2020-08-04, 18:46
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag ser skribenter här som underskattar Tysklands krigsmakt. Ni såg väl vilken skillnad det gjorde när Rommels Afrika-kår sattes in. Och om jag minns rätt fick Tyskland sätta in trupper var det i Grekland när Mussolini misslyckades? Eller vad fan var det någonstans.

Största "felet" var att Hitler inte kunde lugna sig två år. Då hade krigsmakten varit helt förberedd och man behövde inte ha förklarat krig mot USA.

Tyskland hade naturligtvis först tagit Sovjetunionen 1943, haft tid att förbereda sig. "Lebensraum" var inte nödvändigt men man kunde ha styckat upp och låtit Tatarer, Kirgizier, Ukrainare, zacher, få lite frihet medan man sökte en quisling att satte upp en pålitlig lydregim i the motherland Ryssland. Stor-ryssar eller lillryssar kan kvitta vilket.

Alltsammans var så illa planerat så Hitler måste ha varit den största dåren. General Franco var den ende vettige nazisten jag menar fascisten. Man hade inte behövt angripa Polen heller. Det hade varit bättre att få med sig Polen i angreppet på Sovjetunionen. Polsk nationalism. Ju mer man tänker på det så förstår man hur galna ledande nazister var. Tyskland hade kapacitet att vinna bara man lagt upp det lite vettigt. Polen hade väl kunnat få en bit av Ryssland eller hur?
Att man behöver hjälpa italienska trupper som blir förödmjukade av försvarande greker säger ju inte direkt så mycket, säger mer om den italienska militärmakten.
Senast redigerad av NuLugnarDuNerDig 2020-08-04 kl. 18:48.
Citera
2020-08-04, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Att man behöver hjälpa italienska trupper som blir förödmjukade av försvarande greker säger ju inte direkt så mycket, säger mer om den italienska militärmakten.

Ja den var svag. Italienarna kunde knappt klara efterblivna Etiopien och skulle naturligtvis inte ge sig på ett land som Grekland. Jag tyckte det var fel av Hitler att ingripa, Mussolini var en riktig schatte som inte kunde avvakta och bygga en armé.

Det var nog inte avgörande för Tyskland. Tyskland skulle ha väntat med sitt krig. Sovjetunionen borde ha varit huvudmålet.
Citera
2020-08-04, 19:04
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Jag ser skribenter här som underskattar Tysklands krigsmakt. Ni såg väl vilken skillnad det gjorde när Rommels Afrika-kår sattes in. Och om jag minns rätt fick Tyskland sätta in trupper var det i Grekland när Mussolini misslyckades? Eller vad fan var det någonstans.

Största "felet" var att Hitler inte kunde lugna sig två år. Då hade krigsmakten varit helt förberedd och man behövde inte ha förklarat krig mot USA.

Tyskland hade naturligtvis först tagit Sovjetunionen 1943, haft tid att förbereda sig. "Lebensraum" var inte nödvändigt men man kunde ha styckat upp och låtit Tatarer, Kirgizier, Ukrainare, zacher, få lite frihet medan man sökte en quisling att satte upp en pålitlig lydregim i the motherland Ryssland. Stor-ryssar eller lillryssar kan kvitta vilket.

Alltsammans var så illa planerat så Hitler måste ha varit den största dåren. General Franco var den ende vettige nazisten jag menar fascisten. Man hade inte behövt angripa Polen heller. Det hade varit bättre att få med sig Polen i angreppet på Sovjetunionen. Polsk nationalism. Ju mer man tänker på det så förstår man hur galna ledande nazister var. Tyskland hade kapacitet att vinna bara man lagt upp det lite vettigt. Polen hade väl kunnat få en bit av Ryssland eller hur?

Om Tyskland hade väntat två år, så skulle deras möjligheter ha varit mycket sämre, eftersom Tyskland hade ungefär 3 års försprång i sin upprustning, samtidigt som den tyska ekonomin 1939 snabbt gick mot hyperinflation. Så Polen skulle ha hunnit rusta upp till 1940-41, Frankrike och Storbritannien till 1941-42 och Sovjetunionen till 1942-43.

Och Polen hade ingen tanke på att släppa in tysk trupp, som man visste ville åt polskt territorium, samtidigt som Polen inte hade några ambitioner att expandera österut.

