2020-08-03, 15:49
Medlem
Joomlas avatar
Har en S80 med det nyare chassit där parkeringssensorerna börjat krångla allt mer med åren. I början kunde de pipa till om det regnade men nu några år senare måste jag nästan mer som regel än undantag stänga av dem för att de annars tjuter konstant vid parkering eller rödljus. Inte alltid, men ofta.

För något år sen har jag för mig att jag provade skifta runt sensorer samt beställde hem en bättre beg. Minns inte vad utfallet blev annat än att sensorn åkte i retur då det inte löste problemet.

Så jag funderar nu på vad nästa steg är. Någon som har tips?

Kan man spraya elektronikspray i kontaktstyckena och sedan trycka dit batteripolfett i kontaktstyckena? Har hört att fett kan hjälpa men känns intuitivt som att kontakten skulle bli sämre av en massa gegga? Om man sätter fett, gör man på något speciellt sätt då eller är det bara att trycka dit?
Citera
2020-08-03, 15:55
Medlem
Börja med att felsöka så att du vet vilken sensor som felet ligger hos eller om det är kablaget.
Citera
2020-08-03, 16:28
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Börja med att felsöka så att du vet vilken sensor som felet ligger hos eller om det är kablaget.
Yes, tror jag gjorde det för något år sen. Har för mig det var en och samma som krånglade men att det inte avhjälptes av att byta/skifta sensor. Så antingen kablage eller kontaktstycken. Hur diffar man mellan dessa?
Citera
2020-08-03, 18:46
Medlem
Jmns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Yes, tror jag gjorde det för något år sen. Har för mig det var en och samma som krånglade men att det inte avhjälptes av att byta/skifta sensor. Så antingen kablage eller kontaktstycken. Hur diffar man mellan dessa?

Är det alltid samma varning på displayen? Alltså att det alltid t.ex. varnar för höger bak eller är det olika?

Brukar gå att se i displayen, vilken sida hindret finns
Citera
2020-08-03, 19:11
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jmn
Är det alltid samma varning på displayen? Alltså att det alltid t.ex. varnar för höger bak eller är det olika?

Brukar gå att se i displayen, vilken sida hindret finns
Lite konstigt men min bil är för gammal för det, det finns som en mjukvaruuppdatering men jag har inte det. (Som kuriosa kan tilläggas jag faktiskt aldrig saknat detta, hinder höger bak spelas i höger bakdörr bara, vänster fram spelas bara i förardörren. Aldrig tänkt på hur intuitivt väl det funkar egentligen).

Har däremot diagnostikmjukvara som kan läsa av vilken sensor som varnar, men det är ju för meckigt att köra omkring med datorn inkopplad för att fånga upp vilken som piper just den gången.

--------------

Om jag ändrar min frågeställning: är det ett rimligt nästa steg att trycka fett i kontaktstyckena? Jag har hört att detta kan hålla fukt borta men som sagt känns det ointuitivt för mig att göra så, typ att det skulle minska ledningsförmågan eller något.
Citera
2020-08-03, 20:34
Medlem
Citat:

Det brukar finnas olika felkoder för olika fel. De jag har erfarenhet av kan ge ange dessa fel för varje givare

-Kommunikationskabel kortsluten till B+
-Kommunikationskabel öppen eller kortsluten till jord
-Ingen kommunikation
-Internt fel

Sedan är det väl det vanliga vid elfel, att också testa att röra kabeln för att se om det händer någonting då.
Citera
2020-08-03, 21:16
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Det brukar finnas olika felkoder för olika fel. De jag har erfarenhet av kan ge ange dessa fel för varje givare

-Kommunikationskabel kortsluten till B+
-Kommunikationskabel öppen eller kortsluten till jord
-Ingen kommunikation
-Internt fel

Sedan är det väl det vanliga vid elfel, att också testa att röra kabeln för att se om det händer någonting då.
Dock ej haft någon felkod på någon sensor, däremot kan man kolla vilken sensor som signalerar för hinder på vilket avstånd och på så sätt har jag kunnat se vilken som krånglat.

--------

Åter till frågan, fett i kontaktstyckena?
Citera
2020-08-03, 22:01
Medlem
Citat:
Dock ej haft någon felkod på någon sensor, däremot kan man kolla vilken sensor som signalerar för hinder på vilket avstånd och på så sätt har jag kunnat se vilken som krånglat.

--------

Kontaktfett invändigt, sedan om du vill att det ska vara hermetiskt tillslutet så kan du köra några varv med vulktejp utanpå
Senast redigerad av peckapecan 2020-08-03 kl. 22:07.
Citera
2020-08-03, 22:41
Medlem
TeEsErs avatar
Har hört att det är vanligt med fukt i kontaktstyckena. Kan vara regn, snö, kyl/värme/kondens.
Fett av rätt sort bör vara bra medicin. Återstår bara att komma åt kontaktstyckena.

Volvo brukar ha bruksanvisningar för eftermontering av diverse tillbehör på sin sida. Letar du fram det för din bil och dina sensorer så kan du få en bra aning om var kontaktstyckena sitter.
Citera
2020-08-03, 23:09
Medlem
Citat:

--------

Kontaktspray eller vaselinspray kan man använda efter kontaktrengöring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in