2020-08-04, 00:52
Medlem
Fatemeh, 28 år, kom till Sverige 2017 och fick ett tidsbegränsat uppehållstillstånd, som förföll den 10 augusti 2019.

...hon hade dock uppfattat det som att hon kunde ansöka om nytt uppehållstillstånd senast sista oktober samma år. Hon skickade in ansökan om nytt uppehållstillstånd i september 2019 efter att en vän förmedlat till henne att ansökan skulle skickats till Migrationsverket redan i augusti.

Enligt Migrationsverket inkom ansökan om nytt uppehållstillstånd den 7 oktober 2019.

Fatemeh har inte lämnat någon bevisning som tyder på att ansökan har skickats vid den tidpunkt hon påstår, alltså i september, tvärtom så finns en ansökan om förlängning av uppehållstillståndet underskriven av Fatemehs man Ali Reza Ahmadi den 2 oktober 2019 i Sävsjö, se s. 9 i förundersökningsprotokollet. Det framgår även tydligt att den som skrivit ansökan visste att Fatemehs uppehållstillstånd gick ut den 10 augusti 2019, se s. 7 i förundersökningsprotokollet. Migrationsverket har å andra sidan lämnat tillförlitliga uppgifter och domstolen anser det styrkt att ansökan inkom till Migrationsverket den 7 oktober 2019.

Månaden innan Ali, 31 år, undertecknade sin frus nya ansökan, hade han själv dömts för grov olovlig körning, rattfylleri och två ringa narkotikabrott. Att köra olovligen tycks vara ett vanemässigt beteende. Misstänkt säger att han ibland kör mer och ibland mindre, svårt att säga hur ofta han kör.

Den 23 juli 2020 dömdes Fatemeh för brott mot utlänningslagen. Straffet för att ha vistats i Sverige i nästan två månader utan erforderligt tillstånd blev dagsböter 35 om 50 kr. Alltså 1 750 kr.

Eksjö TR B 1210-20:
Dom: https://forumfiles.com/T4qad8Kdo1/Eksj_TR_B_1210-20_Dom_2020-07-23_pdf

Eksjö TR B 829-19 (Ali):
Fup: https://forumfiles.com/X3q5d7K2of/Eksj_TR_B_829-19_Aktbil_2_pdf
Dom: https://forumfiles.com/Vbqdd9Kdod/Eksj_TR_B_829-19_Dom_2019-09-09_pdf
Citera
2020-08-04, 01:26
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Vad ska diskuteras?
Citera
2020-08-04, 01:48
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Vad ska diskuteras?

Hon blev påkommen som illegal, fick dagsböter. Det står ingenting om deportering.
Citera
2020-08-04, 02:19
Avslutad
Och kvinnans odåga till man får naturligtvis köra rattfull utan att mista sitt efterlängtade medborgarskap i sina drömmars land Sverige. Tycker faktiskt det är bagatellartat att hon endast får böter när han får bedriva kriminalitet medan myndigheterna vänder ryggen till...
Citera
2020-08-04, 05:56
Medlem
Jag har stannat över visumtiden i Pakistan med ett par veckor, men immigrationspolisen fixade det åt mig utan annat än förmaningar. Jag har varit i Kenya utan att ha rest in i landet via en officiell gränsövergång och med utgånget visum (kom in på västra sidan om Turkanasjön) - när jag lämnade landet för Uganda fick jag en rejäl utskällning av officeren - men behövde inte betala böter. Jag overstayade (bara fem dagar iof) i Etiopien - ingen sa något om att jag varit olagligt i landet. Jag befann mig i över en månad i stängda områden i Kina (södra Xinjiang) men jag blev till sist tagen av polisen där (PSB) och fick tillbringa en natt i husarrest i Quemo - och fick betala motsvarande tusen svenska kronor i böter.

Så fler länder än Sverige där det inte är en värst stor grej så länge man inte begår andra brott naturligtvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in