Så om Tyskland ville starka ett krig så var 1939 rätt år, för redan 1940 kunde det ha varit för sent.
Citera
2020-08-04, 19:06
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Redan 1939 så såg det väldigt mörkt ut för Tyskland.
Många av Tysklands generaler försökte med all sin desperata kraft att övertala Hitler om att inte gå i krig mot Frankrike och Storbritannien då man såg sig själva långt ifrån förbereda och kom till slutsatsen att Tyskland skulle förlora kriget på västfronten inom några månader.
Dom tyska styrkorna var underlägsna dom franska både i antal, utrustningsmässigt och det fanns uppgifter på att moralen var jätte låg.
Sen fick såklart Tyskland sitt uppsving efter invasionen av Frankrike men det varade inte direkt länge.
Kom ihåg att Frankrike i stort sett kunde marchera rätt in i Tyskland vid invasionen av Polen och möt bisarrt lite motstånd.
Det var ett närmare idiotiskt vågspel som Hitler valde att ta och det fungerade.
Både invasionen av Polen och invasionen av Norge ansågs ur ett militärt perspektiv vara katastrofala.
Det är klart att invasionerna slutfördes men det är lite som att säga att ett rån är en framgång när du ska ta ett äpple från en 5 åring men till priset att du bryter benet och får en blåklocka.

Bra inlägg i tråden, Hitlers stora misstag var att starta krigsinsattser alldeles för tidigt.
Höga militärer försökte övertala Hitler att vänta ända upp till fem år, men som vanligt struntade han i vad kunnigt folk sa.
Citera
2020-08-04, 19:08
Medlem
Citat:
Sovjetunionen borde ha varit huvudmålet.

Hur var egentligen Frankrikes hållning där?

Första världskriget vasr det ju också Ryssland man ville åt för att avgöra vem som var top dog på balkan och i centraleuropa. Mebn Frankrike var allierat med Ryssland, så för att ta Ryssland var man tvungen att ta Frankrike.

Så trampade man igenom neutrala Belgien och UK drogs in också.

UK denna gången hade ju paxat Polen, gällde det även Frankrike?

Vad jag säger är att västmakterna inte vill ge Tyskland den dominanta rollen att de segrat österut. Så kan det vara...
Citera
2020-08-04, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Om Tyskland hade väntat två år, så skulle deras möjligheter ha varit mycket sämre, eftersom Tyskland hade ungefär 3 års försprång i sin upprustning, samtidigt som den tyska ekonomin 1939 snabbt gick mot hyperinflation. Så Polen skulle ha hunnit rusta upp till 1940-41, Frankrike och Storbritannien till 1941-42 och Sovjetunionen till 1942-43.

Och Polen hade ingen tanke på att släppa in tysk trupp, som man visste ville åt polskt territorium, samtidigt som Polen inte hade några ambitioner att expandera österut.

Så om Tyskland ville starka ett krig så var 1939 rätt år, för redan 1940 kunde det ha varit för sent.

Men Tyskland saknade ju mycket. Det byggdes fartyg och ubåtar men mycket var inte klart, det vet du, och Wernher von Braun hade väl inte ens fått starta upp sin utveckling av V2-raketerna. Vad jag menar med Polen är att dom var nationalister och antikommunistiska. Mycket av Tysklands upprustning skedde ju i hemlighet. Alla länder hade nog ekonomiska problem, inte bara Tyskland. Vad gäller pansarvapnen så hade man inte dom bästa stridsvagnarna heller 1939, dom kom om jag minns rätt 1943. Kriget mot Sovjetunionen var inte bra planerat, även Luftwaffe var för svagt och man skulle ha struntat i att ödsla resurser över Storbritannien. OK jag är inte nasse jag försöker bara förstå vad som gick fel i planeringen. Och det var mycket.
Citera
2020-08-04, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Hur var egentligen Frankrikes hållning där?

Första världskriget vasr det ju också Ryssland man ville åt för att avgöra vem som var top dog på balkan och i centraleuropa. Mebn Frankrike var allierat med Ryssland, så för att ta Ryssland var man tvungen att ta Frankrike.

Så trampade man igenom neutrala Belgien och UK drogs in också.

UK denna gången hade ju paxat Polen, gällde det även Frankrike?

Vad jag säger är att västmakterna inte vill ge Tyskland den dominanta rollen att de segrat österut. Så kan det vara...

