2006-05-07, 13:52
Medlem
toMishs avatar
Min veganska tjejpolare ställde frågan alldeles nyss, när hon funderade på om hon skulle tända sin cigg med en tändsticka eller en tändare. Är förbränningen av butangas farligare än förstöringen av skog som går åt för att tillverka tändstickor, eller är det tvärtom?
Citera
2006-05-07, 14:37
Medlem
Gustavbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toMish
Min veganska tjejpolare ställde frågan alldeles nyss, när hon funderade på om hon skulle tända sin cigg med en tändsticka eller en tändare. Är förbränningen av butangas farligare än förstöringen av skog som går åt för att tillverka tändstickor, eller är det tvärtom?
Du kan hälsa henne att det är helt försumbart jämfört med miljöförstöringen i samband med tobakstillverkningen. Grovt räknat ett träd per cigarettpaket behövs för att torka tobak.

För att svara på frågan tror jag att tändaren är bättre eftersom den inte släpper ut några svavelföreningar utan bara CO2 och H2O,
Citera
2006-05-07, 14:40
Medlem
toMishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavbe
Du kan hälsa henne att det är helt försumbart jämfört med miljöförstöringen i samband med tobakstillverkningen. Grovt räknat ett träd per cigarettpaket behövs för att torka tobak.

För att svara på frågan tror jag att tändaren är bättre eftersom den inte släpper ut några svavelföreningar utan bara CO2 och H2O,

Okej, tack för svaret! Både hon och jag vet att det inte spelar någon större roll, men vetgirigheten drog mig hit.
Citera
2006-05-07, 15:53
Medlem
negerbarns avatar
Fast om man inte fyller på sina tändare så måste det ju göras en ny för varje gång hon köper en, och det är en massa plast som går åt.

Vilket dilemma asså!
Citera
2006-05-07, 17:53
Medlem
wääuus avatar
tändstickor släpper inte ut svavelföreningar, iallafall tillsätts inte svavel i dem, men Na/K hypoklorit släpps ut, och gelatin används ofta som bindemedel längst ut
Citera
2006-05-07, 20:12
Medlem
Hej!

För en massa år sedan var jag faktiskt med och gjort ett projektarbete om just miljövänligheten hos tändstickor vs. tändare.

Vi kom fram till att tändaren var betydligt miljövänligare. Främsta miljöboven hos tändstickorna var att de är indränkta i paraffin, dvs en oljeprodukt. Jag har för mig att vi kom fram till att en tändare räcker lika länge som flera tusen tändstickor. Då var paraffininnehåller i tändstickorna många gånger större än det totala innehåller av oljeprodukter i tändaren.
Citera
2006-05-08, 14:43
Medlem
xeroc81s avatar
skulle tippa på att det är cigaretten som är skadligast för miljön (tillverkning, röken..)
Citera
2006-05-08, 18:44
Medlem
toMishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeroc81
skulle tippa på att det är cigaretten som är skadligast för miljön (tillverkning, röken..)

Tack, jag vet det, jag har besvarat det. Det har inget med topic att göra. Jag förstår inte varför du nämner det när det redan har blivit nämnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in