Citat:
Ursprungligen postat av
WindowsSetup
Jag beställde i början av januari en vara som anlände igår. På paketet stod det att den skickades från kina. Jag fick aldrig någon avi om att betala postnords avgift för tull eller liknande, försändelsen dök bara upp i brevlådan. Spårningslänken jag fick hade information om deklaration; det stor i spårningsinformationen att deklaration pågick ett tag innan leverans utan att jag var kontaktad.
Antingen hade jag tur eller så stämmer informationen om att säljaren ansvarar för tull- och momsavgifter och tog sitt ansvar.
Säljaren var en tredjepartssäljare.
Det är moms från första kronan och även en fast hanteringskostnad på alla utlandsförsändelser utanför EU, det vet såväl varje tullare och postnordare om. En engångförtelse och ett uppenbart fel i postnords hantering hände dig. Kan bara gratulera iaf, kanske administratören på postnorde var nysvensk. Har även varit med om liknande men bara en gång
Fortsätter förövrigt beställa från företag som erbjuder att man betalar förtullningen innan den anländer till Sverige - har gått bra hittils på de amerikanske företag som erbjuder detta, inget strul då förtullningen görs i Tyskland eller Frankrike. Postnord kan ev slutföra leveransen i Sverige i vissa fall men hanterar den som en EU försändelse.