2020-08-06, 04:25
Medlem
ErikAnderzohns avatar
Vad kan vara ett bättre sätt att förstå atomer, joner och molekylers beteende på, än att lägga in i kemiska reaktioner och sen se dessa partiklar med egna ögon i en förstärkt verklighet?

Då jag inte minns särskilt mkt från kemilektionerna jag hade i grundskolan och gymnasium, så skulle jag vilja höra vad kemisterna på FB -- som använt eller planerar att använda -- anser om möjligheterna kring detta med att labba i VR-miljö. Är det värt ens tid? För dyrt? Krångligt? Inlärningsvänligare än IRL?

Jag tvivlar inte på att det är värt min tid eftersom jag har väldigt låg kunskap i ämnet idag, men hur är det för er som är mer erfarna och jobbar med detta? Vad är för och nackdelar enligt er? Och om man tänker ett par år in i framtiden, tror ni att man på distans, skulle kunna ta en kandidat- eller magisterexamen hemifrån t ex?

Vet att mycket händer på denna front, men tyvärr har jag inte riktigt haft tid att följa med allt som sker, dock tycker/tror jag ändå att artiklarna nedan här funkar bra som bakgrund för det vi skulle kunna diskutera här:

New drug and material discoveries to be untangled in VR (2 July 2018)

Virtual Reality Educational Tool for Connecting Chemistry Lecture with Remote Laboratory Demonstrations (27 Mars 2020)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in