2020-08-03, 11:35
Medlem
paddan82s avatar
Jag hör ett lite irriterande ljud i låga farter som verkar komma från vänster däck. Verkstadskillen sa att det kan låta så när däcken blir slitna, dom skall tydligen vara uppbyggda att göra som ljud när dom när en viss niå av slitbanan. Idag märkte jag att ljudet försvinner helt bara jag rör bromspedalen. Det är inga vibrationer i ratten eller i övrigt, men ljudet försvinner när jag bromsar och kommer tillbaka så fort jag släpper bromsen. Nån som vet? Har en Mazda 626-1992.
Citera
2020-08-03, 11:43
Medlem
Nej däck är inte byggda för att låta när dom är slitna. Konstigaste jag hört. Kan det vara så att din broms ligger på litegrann?
Citera
2020-08-03, 11:53
Medlem
paddan82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JKeM.611
Nej däck är inte byggda för att låta när dom är slitna. Konstigaste jag hört. Kan det vara så att din broms ligger på litegrann?
Nej, dom är faktiskt byggda så, det finns en lite gummikant som gör oljud, jag har googlat på det dessutom. Men frågan är om det hänger ihop med att ljudet försvinner när jag bromsar.
Citera
2020-08-03, 12:12
Medlem
Henriksss avatar
Däck hörs mer när dom är slitna.
Eftersom ljudet försvinner när du bromsar tycker jag det låter som att bromsarna kärvar och inte släpper tillräckligt. Plocka ner, gör rent och se till att kolvarna rör sig lätt.
Citera
2020-08-03, 12:25
Medlem
paddan82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Däck hörs mer när dom är slitna.
Eftersom ljudet försvinner när du bromsar tycker jag det låter som att bromsarna kärvar och inte släpper tillräckligt. Plocka ner, gör rent och se till att kolvarna rör sig lätt.
Kan man köra? Bromsarna tar perfekt.
Citera
2020-08-03, 13:50
Medlem
KLänner du om ena fälgen blir varmare än den andra om du är ute och kör? Isf kan det vara bromsbeläggen som ligger på.
Ibland krävs det bara att dom precis nuddar vid skivan lite för mycket för att du skall få resonansljud som försvinner direkt man trycker lite på bromsen. Bromsverkan kan fortfarande vara den samma men problemet lär bara bli värre då det troligtvis kärvar.

Som tidigare skrev så kan det vara bra att plocka isär och kolla samt smörja upp så att dom glider fint.
Citera
2020-08-03, 14:07
Medlem
Om bilen är försiktigt kör med enbart "fisbromsningar" (ekokörning med andra ord) så kan bromsbeläggens yta "glaseras", d v s få en hård yta.
Ett recept att få bort "fenomenet" är att köra på 2:ans eller 3:ans växel i 30 - 50 km/t och bromsa hårt samtidigt som man ger kraftig gas.
Ett par tre gånger några hundra meter vardera brukar räcka.
Men var uppmärksam på trafiken så du inte ställer till med någon olycka.
Citera
2020-08-03, 15:48
Medlem
PeterNosters avatar
Har du ens kollat om det finns belägg kvar på båda sidor?
Är skivorna blanka och fina på båda sidorna.
Citera
2020-08-03, 18:44
Medlem
Jmns avatar
Som många andra skrivit, säkert bromsarna som låter och bör kollas upp

Kan även vara ett glappande hjullager, när du bromsar så minimeras glappet och det blir tyst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in