandmän klagar rättmätigt på att de är för få vilket minskar säkerheten vid större utryckningar.

Jag menar inte att de aldrig klagar på lön. Det gör de flesta yrkesgrupper. Men ingen yrkesgrupp får så mycket uppmärksamhet som sjuksköterskor. Inga andra yrkesgrupper går ”på knäna” så ofta som sjuksköterskor. Och jag tror att mycket av det bottnar i medieuppmärksamhet som har lett till att många inom kåren tror och känner att yrkesbanan de valt är skit och att politiker och tjänstemän är emot dem och vill dem illa.
Citera
2021-05-08, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Inom vården som på andra ställen
har administrationen växt under de senaste
tjugo åren. Och jag har mött
sjuksköterskekollegor som gärna helst vill dit
och arbeta hellre än att vara nära patientvård.
En och annan man, men flera kvinnor som vill
komma längre bort från golvet där patienterna finns.

Patienterna gör ju jobbet intressant, men dessa som
smyger iväg från kollegorna för att sätta ihop någon
jävla broschyr som de tror är viktig för alla och envar,
de kollegorna slipper jag gärna.

Det är dom som gnäller.

Sedan har jag ofta märkt att det är kvinnor som media
låter "tala ut" i att "skärp er för fan" nu i pandemin.
Vården innehåller så mycket mer än IVA. Det pågår
så mycket annan vård och livsviktiga behandlingar samtidigt,
men som vanligt är det bara en sak i taget som tas upp.

Administrationen växer, där är vi överens. Och det har blivit så jävla svårstyrt vilket inte gör livet lätt för någon. Men att det är nuvarande verksamhetsutvecklare/fd ssk som gnäller håller jag inte med om. Det är väl i princip bara patientnära ssk som hörs i media?
Citera
2021-05-08, 22:35
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Jag menar inte att de aldrig klagar på lön. Det gör de flesta yrkesgrupper. Men ingen yrkesgrupp får så mycket uppmärksamhet som sjuksköterskor. Inga andra yrkesgrupper går ”på knäna” så ofta som sjuksköterskor. Och jag tror att mycket av det bottnar i medieuppmärksamhet som har lett till att många inom kåren tror och känner att yrkesbanan de valt är skit och att politiker och tjänstemän är emot dem och vill dem illa.
Kan bero på att yrkesgruppen är enormt stor och att den omnämns i media, social media etc väldigt ofta.

Det nämns även att poliser säger upp sig pga dålig löneutveckling, att de känner sig ouppskattade, att de har noll förtroende för ledningen mm.

I stort sett all offentlig verksamhet präglas av bitterhet, klagomål och missnöje.

Vad anser du själv om våra politiker och deras vansinnigt omdömeslösa beslutsfattande?
Citera
2021-05-08, 22:54
Medlem
Citat:
Kan bero på att yrkesgruppen är enormt stor och att den omnämns i media, social media etc väldigt ofta.

Det nämns även att poliser säger upp sig pga dålig löneutveckling, att de känner sig ouppskattade, att de har noll förtroende för ledningen mm.

I stort sett all offentlig verksamhet präglas av bitterhet, klagomål och missnöje.

Vad anser du själv om våra politiker och deras vansinnigt omdömeslösa beslutsfattande?

Jag vill nog ändå hävda att vårdpersonal får orimligt stort utrymme och låter orimligt mycket i förhållande till den faktiska situationen.

Vad gäller din fråga om politiska beslut så för att använda dina egna termer diskvalificerar du dig i själv i samtalet genom att skoningslöst verbalt halshugga alla beslutsfattare. Det finns bra beslut och det finns dåliga beslut. Det finns dåliga politiker och det finns bra. En del jag träffar är korkade, andra skarpa. Hur många politiska uppdrag har du själv haft?
Citera
2021-05-09, 03:58
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Jag vill nog ändå hävda att vårdpersonal får orimligt stort utrymme och låter orimligt mycket i förhållande till den faktiska situationen. Vad vet du om hur det är att jobba i vården? Är du en av knallkorkarna som påstår att "vara sjuksköterska i akutsjukvården är ett enkelt okvalificerat arbete" som vissa idioter på Flashback påstår?

Vad gäller din fråga om politiska beslut så för att använda dina egna termer diskvalificerar du dig i själv i samtalet genom att skoningslöst verbalt halshugga alla beslutsfattare. Det finns bra beslut och det finns dåliga beslut. Det finns dåliga politiker och det finns bra. En del jag träffar är korkade, andra skarpa. Hur många politiska uppdrag har du själv haft?
Tyck vad du vill så gör jag detsamma. Politiker fattar orimligt många ogenomtänkta beslut som får negativa konsekvenser för medborgarna och de straffas mycket sällan för det.

Jag är helt ointresserad av att inneha politiska uppdrag fast jag har mött många patienter och anhöriga som sagt "du borde slå dig in i politiken och reda upp eländet".

Sjukvårdspersonal får förmodligen mycket mediautrymme därför att sjukvård är något som berör alla. Är du avundsjuk på dem? Är du sugen på uppmärksamhet i media eller missunnar du bara de som får uppmärksamhet?
Senast redigerad av Cineasten 2021-05-09 kl. 04:05.
Citera
2021-05-09, 17:52
Medlem
Citat:
Tyck vad du vill så gör jag detsamma. Politiker fattar orimligt många ogenomtänkta beslut som får negativa konsekvenser för medborgarna och de straffas mycket sällan för det.

Jag är helt ointresserad av att inneha politiska uppdrag fast jag har mött många patienter och anhöriga som sagt "du borde slå dig in i politiken och reda upp eländet".

Sjukvårdspersonal får förmodligen mycket mediautrymme därför att sjukvård är något som berör alla. Är du avundsjuk på dem? Är du sugen på uppmärksamhet i media eller missunnar du bara de som får uppmärksamhet?

Klassiskt. ”Om jag hade fattat besluten hade det minsann...” Det måste vara skönt att vara du.

Jag är superavundsjuk. Jag vill ABSOLUT bli känd i media för att jag gnäller mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in