2020-08-06, 13:49
Medlem
Smurfanerlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det lär han ha råd med, men vad är vitsen med ett privatjet för en person?
Du svarade på din egen fråga.

Citat:
Har du någon källa?
Jag har varit i planet.
Citera
2020-08-06, 13:53
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfanerlite
Du svarade på din egen fråga.
Var svarade jag på min egen fråga om vitsen med ett eget privatjet?
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfanerlite
Jag har varit i planet.
Berätta!
Citera
2020-08-07, 07:02
Medlem
bfjs avatar
Är det inte så för en som inte är så insatt att företag hyr in sig på företag som har privatjets verksamhet? Så att flera företag delar på samma plan och den bokas upp som en kalender?

Sedan har det väl även skett mycket förändringar mot tidigare just gällande storbolag att hela ledningen inte ska åka med samma flyg/tåg etc ifall det skulle ske en olycka och slå ut allt.
Citera
2020-08-07, 08:56
Medlem
321js avatar
http://www.julaair.se/

Flygplanet – tekniska data

Modell: Super King Air 200
Märke: Beechcraft
Passagerarplatser: 9
Citera
2020-08-07, 14:14
Medlem
bombaccis avatar
advokaterna i rive åker flygplan till sina möten i alla fall. De kanske bara köper biljetter iofs.
Citera
2020-08-10, 01:20
Medlem
Citat:
Helt klart intressant. Tack. EF är verkligen ett spännande svenskt doldis-företag. Konstigt att man så sällan läser om dem i publik media.

Tack.

EF är ju tight med kingen. Klart man håller klaffen på skvallerpressen. Vill gärna ha mer insyn i EF.
Citera
2020-08-10, 11:05
Medlem
Företaget jag jobbar åt har egen helikopter. Inte samma sak som ett flyg visserligen men den hämtar och lämnar oss till områden så man slipper ordna med hyrbil/taxi. Blir inte så fasligt dyrt heller, oftast blir det rentav billigare än att ordna särskilda flyg till oss anställda.
Citera
2020-08-13, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Från 2016:

Var inte SCA involverade i Blue Chip och det var hela ”skandalen” där som gjorde att de valde att träda ur.

Kan tipsa TS om att kolla på Flightradar24 - där kan man se att det går ett par privatflighter från både ARN och BMA varje dag. Om det är egen ägda plan kan jag inte svara på men skulle tro att 7X:en är en relik från Blue Chip.
Citera
2020-08-13, 09:19
Medlem
SAAB har eget/egna flygplan, samt (tidigare iaf) ägare till flygplats.
Citera
2020-08-13, 15:41
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frikkens
Jag vet att Faktab på Gotland hade en liten Cessna Jet. Eller om det var Max egna kanske. Men fin invändigt var den.
Verkar vara såld
http://www.planelogger.com/Aircraft/Registration/SE-DVA
Citera
2020-08-13, 18:15
Bannlyst
SCA har privatjet och Volvo har det också. En VD lön är för hög för att inte ha det.
Citera
2020-08-15, 13:36
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Är egentligen nyfiken om det alls finns privatjet eller större propellerplan som ägs civilt i landet. Kanske kungafamiljen har någon SAAB 340 i nåt garage?
Statsflyget (Försvarsmakten) sköter två jetmaskiner för kungafamilj och regering. Dessutom har de två propellermaskiner som används av myndigheter.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/inf...k/luft/tp-102/
https://www.forsvarsmakten.se/sv/inf...k/luft/tp-100/
Citat:
Ursprungligen postat av bfj
Är det inte så för en som inte är så insatt att företag hyr in sig på företag som har privatjets verksamhet? Så att flera företag delar på samma plan och den bokas upp som en kalender?

Sedan har det väl även skett mycket förändringar mot tidigare just gällande storbolag att hela ledningen inte ska åka med samma flyg/tåg etc ifall det skulle ske en olycka och slå ut allt.
Det finns bolag som sysslar med att sköta om privatjet. Enkelt uttryckt kan du köpa en maskin och parkera den hos ett sådant företag som ser till att den är tillgänglig när du vill flyga och, om du vill, hyr ut den till andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in