2020-08-02, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iloveass2
Nej, det är den inte. Det är ett förslag som nu är ute på remiss, tänkt att det ska kunna träda i kraft 1 januari 2022.

https://www.regeringen.se/pressmedde...-brottslighet/

Mycket märkligt. Jag läste detta i Sydsvenska Dagbladet och försökte gå tillbaks till artikel - men den är låst nu.
Citera
2020-08-02, 17:29
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Svensk flicka med utländska föräldrar (Iransk pappa Polsk mamma) vad jag förstått av tråden och om det stämmer.

Låter inte som en svensk. Dock 2 av de mer skötsamma trevliga invandrargrupperna.
Citera
2020-08-02, 17:29
Medlem
[quote=Pethuglin|72462337]Det är väl bara ett regerinsförslag än så länge?[/QUOTE

Ngn mer menar så. Jag har försökt gå tillbaka till den artikel jag läste i Sydsvenskan den 1/7 2020 men hittar inget då den blivit låst. Det gör att jag blir osäker. Kabske var datumet 1/7 2020 kanske är det senare?
Citera
2020-08-02, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QueenKorall
Glad att läsa att du har koll på dina barn och att du bryr dig om dom.
Alla barn har inte förmånen och lyckan att få föräldrar som bryr sig om dom.
Många barn blir åsidosatta och hittar istället "sin familj" eller "någon att vara med som ger känslan av att tillhöra".
I endel fall kan det vara så att föräldrarna har "fyllefest" eller använder droger hemma osv och kan tycka att det är jobbigt att vara hemma och ta till Mc Donalds som ett ställe att hänga på osv
Vi vet ingenting om denna tjej, om hon var ett barn tillhörande mina exempel, om hon var med sina föräldrar på genomresa, om hon har en kriminell förälder/syskon och var med denna, tagit tillfället att bara sticka ut för spänningens skull utan föräldrarnas vetskap osv
Vi kan dra hur många exempel som helst, oavsett vilken av orsakerna så ska en tjej på 12 år kunna vistas vid Mc Donalds utan att förlora livet oavsett tid på dygnet.
Så sorgligt och tragiskt

Mitt inlägg var enbart ett svar till den person som skrev att ”vi boomers” inte fattar att majoriteten av 12åringar hänger på donken på nätterna på sommarlovet. Vilket dom inte gör.
Citera
2020-08-02, 17:36
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helosan2
Tror du kulan var avsedd för henne? Ser ut som macken utanför NetOnNet men det är väl Slagsta Strand, tillhör inte det Fittja?

Nej du är fel Botvid nånting mitt emot Bauhaus och ICA. Södertälje vägen går emellan
Citera
2020-08-02, 17:37
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Låter inte som en svensk. Dock 2 av de mer skötsamma trevliga invandrargrupperna.

Har uppfattat det som att hon är född och uppväxt här och då är man svensk i mina ögon.

Är man född i annat land av utländska föräldrar och får svenskt medborgarskap senare i livet är man dock inte svensk sett i samma ögon.
Citera
2020-08-02, 17:39
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
”Relativt ung” undrar hur ung när de skriver sådär? Vem lämnar en ung tjej skottskadad?

Någon som vet hur skadad hon är? Blir det ett nytt mord tro?

Klassisk desinformation. Det är ett barn inte en ung kvinna varför är media så ohederliga?
Citera
2020-08-02, 17:44
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Äldre generationen. Absolut. Men yngre flash-blattar i skottsäkra västar känns som vårt nya problem, där all jävla respekt och tjuvheder är något som i framtiden möjligtvis kan hittas på polismuseum eller liknande

Vet man vilket typ av fordon som det skjutits ifrån? Borde finnas skapligt med kameror i området.

Finns gott om kameror 🎥
Vad jag förstår var flickan genomresande.
Synd att dessa idioter är helt utan heder. Just nu borde skytten säljas ut. Men de har ju som sagt ingen ryggrad
Citera
2020-08-02, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Vilka är Botkyrka-nätverkets huvudfiender?

