2020-08-03, 10:44
Medlem
Hej! Jag tjänar cirka 27,000 kr före skatt per månad. Jag har cirka 7-800,000 kr i kontantinsats i dagsläget och funderar på att köpa en minitvåa.

1. Öka bolånet och köpa en tvåa som är närmare till stan. Nackdelen är att en större del av lönen går till räntan och amoteringen. Kan inte spendera mera pengar på nöje såsom restaurangbesök och semester. Man måste vara snål.

2. Minska bolånet och köpa en tvåa som ligger längre borta från stan. Nackdelen är att det kan vara stressigt för att åka till jobbet varje vardag, men en fördel är att jag kan lägga mera pengar på nöje.

Vilket alternativ är bättre?
Citera
2020-08-03, 10:47
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myki7992
Hej! Jag tjänar cirka 27,000 kr före skatt per månad. Jag har cirka 7-800,000 kr i kontantinsats i dagsläget och funderar på att köpa en minitvåa.

1. Öka bolånet och köpa en tvåa som är närmare till stan. Nackdelen är att en större del av lönen går till räntan och amoteringen. Kan inte spendera mera pengar på nöje såsom restaurangbesök och semester. Man måste vara snål.

2. Minska bolånet och köpa en tvåa som ligger längre borta från stan. Nackdelen är att det kan vara stressigt för att åka till jobbet varje vardag, men en fördel är att jag kan lägga mera pengar på nöje.

Om du tjänar 27 tkr brutto kan det inte vara ett särskilt speciellt jobb? Jag tänker att det kan vara ett alternativ att gå på ditt alternativ två, men byta jobb för att slippa pendlingen?
Citera
2020-08-03, 10:58
Medlem
tnems avatar
Citat:

Behöver du åka kollektivtrafik för att ta dig till jobbet i Alt.2 men inte 1, så skulle jag vägt in det det i kostnaden. Behöver du bil för Alt.2 men inte 1 så spara du en en hel del på att inte ha bil.

Var har du för vardags nöjen typ gym, ligger den ena bättre till så kanske det är något som väger in.

Om om säg 3 år byter arbete hur lätt är det att ta sig till det jobbet(tänk lite vart potentiella arbetsgivarna ligger, de brukar ligga i vissa områden).

Hur ofta du går ut på krogen avgör ju lite hur mycket det är värt att bo närmare centrum. Är man ute någon gång i månaden så spelar avståndet inte så stor roll.

Hur stökigt är det i respektive område, ju äldre man blir desto mer brukar man uppskatta lugn.

Var bor din kompisar, bor det utanför i samma område som du tittat på så kanske det inte gör så mycket att det är lite mer "avsides".
Citera
2020-08-03, 11:06
Medlem
Vardagen är det som spelar roll. Folk som bor max 20 minuters promenad från jobbet är lyckligare.
Citera
2020-08-03, 11:34
Medlem
Satt i samma situation när jag flyttade till en ny stad för 15-16 år sedan.
Jag kan tycka att din ålder spelar in, och ev framtida löneutveckling.
Är du ung idag och där troligen din lön kommer gå upp inom något år, då hade jag valt alternativ 1, om du är i ett arbete/stad där löneutvecklingen är låg så hade jag valt alternativ 2.

Personligen var jag ung när jag valde, och då blev det att jag valde boendet före konsumtion.
Efter 1-2 år hade lönen stigit, och därmed kom möjligheten att har råd med både boendet samt resor etc.
Citera
2020-08-03, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Om du tjänar 27 tkr brutto kan det inte vara ett särskilt speciellt jobb? Jag tänker att det kan vara ett alternativ att gå på ditt alternativ två, men byta jobb för att slippa pendlingen?

Det här är ett jobb som jag verkligen trivs trots att det är lågt betalt.
Citera
2020-08-03, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Behöver du åka kollektivtrafik för att ta dig till jobbet i Alt.2 men inte 1, så skulle jag vägt in det det i kostnaden. Behöver du bil för Alt.2 men inte 1 så spara du en en hel del på att inte ha bil.

Var har du för vardags nöjen typ gym, ligger den ena bättre till så kanske det är något som väger in.

Om om säg 3 år byter arbete hur lätt är det att ta sig till det jobbet(tänk lite vart potentiella arbetsgivarna ligger, de brukar ligga i vissa områden).

Hur ofta du går ut på krogen avgör ju lite hur mycket det är värt att bo närmare centrum. Är man ute någon gång i månaden så spelar avståndet inte så stor roll.

Hur stökigt är det i respektive område, ju äldre man blir desto mer brukar man uppskatta lugn.

Var bor din kompisar, bor det utanför i samma område som du tittat på så kanske det inte gör så mycket att det är lite mer "avsides".

Älskar att stanna hemma och kollar på filmer eller Youtube under min fritid. Har inte heller så många kompisar, men min flickvän gillar utomhusliv. Jag har en liten bil. Min flickvän studerar och har en månadsinkomst på cirka 4-5,000 SEK.
Citera
2020-08-03, 12:20
Medlem
SYSTEMexes avatar
Location, Location, Location!

51 veckors trivsam vardag är mer värt än en vecka på mallorca
Senast redigerad av SYSTEMexe 2020-08-03 kl. 12:24.
Citera
2020-08-03, 14:58
Medlem
Tarrous avatar
Som tidigare nämnts, location!

Köp en lägenhet som är ’bra’ - skjysst planlösning, stabil förening, bra läge (nära kommunikationen och i ett attraktivt område). Låt dessa faktorer i kombination med hur mycket du får låna avgöra var du hamnar
Citera
2020-08-03, 16:26
Medlem
Aigiss avatar
Citat:

Jag hade tagit nummer ett. Att slippa pendla så långt varje dag är livskvalitet. Själv har jag promenadavstånd.
Citera
2020-08-03, 18:21
Medlem
den-siste-tsarens avatar
Jag skulle valt alternativ 1, men då sett till att marginaler finns för att klara eventuella räntehöjningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in