Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Jag ser skribenter här som underskattar Tysklands krigsmakt. Ni såg väl vilken skillnad det gjorde när Rommels Afrika-kår sattes in. Och om jag minns rätt fick Tyskland sätta in trupper var det i Grekland när Mussolini misslyckades? Eller vad fan var det någonstans.
Största "felet" var att Hitler inte kunde lugna sig två år. Då hade krigsmakten varit helt förberedd och man behövde inte ha förklarat krig mot USA.
Tyskland hade naturligtvis först tagit Sovjetunionen 1943, haft tid att förbereda sig. "Lebensraum" var inte nödvändigt men man kunde ha styckat upp och låtit Tatarer, Kirgizier, Ukrainare, zacher, få lite frihet medan man sökte en quisling att satte upp en pålitlig lydregim i the motherland Ryssland. Stor-ryssar eller lillryssar kan kvitta vilket.
Alltsammans var så illa planerat så Hitler måste ha varit den största dåren. General Franco var den ende vettige nazisten jag menar fascisten. Man hade inte behövt angripa Polen heller. Det hade varit bättre att få med sig Polen i angreppet på Sovjetunionen. Polsk nationalism. Ju mer man tänker på det så förstår man hur galna ledande nazister var. Tyskland hade kapacitet att vinna bara man lagt upp det lite vettigt. Polen hade väl kunnat få en bit av Ryssland eller hur?
Om Tyskland hade väntat två år, så skulle deras möjligheter ha varit mycket sämre, eftersom Tyskland hade ungefär 3 års försprång i sin upprustning, samtidigt som den tyska ekonomin 1939 snabbt gick mot hyperinflation. Så Polen skulle ha hunnit rusta upp till 1940-41, Frankrike och Storbritannien till 1941-42 och Sovjetunionen till 1942-43.
Och Polen hade ingen tanke på att släppa in tysk trupp, som man visste ville åt polskt territorium, samtidigt som Polen inte hade några ambitioner att expandera österut.
Så om Tyskland ville starka ett krig så var 1939 rätt år, för redan 1940 kunde det ha varit för sent.