2025-07-08, 20:30
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Kan någon förklara hur Amazon funkar?
Säger leverans dagen efter hela vägen tills jag ska betala, då plötsligt är det nästa vecka...

Beror helt vilket fraktsätt och varifrån det skickas.. amazon har inte bara ett stort lager

För mig visar den ofta att hemleverans är snabbast, sen är det instabox/budbee på andra plats och dagen som dom säger när det kommer har alltid varit korrekt för mig
Citera
2025-07-24, 16:08
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Finns det inget sätt att betala med faktura/Klarna på Amazon?

För mig är det smått ofattbart att Amazon har lyckats växa sig så stora, men amerikanarna känner väl inte till något bättre. Sidan är onödigt svårnavigerad och det är frustrerande att priserna för produkter de har på erbjudande inte visas om du inte klickar in dig på varan (de har säkert missat en hel del köp bara från mig p.g.a. det). Det värsta är att CDON av någon anledning försämrade sin sida för att efterlikna Amazon (?) när Amazon lanserades.

Beställde en vara igår. Hade två alternativ: hemleverans imorgon eller leverans till ombud på måndag (fem dagar senare). Föredrar ombudsleverans då jag bara kan svänga inom och hämta upp paketet efter jobbet. Hemleverans är smidigt om man bor i hus. Bor man i lägenhet med låst ytterport som saknar portkod blir det jobbigare. Då behöver man sitta hemma mellan fem och tio och hålla telefonlinjen öppen.
Citera
2025-07-24, 21:07
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Finns det inget sätt att betala med faktura/Klarna på Amazon?

Du kan betala med klarna kort har alltid gjort så när jag handlar på amazon oavsett om det är se com uk eller de. De har alla olika utbud.
Citera
2025-07-24, 21:33
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Bor man i lägenhet med låst ytterport som saknar portkod blir det jobbigare. Då behöver man sitta hemma mellan fem och tio och hålla telefonlinjen öppen.

Varför skulle det vara några problem?
Eller menar du att brevbäraren inte kommer in hos er?
Hur får ni då eran post?
Citera
2025-07-25, 06:47
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Varför skulle det vara några problem?
Eller menar du att brevbäraren inte kommer in hos er?
Hur får ni då eran post?

Postnord kommer in, men inte de mindre expeditörerna som ex. Airmee.
Citera
2025-08-14, 02:55
Medlem
Dan88s avatar
Hur använder man garanti retur ? Kan endast returnera varor köpta inom 3 månader? Finns det ingen mail kontakt?
Citera
2025-08-14, 21:55
Medlem
nån som fattar returer? man får en "förbetald postnord-returetikett" men samtidigt står det POSTAGE REQUIRED på denna etikett. Samt kan man läsa

Ytterligare instruktioner för att skicka ditt paket
Packa varorna säkert i en låda.
Fäst returetiketten synligt på adressidan av paketet och täck för alla tidigare leveransadresser samt streckkoder utan att överlappa någon intilliggande sida av lådan.
Använd adressen ovan och sätt på rätt porto.
Skicka paket från ditt närmaste postkontor eller transportföretag.

Så hur ska dom ha det? Är det förbetalt eller kräver det porto? Det kan ju omöjligt vara båda på samma gång, otroligt motsägelsefullt. Förvånar mig inte alls om jag går till posten och de kommer säga att det kommer kosta mig 250:- att skicka tillbaka (lite större paket som ska till nått företag i Tyskland).

Sätt på rätt porto låter också konstigt, vanligvis sätter man ju inte på en massa frimärken på paket med streckkod, har jag aldrig varit med om.
Senast redigerad av Scribble 2025-08-14 kl. 22:05.
Citera
2025-08-15, 07:35
Medlem
Har hänt för mig med, tror det är för att lagret ändras i sista steget

Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Beror helt vilket fraktsätt och varifrån det skickas.. amazon har inte bara ett stort lager

För mig visar den ofta att hemleverans är snabbast, sen är det instabox/budbee på andra plats och dagen som dom säger när det kommer har alltid varit korrekt för mig
Citera
2025-08-15, 08:16
Medlem
carlv0nlinnes avatar
Ja det är väldigt oklart varför man får så missvisande instruktioner för vissa returer. Har hänt mig några gånger men Amazon har återbetalat hela kostnaden när jag skickat in kvittot för frakten. Vill du vara säker så kontakta kundtjänst först.
Citat:
Ursprungligen postat av Scribble
nån som fattar returer? man får en "förbetald postnord-returetikett" men samtidigt står det POSTAGE REQUIRED på denna etikett. Samt kan man läsa

Ytterligare instruktioner för att skicka ditt paket
Packa varorna säkert i en låda.
Fäst returetiketten synligt på adressidan av paketet och täck för alla tidigare leveransadresser samt streckkoder utan att överlappa någon intilliggande sida av lådan.
Använd adressen ovan och sätt på rätt porto.
Skicka paket från ditt närmaste postkontor eller transportföretag.

Så hur ska dom ha det? Är det förbetalt eller kräver det porto? Det kan ju omöjligt vara båda på samma gång, otroligt motsägelsefullt. Förvånar mig inte alls om jag går till posten och de kommer säga att det kommer kosta mig 250:- att skicka tillbaka (lite större paket som ska till nått företag i Tyskland).

Sätt på rätt porto låter också konstigt, vanligvis sätter man ju inte på en massa frimärken på paket med streckkod, har jag aldrig varit med om.
Citera
2025-08-15, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlv0nlinne
Ja det är väldigt oklart varför man får så missvisande instruktioner för vissa returer. Har hänt mig några gånger men Amazon har återbetalat hela kostnaden när jag skickat in kvittot för frakten. Vill du vara säker så kontakta kundtjänst först.

jag skrev till företaget och klagade på att det är extremt oklart ifall man ska betala eller ej, de skickade då en helt ny etikett på den står det inget om Postage Required, denna var med DHL, den andra var med PostNord (den som Amazon automatiskt skickar).

Så jag kan rekommendera att kontakta företaget om ni får en sån automatisk som Amazon skickar, för jag tror man får betala om du går till posten med en sån.
Citera
2025-09-07, 06:52
Medlem
Har Amazon förändrat leveranserna? Förutom kunde jag beställa många saker fram till kl22 på kvällen för leverans dagen efter, detta verkar helt borta nu.
Citera
2025-09-17, 11:02
Medlem
De verkar ha Prime Days igen och denna gång så är det mellan 7-8 oktober. Det senaste så har det varit rena skräpet och man har inte hittat någonting att köpa.

Sade faktiskt upp mitt medlemskap för några dagar sedan då jag knappt handlar på Amazon längre eller kollar på deras filmkanal. De skulle även höja priset om man inte ville få mer reklam och detta fick mig att säga upp tjänsten.

Streamingstjänsterna börjar bli mindre attraktiva med alla prishöjningar som görs konstant och man är på väg mot att börja att ladda ned igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in