Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
Tabletterna håller 20-30 år i det skick som de är i vilket fall.
Det är flytande i typ sirapsform. Det är det jag misstänker är felet med utgångsdatumet.
Citat:
Ursprungligen postat av
sommarlov
Du ska inte hetta upp det, allt kan falla sönder i andra okända ämnen.
Du ska hitta ett lösningsmedel just för Ibuprofen och pulvisera tabletterna och mixa med det.
Filtrera och indunsta,
Nu börjar vi snacka! Ett lösningsmedel för ibuprofen, det verkar enligt wikipedia fungera med etanol och aceton, separatortratt och ner i ett kärl, kärl => filter => kärl. När jag indunstar så har jag värmen då på 79.5c för etanol och aceton så behöver jag i princip ingen värme alls?
En novisfråga till, skillnaden mellan destillation och industning är vart det jag vill ha kvar hamnar, så att när jag industar så blir ibuprofenet kvar i kärlet som värms upp och lösningsmedlet i andra änden där kylvattnet går in, har jag förstått den processen rätt?
D.v.s. när jag skrev:
Citat:
Borde jag inte kunna destilera ur stärkelsen på 100 grader och då ha kvar ibuprofin samt natrium för att få längre hållbarhet? Jag har en hobby-kemi kokbehållare samt kondensator, kopplingar och kärl men har aldrig använt den och är helt novis på kemi.
Så skulle jag egentligen skrivit att jag indunstar på 100 grader då glukos+vatten hamnar i andra änden av kondensatorn?
Citat:
Ursprungligen postat av
Nakkvarr
Om den förvaras torrt och oåtkomlig för möss/insekter/andra hungriga skulle jag uppskatta hållbarheten för stärkelse till åtminstone några tusen år..!

Det vettefan alltså, det är ju typ socker. Visst, ibuprofenet håller nog men det lär väl komma in bakterier och kalasar på sockret så det blir lite biprodukter av det eller i värsta fall smakar skit? Jag förvarar det inte i kyl utan i rumstemperatur. Det är lite mycket att ha en hel platta x48 i kylen.
Oavsett så är det mest för att leka med kemi och på samma gång göra något "vettigt" experiment