Citat:
Ursprungligen postat av
myki7992
Hej! Jag tjänar cirka 27,000 kr före skatt per månad. Jag har cirka 7-800,000 kr i kontantinsats i dagsläget och funderar på att köpa en minitvåa.
1. Öka bolånet och köpa en tvåa som är närmare till stan. Nackdelen är att en större del av lönen går till räntan och amoteringen. Kan inte spendera mera pengar på nöje såsom restaurangbesök och semester. Man måste vara snål.
2. Minska bolånet och köpa en tvåa som ligger längre borta från stan. Nackdelen är att det kan vara stressigt för att åka till jobbet varje vardag, men en fördel är att jag kan lägga mera pengar på nöje.
Vilket alternativ är bättre?
Behöver du åka kollektivtrafik för att ta dig till jobbet i Alt.2 men inte 1, så skulle jag vägt in det det i kostnaden. Behöver du bil för Alt.2 men inte 1 så spara du en en hel del på att inte ha bil.
Var har du för vardags nöjen typ gym, ligger den ena bättre till så kanske det är något som väger in.
Om om säg 3 år byter arbete hur lätt är det att ta sig till det jobbet(tänk lite vart potentiella arbetsgivarna ligger, de brukar ligga i vissa områden).
Hur ofta du går ut på krogen avgör ju lite hur mycket det är värt att bo närmare centrum. Är man ute någon gång i månaden så spelar avståndet inte så stor roll.
Hur stökigt är det i respektive område, ju äldre man blir desto mer brukar man uppskatta lugn.
Var bor din kompisar, bor det utanför i samma område som du tittat på så kanske det inte gör så mycket att det är lite mer "avsides".