Flashback bygger pepparkakshus!
2020-08-03, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Allmän plats är ingen garanti för trygghet.
Man kan bli våldtagen eller rånad på allmän plats.

Min teori är att hunden gör att hon känner sig trygg mot våldtäktsmän. Vet inte vad det är för sort men gissar att det inte är en liten chihuahua utan medium/stor.
Att oskyldiga kommer i skottlinjen har skett för många gånger (varje gång=en gång för mycket) men det är fortfarande sjukt ovanligt och inget man kan förvänta sig.
Det lär vara mycket större risk att råka ut för trafickolycka på väg till skolan och sådant. Antagligen blir hon antastad av fler killar i skolan än när hon går med sin hund på natten. Hunden kan vara snäll som ett lamm men potentiella våldtäktsmän och rånare vill inte ta risken.
Citera
2020-08-03, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Det kanske inte alls var kriminella element som skytten/skyttarna var ute efter, det skulle kunna vara två riktiga knäppgökar (school-shooters) som sköt henne för "skojs skull"? Det är lite skumt modus, om det stämmer, att man sköt ifrån två håll och att ingen annan träffades. Nu tror jag inte det, men inget kan uteslutas, skolstart närmar sig och ångestklumpen i magen kan växa sig enorm hos vissa...
Finns det något i det som framkommit som motsäger att det var en ren nöjseskjutning "bara för att skrämma folk på McD" - typ, peppra skylten - och så råkar en flicka komma ivägen?
Citera
2020-08-03, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Min teori är att hunden gör att hon känner sig trygg mot våldtäktsmän. Vet inte vad det är för sort men gissar att det inte är en liten chihuahua utan medium/stor.
Att oskyldiga kommer i skottlinjen har skett för många gånger (varje gång=en gång för mycket) men det är fortfarande sjukt ovanligt och inget man kan förvänta sig.
Det lär vara mycket större risk att råka ut för trafickolycka på väg till skolan och sådant. Antagligen blir hon antastad av fler killar i skolan än när hon går med sin hund på natten. Hunden kan vara snäll som ett lamm men potentiella våldtäktsmän och rånare vill inte ta risken.

Men det är precis därför tolvåringar har föräldrar som talar om för flickan att det är a) för sent att vistas utomhus b) hunden inte utgör någon säkerhet för henne.

Det går inte att bortförklara föräldrarnas ansvar hur ni än försöker.
Citera
2020-08-03, 16:11
Medlem
30Lugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Ni som är barnfamilj. Brukar ni skicka ut barn i denna ålder med hunden klockan tre på natten eller är det damagekontroll från media?

Nej, och speciellt inte runt Alby/Norsborg/Hallunda/Fittja. Endast om jag var ensam hemma med två barn varav ett magsjukt som behövde tas omhand samtidigt som hunden hade markerade akuta behov. Då kanske jag skulle ha låtit en tolvåring gå en kort sväng runt huset/kvarteret.
Senast redigerad av 30Luger 2020-08-03 kl. 16:19.
Citera
2020-08-03, 16:13
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Så vart går gränsen? Vilken tid ska en ensam 10 åring få cykla utan att bli rapemördad av ett peddo? Samt vilken tid ska detta barn få hänga vid macken utan att träffas av drive by kulor? Koppla.

Kan man vara så korkad som du verkligen? Som förälder bestämmer man själv, och förstår inte varför någon skulle tycka det var en normal tid släppa ut en 12 åring 03:30 i ett av Sveriges värsta områden. Då har man verkligen låg intelligens eller skiter i sina barn säkerhet fullständigt.

Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Flera som bor där har sagt att det är nära och snabbt att gå.

Bakom shell så var det rätt nära, mot andra hållet över bron så var det ca 1km. Då är det inte så nära.
Senast redigerad av henkess 2020-08-03 kl. 16:16.
Citera
2020-08-03, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Ligger verkligen mitt ute i ingenstans, omgiven av motorväg. Där kommer man inte över utan bil. Utan bil så är det inget ställe man bara går till ser man. Enda tänkbara är höghusen bakom shell, men då går man väl cyckelvägen bakom shell inte mot Donken. Tycker det låter mer troligt dom gick mot Donken för att träffa någon eller några isåfall.