Kan vara lokal rivalitet/uppgörelse också. Dagens gäng är väl rätt löst sammansatta. Fast kanske modus operandi - dvs drive by - pekar mot en fiende utifrån? Jag spekulerar fritt nu, och diskuterar mot mig själv, men en lokal rival kanske har möjlighet komma närmare (som en orm). De kan lura dem till en plats, eller hoppa på dem på mer diskreta ställen. Men ett gäng från en annan ort kanske inte vill knalla runt i "fiendeområdet" utan hellre skjuter från en bil?Spekulation som sagt, har ingen inside info.
Någon i tråden nämnde att Vårby är lite kända för driveby...
Citera
2020-08-02, 17:47
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
– Det känns som att det inte är äkta. Vi fick inte säga hejdå, men nu är hon på en bättre plats i alla fall, säger Marieroze.
Tragiskt att 13-åringar ser på Sverige så.
Citat:
Hade planerat 13-årskalaset

Både Avan och Marieroze gick i samma klass som den mördade flickan. De var ett litet gäng som brukade hänga runt och bara umgås.

När de tänker på det så kommer det ett leende mitt i sorgen.

– Vi brukade äta sushi. Det var det enda vi gjorde. Våran favoritmat. Vi brukade gå till Heron city och spendera dagen, säger Marieroze.

I september skulle deras vän fylla 13 år. I höst skulle de börja sjuan tillsammans, och de andra i gänget hade redan blivit tonåringar.

– Hon hade planerat sitt kalas redan. Vi skulle ha en sleepover, säger Avan.

De vet inte varför deras vän är död. De sätter sig ned på en tom parkeringsplats bredvid blommorna och ljuset.

– Vi vet bara att hon blev skjuten. Det är det enda.
https://www.expressen.se/nyheter/mor...-inte-ar-akta/
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2020-08-02 kl. 17:50.
Citera
2020-08-02, 17:48
Medlem
Verkar som flickan blev offrad. En 12 åring tjej är inte ute den tiden med vänner eller utan föräldrarnas godkännande, och ja unga lyssnar inte på sina föräldrar men hon är inte tonårig som skulle gå emot sina föräldrar.

Macken 03.30 är inte som ute på gården. Tror farsan var med henne och använde henne som slags sköld då han har "bounty" på sig. Alltså att inte dom skulle våga skjuta honom när hon är med honom. Men vad fan gjorde han där då 03.30... mycket verkar skumt.
Citera
2020-08-02, 17:50
Medlem
Erik Östs avatar
För att få lite perspektiv och slut på alla fördömanden om vad flickan gjorde där mitt i natten.

Jag växte upp på 60-70-talet och på fredag-lördag kväll var korvmacken ,den naturliga mötesplatsen , öppen till kl 01:00.
Där samlades ofta ortens barn i tonåren och även äldre, jag tror många i min ålder känner igen sig.
Ibland gick man inte hem förrän de stängde.

Flickan var snart 13 år , om jag uppfattat rätt , och tiderna har förändrats.
En 13-årig tjej nuförtiden är mer brådmogen än vad vi var på den tiden och den här donken ,den naturliga mötesplatsen nuförtiden var tydligen öppen dygnet runt.Hon kanske var där med en äldre kompis dessutom.

Själva korvkiosken var inte speciellt spännande men allt runtomkring kommer jag ihåg och ibland , men inte ofta , med kriminella inslag, som Mc Donalds är för ungdomar idag.
Sommarlov och FF , många av er som dömer hade nog varit där idag också om ni varit i samma ålder.

Kan vi återgå till brottet nu?

https://www.expressen.se/kronikorer/...rd-pa-flickor/
Senast redigerad av Erik Öst 2020-08-02 kl. 17:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in