2006-05-07, 13:02
Medlem
abathingapes avatar
Ska man ha dem i kylen eller kan man ha dem i skafferiet? Måste få veta!
Citera
2006-05-07, 13:30
Medlem
Bråkmakarns avatar
Kylen. Du förlänger hållbarheten med ett par veckor.
Citera
Medlem
Hoffmeisters avatar
Under längre tid skulle jag förvara dem i kylskåp. Har också läst att den optimala temperaturen för ägg ska vara runt 12grader, typ skafferi.

Nu hitta jag det jag hade läst.

"Enligt Roland Lindqvist, mikrobiolog på Livsmedelsverket, är 12 grader den optimala temperaturen att förvara ägg i.
- De håller längre och bättre i kylskåp, men inuti ägget finns mekanismer som gör att bakterier inte kan växa där de första veckorna, säger han."
http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=269743
Citera
Medlem
Deannas avatar
Kort svar: Kylskåp

http://www.kronagg.se/eggsite-se/agg.../default.asp?3
Citera
2006-05-07, 17:57
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Om äggen står i rumstemperatur i en dag så åldras de i regel lika mycket som de skulle göra i kylen under en vecka.

Så ta alrig ut mer ägg än du skall använda och ha dom inte heller på dörren (varmaste stället i kylen).

När du handlar så försök komma ihåg hur sakerna förvaras i affären. Står det i kyldiskar skall du ha det i kylen. Står det mitt i affären på en hylla så förvara i skafferiet.
Många burkar etc bör förvaras i kylen efter de öppnats dock.
Citera
2006-05-07, 18:53
Medlem
8222s avatar
Resonemanget om att sakerna ska stå hemma som de står i affären håller ju inte alltid, som tex med ketchup (Heinz åtminstone), där öppnad burk ska stå kallt pga avsaknad av konserveringsmedel

En annan fråga angående ägg: jag har hört/läst nånstans att äggen ska förvaras med den spetsiga sidan nedåt. Verkar lite skumt med tanke på att den trubbiga delen är nedåtvänd i kartongen. Nån som vet om det gör någon skillnad?
Citera
2006-05-07, 19:18
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Om äggen står i rumstemperatur i en dag så åldras de i regel lika mycket som de skulle göra i kylen under en vecka.

Så ta alrig ut mer ägg än du skall använda och ha dom inte heller på dörren (varmaste stället i kylen).

När du handlar så försök komma ihåg hur sakerna förvaras i affären. Står det i kyldiskar skall du ha det i kylen. Står det mitt i affären på en hylla så förvara i skafferiet.
Många burkar etc bör förvaras i kylen efter de öppnats dock.

Men har äggen ALDRIG kylförvarats någon gång så skall de enligt uppgift klara sig väldigt länge. Enligt boken "I huvudet på en ensamseglare" så är det vanligt bland långseglare att utnyttja detta. Men man måste uppenbarligen näst intill gå och plocka äggen direkt från hönsrumpan för att vara säker på att ägget inte skall mellanlagras i kyla vid något tillfälle.
Citera
2006-05-08, 23:17
Medlem
StigAllans avatar
När jag seglade så tyckte jag att det var underligt att äggen inte stod i kylen, många kartonger var det!
Äggrätterna som serverades tillverkade på dessa smakade hur bra som helst.
Hisper har nog en där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in