Du har en poäng här, men man kunde ha kommit överens. Tyskland skulle inte ha gett sig på Polen. Men jag har inte sett på kartan, kan man angripa Sovjetunionen utan att gå över Polen? Hur som helst Tjeckoslovakien innan blev ju en enkel match bara papperet blev påskrivet. Där hade man också pålitliga Sudettyskar. Ja det vete fan egentligen, ett fel var väl också att attacken på Sovjetunionen startade en månad för sent, man hann inte fram i tid till Moskva och man tvekade mellan att köra söderut eller direkt mot Moskva.
Citera
2020-08-04, 19:22
Medlem
Citat:
Du har en poäng här, men man kunde ha kommit överens. Tyskland skulle inte ha gett sig på Polen. Men jag har inte sett på kartan, kan man angripa Sovjetunionen utan att gå över Polen? Hur som helst Tjeckoslovakien innan blev ju en enkel match bara papperet blev påskrivet. Där hade man också pålitliga Sudettyskar. Ja det vete fan egentligen, ett fel var väl också att attacken på Sovjetunionen startade en månad för sent, man hann inte fram i tid till Moskva och man tvekade mellan att köra söderut eller direkt mot Moskva.

Nej Polen ligger ju mellan Ryssland och Tyskland, det är deras eviga problem.

Och västmakterna vill inte ha ett så mäktigt Tyskland. Det där har väl hållit på sedan Tysk-romerska riket?
Citera
2020-08-04, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nej Polen ligger ju mellan Ryssland och Tyskland, det är deras eviga problem.

Och västmakterna vill inte ha ett så mäktigt Tyskland. Det där har väl hållit på sedan Tysk-romerska riket?

Det är nog så att man alltid har fruktat ett stort och mäktigt Tyskland. Även Margreth Thatcher blev ju orolig när DDR vacklade i modern tid.

Men det är nog så att Tyskland borde jobbat med att få över Polen på sin sida. Men jag har ingen formel för hur detta skulle ha gått till. Man borde ha försökt åstadkomma riktiga uppror dessutom inne i Sovjetunionen och inte gått fram som ett herrefolk. Ju mer man tänker på vansinnet, desto värre ser det ut.
Citera
2020-08-04, 19:29
Medlem
Citat:
Det är nog så att man alltid har fruktat ett stort och mäktigt Tyskland. Även Margreth Thatcher blev ju orolig när DDR vacklade i modern tid.

Men det är nog så att Tyskland borde jobbat med att få över Polen på sin sida. Men jag har ingen formel för hur detta skulle ha gått till. Man borde ha försökt åstadkomma riktiga uppror dessutom inne i Sovjetunionen och inte gått fram som ett herrefolk. Ju mer man tänker på vansinnet, desto värre ser det ut.

Polackerna var snarare även de nationalister och det fanns nog så många gränstvister. Nej, de var ovänner.

Och tredje riket snackade för mycket skit om slaverna för att falla i polackernas smak.

Ja, nazisterna var ideologiskt blinda fanatiker på flera sätt.
Citera
2020-08-04, 19:38
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Bra inlägg i tråden, Hitlers stora misstag var att starta krigsinsattser alldeles för tidigt.
Höga militärer försökte övertala Hitler att vänta ända upp till fem år, men som vanligt struntade han i vad kunnigt folk sa.
Hitler vägrade dessutom hårdnackat att ställa om Tysklands ekonomi till såkallad krigsindustri där en nation satsar allt och alla i krigsproduktion och onödiga lyxvaror dras in. Tex kvinnor kallas in för att jobba i fabriker men detta stämde inte överens med tyska familjeidealet i hans envisa hjärna.
När kvinnor väl började jobba i tex ammunitionsfabriker så hade krigslyckan redan vänt.
Tyskland upptäcker alltså med tiden att segern inte direkt ligger inom en snar framtid men vägrar att ställa om sin ekonomi för att möta detta samtidigt som man möter fiender med enorma resurser och produktionsnivåer.
Helt galet.
Senast redigerad av NuLugnarDuNerDig 2020-08-04 kl. 19:43.
Citera
2020-08-04, 19:39
Medlem
Här vad olika länders krigspotential vid ett krig. (1937) Kennedy - "The Rise and Fall of the Great Powers"

United States 41.7%
Germany 14.4%
USSR 14.0%
UK 10.2%
France 4.2%
Japan 3.5%
Italy 2.5%
Seven Powers (total) (90.5) %

Det betyder att Tyskland behövde vinna kriget snabbt, om de skulle ha en chans att vinna. Det riktigt bisarra är Japans anfall mot USA. Speciellt som japanerna själva hade genomfört två krigsspel som slutade ungefär som kriget gjorde i verkligheten. De visste att de skulle förlora.

Här är en bra serie där de går genom WWII en vecka i taget. De har precis nått Operation Barbarossa.

https://www.youtube.com/channel/UCP1...DA7jYkZAELRhHQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in