2020-08-03, 20:28
Medlem
patrikgbgs avatar
Jag har ett mindre Nurofen lager (ibuprofin) som går ut i höst enligt förpackningen. Innehållet är ibuprofen, malitollösning, natrium och majsstärkelse. Min tanke här är att det naturligtvis håller längre än paketets bäst-före datum, men även att av dom ingredienserna som blir dåliga så borde det vara majsstärkelsen? Salt blir ju inte dåligt, ibuprofin är en kemisk produkt och dom brukar ju hålla rätt länge.

Jag har tänkt på äldre dagar att ta upp mitt intresse för kemi och tänkte att en bra förstagångsgrej kan vara att extrahera ibuprofinet på dom förpackningarna som ändå går ut.

Ibuprofen har kokpunkt 156c och jag har inte riktigt hittat kokpunkt för vetestärkelse men det verkar vara 100 för glukos-tensider.

Borde jag inte kunna destilera ur stärkelsen på 100 grader och då ha kvar ibuprofin samt natrium för att få längre hållbarhet? Jag har en hobby-kemi kokbehållare samt kondensator, kopplingar och kärl men har aldrig använt den och är helt novis på kemi.

Eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2020-08-03, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av patrikgbg
Jag har ett mindre Nurofen lager (ibuprofin) som går ut i höst enligt förpackningen. Innehållet är ibuprofen, malitollösning, natrium och majsstärkelse. Min tanke här är att det naturligtvis håller längre än paketets bäst-före datum, men även att av dom ingredienserna som blir dåliga så borde det vara majsstärkelsen? Salt blir ju inte dåligt, ibuprofin är en kemisk produkt och dom brukar ju hålla rätt länge.

Jag har tänkt på äldre dagar att ta upp mitt intresse för kemi och tänkte att en bra förstagångsgrej kan vara att extrahera ibuprofinet på dom förpackningarna som ändå går ut.

Ibuprofen har kokpunkt 156c och jag har inte riktigt hittat kokpunkt för vetestärkelse men det verkar vara 100 för glukos-tensider.

Borde jag inte kunna destilera ur stärkelsen på 100 grader och då ha kvar ibuprofin samt natrium för att få längre hållbarhet? Jag har en hobby-kemi kokbehållare samt kondensator, kopplingar och kärl men har aldrig använt den och är helt novis på kemi.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Tabletterna håller 20-30 år i det skick som de är i vilket fall.
Citera
2020-08-03, 21:22
Medlem
sommarlovs avatar
Du ska inte hetta upp det, allt kan falla sönder i andra okända ämnen.
Du ska hitta ett lösningsmedel just för Ibuprofen och pulvisera tabletterna och mixa med det.
Filtrera och indunsta,
Citera
2020-08-04, 00:19
Medlem
Om den förvaras torrt och oåtkomlig för möss/insekter/andra hungriga skulle jag uppskatta hållbarheten för stärkelse till åtminstone några tusen år..!
Citera
2020-08-04, 01:57
Medlem
patrikgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Tabletterna håller 20-30 år i det skick som de är i vilket fall.

Det är flytande i typ sirapsform. Det är det jag misstänker är felet med utgångsdatumet.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du ska inte hetta upp det, allt kan falla sönder i andra okända ämnen.
Du ska hitta ett lösningsmedel just för Ibuprofen och pulvisera tabletterna och mixa med det.
Filtrera och indunsta,

Nu börjar vi snacka! Ett lösningsmedel för ibuprofen, det verkar enligt wikipedia fungera med etanol och aceton, separatortratt och ner i ett kärl, kärl => filter => kärl. När jag indunstar så har jag värmen då på 79.5c för etanol och aceton så behöver jag i princip ingen värme alls?

En novisfråga till, skillnaden mellan destillation och industning är vart det jag vill ha kvar hamnar, så att när jag industar så blir ibuprofenet kvar i kärlet som värms upp och lösningsmedlet i andra änden där kylvattnet går in, har jag förstått den processen rätt?

