2021-02-13, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WindowsSetup
Jag beställde i början av januari en vara som anlände igår. På paketet stod det att den skickades från kina. Jag fick aldrig någon avi om att betala postnords avgift för tull eller liknande, försändelsen dök bara upp i brevlådan. Spårningslänken jag fick hade information om deklaration; det stor i spårningsinformationen att deklaration pågick ett tag innan leverans utan att jag var kontaktad.

Antingen hade jag tur eller så stämmer informationen om att säljaren ansvarar för tull- och momsavgifter och tog sitt ansvar.

Säljaren var en tredjepartssäljare.

Det är moms från första kronan och även en fast hanteringskostnad på alla utlandsförsändelser utanför EU, det vet såväl varje tullare och postnordare om. En engångförtelse och ett uppenbart fel i postnords hantering hände dig. Kan bara gratulera iaf, kanske administratören på postnorde var nysvensk. Har även varit med om liknande men bara en gång

Fortsätter förövrigt beställa från företag som erbjuder att man betalar förtullningen innan den anländer till Sverige - har gått bra hittils på de amerikanske företag som erbjuder detta, inget strul då förtullningen görs i Tyskland eller Frankrike. Postnord kan ev slutföra leveransen i Sverige i vissa fall men hanterar den som en EU försändelse.
Senast redigerad av fonzen 2021-02-13 kl. 19:45.
Citera
2021-02-17, 22:51
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongomannen
Köp bara prylar där det står "fraktas från amazon". Då blir det inga extra avgifter.
Är du säker på det?
Citera
2021-02-22, 11:55
Medlem
Kompisen trodde att det inte skulle tillkomma några importavgifter när varan fraktades av Amazon, han fick så klart betala importavgifter, undvik Amazon,så slipper ni en massa strul.
Citera
2021-02-22, 12:12
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Kompisen trodde att det inte skulle tillkomma några importavgifter när varan fraktades av Amazon, han fick så klart betala importavgifter, undvik Amazon,så slipper ni en massa strul.

Du behöver inte betala importavgifter på Amazon.

Får du ändå det så kan du kontakta säljaren, vägrar han betala så kontaktar du Amazon.
Citera
2021-02-22, 12:13
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Det låter underligt. Har jag inte varit med om trots en hel del köp nu.

Kan du berätta mer kring detta?
Citera
2021-02-22, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic

Får du ändå det så kan du kontakta säljaren, vägrar han betala så kontaktar du Amazon.
Visst, men varför hålla på och krångla liksom, det blir ju bara massa merjobb, 3-4 kontakter med kundservice ,inskickade av papper/kvitton , en väntan på att dom "godkänt dina bevis"inget jag orkar med iallafall, undvik!
Senast redigerad av givemeyourmoney 2021-02-22 kl. 12:21.
Citera
2021-02-22, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Det låter underligt. Har jag inte varit med om trots en hel del köp nu.

Kan du berätta mer kring detta?
Nej, det är inte underligt, fraktas av amazon innebär att varan skickas ibland från ett lager som inte ligger i EU, detta kan man inte veta på förhand, det är bara "slumpen" som avgör enligt vad amazon sa till min kompis.

Amazon kundtjänst själva vet inte vart ifrån varan skickas, så det är inte lönt att fråga!
Senast redigerad av givemeyourmoney 2021-02-22 kl. 12:27.
Citera
2021-02-22, 12:33
Medlem
Citat:
Nej, det är inte underligt, fraktas av amazon innebär att varan skickas ibland från ett lager som inte ligger i EU, detta kan man inte veta på förhand, det är bara "slumpen" som avgör enligt vad amazon sa till min kompis.

Amazon kundtjänst själva vet inte vart ifrån varan skickas, så det är inte lönt att fråga!
Detta svaret fick jag, när jag kontakta amazon, då jag ville vara säker på att undvika strul med importavgifter,efter min kompis erfarenhet.
Citera
2021-02-22, 12:58
Medlem
Citat:

Nja, säljs varan och skickas av en säljare utanför EU så får du så klart betala importavgifter.
Citera
2021-02-22, 19:00
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Nja, säljs varan och skickas av en säljare utanför EU så får du så klart betala importavgifter.

Det stämmer inte, bor du i EU och köper från någon av Amazon webbshoppar i EU så behöver du inte betala importavgifter.

Behöver du ändå betala avgifter så tar du kontakt med säljaren, hjälper inte det så kontaktar du Amazon.

"Om du gör en beställning till en leveransadress inom Sverige är säljaren ansvarig för tull- eller importavgifter."

https://www.amazon.se/gp/help/custom...deId=201911100
Senast redigerad av -Mystic 2021-02-22 kl. 19:07.
Citera
2021-02-22, 21:20
Medlem
Citat:
Det stämmer inte, bor du i EU och köper från någon av Amazon webbshoppar i EU så behöver du inte betala importavgifter.

Behöver du ändå betala avgifter så tar du kontakt med säljaren, hjälper inte det så kontaktar du Amazon.

"Om du gör en beställning till en leveransadress inom Sverige är säljaren ansvarig för tull- eller importavgifter."

https://www.amazon.se/gp/help/custom...deId=201911100
Ok, men det är ju så klart inräknat i priset .
Citera
2021-02-28, 20:32
Medlem
Nouiess avatar
Om man inte hämtar ut sin beställning från utlämningsställe efter 14 dagar, måste man betala för returen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in