Flera som bor där har sagt att det är nära och snabbt att gå.
Citera
2020-08-03, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chanels
Läste på något inlägg på fb att flickans mamma var glad över att det var hon som blev skjuten och ingen annan.

Länka gärna
Citera
2020-08-03, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrflink
Nu var ju inte Engla ute och cyklade kl 03:30. Hon cyklade på dagtid och hennes föräldrar saknade henne när hon inte kom hem. Jag skulle inte släppa ut min dotter eller son kl 03:30 för att gå en promenad med hunden. Området vid mc D och macken är ju inte det ultimata rastplatsen för hundar.
Tror inte att flickan hade lov att vara ute.
Det är inga problem att rasta en hund i området.
När jag gjorde en snabb sökning efter namn så finns det en kvinna som bodde i närheten som skulle kunna vara mormor men då går jag endast efter efternamn och ålder.
Om hon rymt ut på natten med hunden från den adressen så vore hon rätt nära MC Donalds.
Jag förutsätter inte att flickan haft tillstånd att vistas ute vid den tiden.
Citera
2020-08-03, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, det tror inte jag heller - Så där är vi helt överens.

Men som jag skrev i inlägget till dig så finns det 100 olika scenarior som skulle kunna få detta till oaktsamhet och Vållande till annans död. T ex att skottet avfyrats av misstag eller att man skjutit rakt ut för att skrämma/hota någon närvarande också kommer flickan "från ingenstans" och träffas.

Skönt att det finns någon man kan resonera med på lite lugnare premisser :-)

Haha jag håller med. Du har alltid sakliga och underbyggda argument så det är kul. Jo vi är nog eniga i att det kan komma många alternativa förklaringar men jag är nog mer övertygad om att i och med att det är en sån skjutning så kommer inte det hålla för att ”skriva ner” rubriceringen.

Hur som helst så får vi alla avvakta och se var detta landar i men i och med att flyktbilen verkar vara en tillgripen bil så kan vi nog förvänta oss att det kan ta lite tid innan det slås in dörrar om det ens blir aktuellt.
Citera
2020-08-03, 16:28
Medlem
Vindpinads avatar
Oerhört tragisk händelse. Jag lider verkligen med familj och vänner.

Den största frågan är väl ändå: Varför finns det adidasgäng i Sverige som åker omkring i bilar till dunket av rapmusik, höga på droger och skjuter med automatvapen i tätbebyggda områden? Finns det inget konsekvenstänk alls hos dom?
Citera
2020-08-03, 16:31
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
En 12-årig flicka sköts i helgen till döds vid McDonald´s i Norsborg söder om Stockholm.

De tilltänkta måltavlorna var två yngre män med gängkoppling, enligt Expressens uppgifter.

Det handlar om en 21-åring och en 18-åring, som båda är dömda för brott.

18-åringen har dömts för att ha hotat andra med pistol.

Citat:
Tidigt på söndagsmorgonen svängde en bil där en 18-åring och en 21-åring satt in till McDonald´s i Norsborg söder om Stockholm.

Plötsligt öppnade någon eld inifrån en vit Audi. Bilen kördes ytterligare en sträcka och fler skott avlossades, innan den försvann från platsen, enligt uppgifter till Expressen.
https://www.expressen.se/nyheter/har...r-flickan-dog/
Citera
2020-08-03, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Ni som är barnfamilj. Brukar ni skicka ut barn i denna ålder med hunden klockan tre på natten eller är det damagekontroll från media?

Tror att du kan hitta svar från alla barnfamiljer. Alla har nog redan gett sin åsikt här i tråden. Frågan är snarare om alla de som förespråkar 12-åringars rätt att vistas ute tre på natten i en av Stockholms farligaste förorter själva har barn.

Tvivlar på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in