D.v.s. när jag skrev:
Citat:
Så skulle jag egentligen skrivit att jag indunstar på 100 grader då glukos+vatten hamnar i andra änden av kondensatorn?

Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Om den förvaras torrt och oåtkomlig för möss/insekter/andra hungriga skulle jag uppskatta hållbarheten för stärkelse till åtminstone några tusen år..!
Det vettefan alltså, det är ju typ socker. Visst, ibuprofenet håller nog men det lär väl komma in bakterier och kalasar på sockret så det blir lite biprodukter av det eller i värsta fall smakar skit? Jag förvarar det inte i kyl utan i rumstemperatur. Det är lite mycket att ha en hel platta x48 i kylen.

Oavsett så är det mest för att leka med kemi och på samma gång göra något "vettigt" experiment
Senast redigerad av patrikgbg 2020-08-04 kl. 02:05.
Citera
2020-08-04, 09:32
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Få bort vattnet ur vätskan genom indunstning, så du får en seg till hård massa. (alltså häll ut det på en bakplåt med bakplåtspapper och vänta tills det minskat rejält i volym)

Få ner det i ett kärl och fyll på med så torr etanol du kan få tag på. Helst vattenfri etanol. (där har du något att pyssla med. Avfukta etanolen med diverse salter)

Låt det stå och dra tills ibuprofenet lösts ut i alkoholen eller provocera ut det genom att blanda det aktivt i ex en mixer.

Separera kladdet från spriten

Dunsta bort spriten och kvar har du i princip ren ibuprofen.

Volymerna får du räkna ut efter dina egna förhållanden.

Undvik alla former av tillsatt värme.

Edit: Av det du listat är det bara ibuprofen som är lösligt i alkohol. Allat annat kommer vara kvar i kladdet. Men du har nog lite annat i det med, smakämnen m.m. som kanske kommer med, men bör dunsta bort vid indunstningen av alkoholen i slutet.
Senast redigerad av WirelessGkit2 2020-08-04 kl. 09:35.
Citera
2020-08-05, 09:28
Medlem
patrikgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Få bort vattnet ur vätskan genom indunstning, så du får en seg till hård massa. (alltså häll ut det på en bakplåt med bakplåtspapper och vänta tills det minskat rejält i volym)

Få ner det i ett kärl och fyll på med så torr etanol du kan få tag på. Helst vattenfri etanol. (där har du något att pyssla med. Avfukta etanolen med diverse salter)

Låt det stå och dra tills ibuprofenet lösts ut i alkoholen eller provocera ut det genom att blanda det aktivt i ex en mixer.

Separera kladdet från spriten

Dunsta bort spriten och kvar har du i princip ren ibuprofen.

Volymerna får du räkna ut efter dina egna förhållanden.

Undvik alla former av tillsatt värme.

Edit: Av det du listat är det bara ibuprofen som är lösligt i alkohol. Allat annat kommer vara kvar i kladdet. Men du har nog lite annat i det med, smakämnen m.m. som kanske kommer med, men bör dunsta bort vid indunstningen av alkoholen i slutet.

Intressant! Tackar. Jag har ju dock köpt ett litet hobby organiskt kemi kit med separatortratt, kolvar, kondensator, kopplingar, vattenpump mm så jag har i princip allt som finns i ett labb men i amatörformat. Men en fråga: Varför inte aceton? Borde inte det vara lättare än alkohol då obiprofen är acetonlösligt?
Citera
2020-08-05, 10:45
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrikgbg
Intressant! Tackar. Jag har ju dock köpt ett litet hobby organiskt kemi kit med separatortratt, kolvar, kondensator, kopplingar, vattenpump mm så jag har i princip allt som finns i ett labb men i amatörformat. Men en fråga: Varför inte aceton? Borde inte det vara lättare än alkohol då obiprofen är acetonlösligt?

Det går precis lika bra det. Lösligheten är likvärdig i dem.

http://chemister.ru/Database/properties-en.php?dbid=1&id=3622#:~:text=Solubility%20(g%2F10 0%20g%20of,%C2%B0C)%20%5BRef.%5D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in