2022-12-19, 11:59
Medlem
Pandalina4s avatar
Idag återupptogs huvudförhandlingen, sedan tingsrätten beslutat att hinder för att fortsätta förhandlingen inte föreligger.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter...na-aterupptas/
Citera
2022-12-20, 11:13
Medlem
Zvazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Najix
Vad heter dom 3 som gjorde det?
Serkan Demirkiran, Ferdi Kücükgöl och Furkan Kücükgöl. Dom gömmer sig i Turkiet
Citera
2022-12-20, 12:13
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvazi
Serkan Demirkiran, Ferdi Kücükgöl och Furkan Kücükgöl. Dom gömmer sig i Turkiet
Ferdi och Furkan avskrevs i augusti 2022. Endast Serkan är misstänkt.
https://www.aklagare.se/nyheter-pres...kholmsomradet/
Citera
2022-12-20, 19:08
Medlem
Jag har inte läst fup och har inte möjlighet att göra det just nu, kan någon sammanfatta bevisläget tror ni på fällande dom?
Citera
2022-12-21, 23:17
Medlem
Smile:)s avatar
Det är möjligt att det redan är avhandlat och utrett, men jag har alltid funderat på hur det kommer sig att medier och allmänheten anser att det här fallet är ett mord?

Är inte ett mord något man planerar att avsiktligt utföra mot en person?
I detta fall är det ju olyckligt att hon varit på fel plats vid fel tidpunkt, borde det inte klassas vållande till annans död eller liknande?

Bara en korkad nyfiken fundering ifrån mig på kvällskvisten
Citera
2022-12-21, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smile:)
Det är möjligt att det redan är avhandlat och utrett, men jag har alltid funderat på hur det kommer sig att medier och allmänheten anser att det här fallet är ett mord?

Är inte ett mord något man planerar att avsiktligt utföra mot en person?
I detta fall är det ju olyckligt att hon varit på fel plats vid fel tidpunkt, borde det inte klassas vållande till annans död eller liknande?

Bara en korkad nyfiken fundering ifrån mig på kvällskvisten

Är väl inte bara media och allmänheten? Även lagen för de är väl åtalade för mord och inte dråp eller vållande till annans död men förstår din fundering. Nu kan jag inte alla åtalspunkter men utifrån din fundering bör det bli försök till mord på tilltänkt BO.

Men nu förnekar ju alla åtalade. Om de hade erkänt och skyllt på att det inte var med meningen hade det blivit vållande till annans död då om försvarsadvokaterna arbetat med det.

Hade ungefär samma fundering kring Hjulsta-målet. Om GM där hade erkänt men skyllt på självförsvar med tanke på att dom blev attackerade. Hade försvarsadvokaterna då kunnat få det till vållande till annans död/dråp? Det hade kunnat leda till lindrigare straff om inte annat.
Senast redigerad av TopDogg08 2022-12-21 kl. 23:39.
Citera
2022-12-21, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TopDogg08
Är väl inte bara media och allmänheten? Även lagen för de är väl åtalade för mord och inte dråp eller vållande till annans död men förstår din fundering. Nu kan jag inte alla åtalspunkter men utifrån din fundering bör det bli försök till mord på tilltänkt BO.

Men nu förnekar ju alla åtalade. Om de hade erkänt och skyllt på att det inte var med meningen hade det blivit vållande till annans död då om försvarsadvokaterna arbetat med det.

Hade ungefär samma fundering kring Hjulsta-målet. Om GM där hade erkänt men skyllt på självförsvar med tanke på att dom blev attackerade. Hade försvarsadvokaterna då kunnat få det till vållande till annans död/dråp? Det hade kunnat leda till lindrigare straff om inte annat.

Hade ändå blivit mord då de begått mordet med grov oaktsamhet vilket är ett uppsåt, uppsåt krävs för att styrka mord och det hade åklagaren kunnat styrka i det här fallet
Citera
2022-12-21, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TopDogg08

Däremot tror jag skjutningen i Hjulsta hade kunnat bli mkt mindre straff om han sa att han gjorde det i självförsvar och att de sköt tillbaka och deras kompis tog vapnet och sprang, däremot hade de ändå fått långt straff för mordet på Ali så straffet hade blivit den samma ändå
Citera
2022-12-22, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Idag återupptogs huvudförhandlingen, sedan tingsrätten beslutat att hinder för att fortsätta förhandlingen inte föreligger.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter...na-aterupptas/

Betyder detta att de nytillkomna chattarna inte tas med i rättegången?
Citera
2022-12-22, 11:37
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leimi123
Betyder detta att de nytillkomna chattarna inte tas med i rättegången?
Det framgår tyvärr inte om det fanns ny informationtion i chattarna som skall användas.
Om det fanns skall det tillkommit som bilagor hos tingsrätten och förundersökningen.
Citera
2022-12-27, 03:20
Medlem
Remixizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollan-Kollan
Den andra heter Aryana Dakhili, 21 år och skriven på en adress i Uppsala. Vet inte om det är någon anhörig till Maykil.
Väldigt intressant, kan du dela filen/protokollet med information? Står det någonting mer?
Citera
2022-12-27, 13:18
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Det framgår tyvärr inte om det fanns ny informationtion i chattarna som skall användas.
Om det fanns skall det tillkommit som bilagor hos tingsrätten och förundersökningen.
Ang nya chattar framgår nu via SVT att än så länge har varken åklagare eller försvaret åberopat ny bevisning eftersom de inte hunnit gå igenom chattarna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...gen-aterupptas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in