2020-08-04, 22:25
Medlem
Luftgevars avatar
Hej,

Hur ska man lyckas få tag i en kreditlina i klass med den Maths O. Sundqvist hade hos Carnegie fram tills 2008?
Hur var ens dessa lån utformade? Var det blancolån han fick eller var det värdepapperskredit?
Går det ens att få tag i nuförtiden?

Tacksam för svar.

Mvh Luftgevar
Senast redigerad av Luftgevar 2020-08-04 kl. 22:44.
Citera
2020-08-06, 21:48
Medlem
Inga blancolån Han hade både aktier och fastigheter som säkerhet, det finns en bok som handlar till stor del om Maths, "det är jag som äger Carniege", minns inte vem författaren är.
Citera
2020-08-08, 09:43
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Inga blancolån Han hade både aktier och fastigheter som säkerhet, det finns en bok som handlar till stor del om Maths, "det är jag som äger Carniege", minns inte vem författaren är.
Okej, då är det alltså möjligt att göra samma resa i dag som Maths o Sundqvist gjorde? Enda skillnaden är väl att belåningsvärdena är mindre generösa i dag än förr.
Citera
2020-08-08, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Okej, då är det alltså möjligt att göra samma resa i dag som Maths o Sundqvist gjorde? Enda skillnaden är väl att belåningsvärdena är mindre generösa i dag än förr.
Du får väl ringa din kontakt på banken och fråga.
Citera
2020-08-09, 13:03
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Du får väl ringa din kontakt på banken och fråga.
Tyvärr så har jag ingen bankkontakt.
Citera
2020-08-09, 13:35
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar

Nej.

Möjlighet till samma resa försvinner så fort det är allmänt känt hur det gick till.

Liknande resor går alltid att göra.
Citera
2020-09-29, 10:57
Medlem
Luftgevars avatar
Jag läste på Carnegies Wikipedia att lånen till Maths skedde genom terminskontrakt. Hur fungerar ett sådant lån? Terminskontrakt frigör ju inga likvider eller dylikt?
Citera
2020-09-29, 14:04
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Tack för tipset, ska lyssna på boken via Storytel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in